جنگ مرموز تک تیراندازها در همسایگی ایران

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرده که نیروهای جمهوری آذربایجان این نظامی ارمنستان را در مرز میان دو کشور به قتل رساندند اما آذربایجان چنین موضوعی را رد می کند.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، اختلاف دو کشور همسایه شمالی ایران به حدود ۲۰ سال قبل باز می گردد، زمانی که نیروهای مورد حمایت ارمنستان، منطقه ناگورنو قره باغ را در جنگی که در دهه ۱۹۹۰ رخ داد، از خاک جمهوری آذربایجان جدا کردند. در این جنگ حدود ۳۰ هزار تن کشته شدند و از هنگام برقراری آتش بس تاکنون، دو کشور نتوانسته اند به توافقنامه نهایی صلح دست یابند.

جمهوری آذربایجان تهدید کرده است در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد، این منطقه مورد منازعه را با استفاده از زور بازپس خواهد گرفت. ارمنستان در مقابل وعده داده است در برابر هر گونه اقدام نظامی دست به مقابله به مثل گسترده بزند و همین تهدیدات لفظی، ترس مردم دو کشور از بروز جنگی خانمان سوز را بیشتر کرده است. البته تاکنون جمهوری اسلامی ایران بارها به مذاکره با دو کشور پرداخته و همین موضوع، اوضاع را تا حد زیادی بهتر کرده است.

اما کشته شدن سربازان دو کشور بر اثر تیراندازی افراد ناشناخته، عاملی است که هر از گاهی شعله اختلافات را شعله ور می کند و هیچ کدام از دو کشور مسئولیت قتل سرباز همسایه را نمی پذیرند. طی روزهای اخیر پانزدهمین نظامی که در سال جاری میلادی در درگیری های میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در امتداد مرز مشترک دو کشور و همچنین در جبهه واقع در منطقه مورد اختلاف ˈناگورنو قره باغˈ کشته شده، توسط مردم تشییع شده است.

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرده که نیروهای جمهوری آذربایجان این نظامی ارمنستان را در مرز میان دو کشور به قتل رساندند اما آذربایجان چنین موضوعی را رد می کند.
 بیانیه کوتاه وزارت دفاع ارمنستان بدون ارایه جزییات بیشتر افزوده است که “واقیناک باقداساریان” عضو ارتش این کشور بر اثر تیراندازی دشمن کشته شده است.

حال باید دید با ادامه این روند، آیا نیاز به ورود جدی تر ایران برای حل این مشکل هست یا دو طرف ترجیح می دهند از روش فعلی تک تیراندازها برای عصبانی کردن همسایه خود بهره ببرند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.