جنین قادر به تشخیص صدای مرد و زن است

۱۸فروردین۱۳،
ممتاز نیوز : نتایج بررسیهای تازه نشان داده است نوزادان پیش از تولد، اختلاف زبانها را تشخیص می‌دهند. این یافته از تحقیق بر روی مغز نوزادان نارس به دست آمده است. طبق این بررسیها، نوزادان تفاوت بین آواها و همچنین اختلاف بین صدای زن و مرد را تشخیص می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت ، مغز نوزاد نارس، حتی سه ماه پیش از تولد، می‌‌تواند هجاهای مختلف و همچنین تفاوت صدای مردان و زنان را تشخیص دهد. این نتیجه‌گیری برآیند تحقیقات دانشمندان فرانسوی بر روی نوزادان نارس است.

پژوهشگران می‌گویند: رشد مغز در دوران جنینی به‌ترتیبی است که می‌تواند پیش از تولد نیز زبان را تشخیص دهد و رمزگشایی کند.

تیم دانشگاه پیکاردی ژول ورن در شهر آمین فرانسه، تحقیقات خود را بر روی ۱۲ نوزاد ۲۸ تا ۳۲هفته‌ای انجام داد. پژوهشگران با کار گذاشتن ابزارهای اندازه‌گیری ویژه‌ بر روی محفظه‌های مخصوص نگهداری این نوزادان (انکوباتور) در هنگامی که آنها در خواب بودند، فعالیتهای مغزی‌ و همچنین واکنشهای آنها را به هجاها و صداهای مختلف بررسی کردند.

 کارشناسان تیم دریافتند که نوزادان حتی تفاوتهای ظریف را در زبان و کلمات (مثل تفاوت آوا در با و گا) در مغز خود تشخیص می‌دهند؛ در حالی که تشخیص این اختلاف برای بزرگسالان هم بسیار دشوار است و در اشخاص دارای مشکلات شنوایی، این توانایی به سرعت از دست می‌رود.

افزون بر این، نوزادان نارس قادر به تشخیص تفاوت صدای زن و مرد نیز بودند. قسمت راست لب پیشانی (frontal lobe) در مغز این نوزادان نه‌تنها به آواهای مختلف، بلکه به صداهای مختلف نیز واکنش‌های متفاوتی نشان می‌داد. یکی از سببهای احتمالی چنین پدیده‌ای ممکن است رشد زودرس قسمت راست نسبت به قسمت چپ لب پیشانی باشد.

پژوهشگران چنین نتیجه گرفته‌اند که مغز، چند ماه پیش از تولد، خود را برای پردازش زبان آماده می‌کند. این تحقیقات نشان می‌دهد تواناییهایی که با نوزاد متولد می‌شود، ظاهراً نقشی به‌مراتب بزرگتر از تأثیرات محیطی دارد.

نتایج این تحقیق در مجله گزارشهای فرهنگستان ملی علوم یا Proceedings of the National Academy of Science  چاپ شده است.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.