جهش پیاپی فرابورس تهران

به دنبال افزایش خوش‌بینی‌ها در ابعاد مختلف سیاسی و بین‌المللی و آرامش ناشی از آن، بورس اوراق بهادار تهران دیروز به رشد خیره‌کننده خود ادامه داد.بر این اساس روز سه‌شنبه شاخص بورس تهران با ۳۱/۱ درصد رشد مواجه شد تا به این ترتیب دومین رشد بیش از یک درصدی خود را در این هفته به نمایش بگذارد.

دنیای اقتصاد-این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که آخرین آمارها از افزایش تعداد سهامداران کشور از ۵/۴ میلیون نفر به ۱/۶ میلیون نفر حکایت دارد.

با انجام معامله بالاست
جهش‌های فرابورس ادامه‌دار شد
اعظم شریفی: رشد بازار فرابورس دیروز نیز پا به پای افزایش رونق بورس تهران ادامه داشت تا فرابورس با انجام دو معامله عمده به رکورد جابه‌جایی ۱۵۴ میلیون سهم به ارزش ۹۸۲ میلیارد ریال دست یابد.

به گزارش خبرنگار ما، رقابت برای انجام معامله بلوکی بالاست روز گذشته به سرانجام رسید تا بلوک ۶۸ درصدی این شرکت ارزشی معادل ۳۶۶ میلیارد ریال را برای فرابورس به همراه داشته باشد. همچنین ۵۳ میلیون سهم از نماد سیمرغ به ارزش ۳۵۱ میلیارد ریال در بازار پایه فرابورس به صورت توافقی مورد معامله قرار گرفت.

بر این اساس فرابورس رشد چشمگیری را در بازار دیروز ثبت کرد تا در کنار جابه‌جایی ۷۵ میلیون سهم به ارزش ۲۵۶ میلیارد ریال در بازار اول و دوم خود رشد ۱۹۶ و ۳۴۲ درصدی حجم و ارزش معاملات را در مقایسه با روز دوشنبه به ثبت برساند.

افزون بر این، رقابت برای تصاحب بلوک ۶۸ درصدی شرکت خدمات مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن (بالاست) پس از دو روز رقابت میان سه شرکت حقوقی دیروز با ثبت قیمت ۱۴۱۱۳ ریال برای هرسهم در فرابورس به پایان رسید.

سازمان خصوصی‌سازی از روز دوشنبه هفته جاری اقدام به عرضه تعداد ۲۵،۹۹۱،۳۹۵ سهم معادل ۶۸/۳۹ درصد از سهام شرکت خدمات مهندسی ساختمان و تأسیسات راه آهن (بالاست)، از طرف شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و به قیمت پایه ۱۳۷۶۱ریال برای هر سهم نمود که درنهایت پس از رشد حدود ۲/۵ درصدی و رسیدن به قیمت ۱۴۱۱۳ ریال برای هر سهم معامله شد.

در کنار دو معامله‌ای که دیروز جهش قابل توجهی را در بازار فرابورس موجب شد، نمادهای ذوب‌آهن، بانک دی، پالایشگاه نفت شیراز، لیزینگ ایرانیان و میدکو مورد توجه بازار بودند که نقش قابل توجهی در معاملات دیروز داشتند.

بیشترین حجم معاملات را در بازارهای اول و دوم فرابورس ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابه‌جا‌یی ۳۱ میلیون و ۸۰ هزار سهم و با نرخ هزار و ۷۹۵ ریال داشت. کمترین حجم معاملات را نیز بیمه میهن در بازار اول فرابورس با جابه‌جا‌یی ۲۰۰ سهم و با قیمت پایانی هزار و ۸۹ ریال کسب کرد.

بیشترین افزایش قیمت را هم در این روز هلدینگ صنایع خاورمیانه در بازار اول با افزایش قیمت ۵ درصدی و قیمت پایانی ۲ هزار و ۳۵۳ ریال در سیستم معاملاتی ثبت کرد و بیشترین کاهش قیمت را سرمایه‌گذاری خوارزمی در بازار دوم با کاهش قیمت ۴/۱ درصد و قیمت هزار و ۲۶۵ ریال از آن خود کرد.

بنابراین اطلاعات صف خرید «شراز» نیز در دقایق پایانی بازار با عرضه ۹ میلیونی ذوب شد تا تنها نماد میدکو با افزایش صف خرید تا ۱۰ میلیون بدون عرضه باقی بماند.

خط کنسانتره اول این شرکت دیروز با حضور ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری رسید و به این ترتیب میدکو از حالت طرح خارج شد و سهامداران این شرکت به روند سودآوری آن امیدوارتر شدند.

در همین حال در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق اجاره گواهی سپرده انصار با جابه‌جا‌یی ۲۲ هزار و ۹۵۵ برگه داشت.

با رونق معاملات سهام در فرابورس، قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز حدود ۲ تا ۳ درصد کاهش داشت و در مرز ۶۰ هزار تومان مبادله شد.

از سوی دیگر دیروز ۳/۱۳۹میلیون سهم معادل ۸۹/۱۹ درصد از سهام شرکت پتروشیمی داراب به نرخ پایه هر سهم هزار و ۵۸۳ ریال و با شرایط نقد و اقساط ۳۰ درصد نقد و مابقی اقساط ۳ ساله عرضه شد که خریداری نداشت.

10-01


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.