جواب “اشک های فریدونشهری ها” را چه کسی می دهد؟

در این خصوص حجت الاسلام سیاوشی امام جمعه فرویدونشهر با اشاره به سفر چهارم رئیس جمهور به استان اصفهان گفت: در سفر چهارم باید مصوبات سفرهای اول، دوم و سوم پیگیری و ارزیابی شود که در این راستا باید شخص رئیس جمهور و استاندار جوابگوی کارخانه پتروشیمی که معلق مانده است باشند.

 
” احداث پروژه پتروشیمی می تواند ساختار شهرستان فریدونشهر را عوض کند زیرا بر اساس آنچه مشاهده می شد بعد از اعلام این پروژه مردم از شدت خوشحالی گریه می کردند”. این اظهارات محمود ربانی فرماندار پیشین فریدونشهر اصفهان است که ۵ سال پیش در حاشیه سفر رئیس جمهور به این شهر عنوان کرد. وی این را هم گفته بود که “ساخت پروژه پتروشیمی بهترین هدیه رئیس جمهور به مردم فریدون شهر است”.

به گزارش فریدن نیوز، اما این طرح عمرانی بعد از گذشت سال ها هنوز اجرایی نشده و چندی پیش بود که گلایه رسمی امام جمعه این شهر را در پی داشت.

در این خصوص حجت الاسلام سیاوشی امام جمعه فرویدونشهر با اشاره به سفر چهارم رئیس جمهور به استان اصفهان گفت: در سفر چهارم باید مصوبات سفرهای اول، دوم و سوم پیگیری و ارزیابی شود که در این راستا باید شخص رئیس جمهور و استاندار جوابگوی کارخانه پتروشیمی که معلق مانده است باشند.

بنابراین گزارش موضوع تاخیر در ساخت پتروشیمی فریدونشهر تا جایی باعث رنجش مردم شده است که اگر بنا به قول فرماندار سابق این شهر روزی مردم برای تصویب ساخت آن اشک شوق ریختند اما این روزها اگر پای صحبت فریدونشهری ها بنشینی از آن به عنوان لطیفه ای گریه دار یاد می کنند!

دولت فقط از این طرح حمایت می کند و سرمایه گزاری در کار نیست!

ادامه بلاتکلیفی پروژه پتروشیمی فریدونشهر در حالی است که درست دو سال پیش مجتبی خوانساری فرمانداری فعلی فریدونشهر خبر از ادامه پیگیری‌ها برای احداث کارخانه پتروشیمی در این شهرستان داد و گفت: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی که از طرف رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد بخشی از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شد و در عمل دولت مستقیما وارد سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

وی ادامه داد: احداث کارخانه پتروشیمی فریدونشهر که از مصوبات دور نخست سفر ریاست‌جمهوری و هیات همراه به اصفهان بوده تصویب شده و دولت به‌عنوان حمایت‌کننده و نه در نقش سرمایه‌گذار این طرح را تصویب کرده است.

فرماندار فریدونشهر با اشاره به این‌که احداث پتروشیمی در فریدونشهر پروژه سخت و سنگینی است اضافه کرد: پیگیری برای جذب سرمایه‌گذاران برای احداث کارخانه پتروشیمی این شهرستان ادامه دارد و در نشست‌های متعددی که با نماینده فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل پتروشیمی کشور داشته‌ایم طرح LAB پتروشیمی مطرح و مفصل در مورد این طرح بحث شده است.

وی افزود: رایزنی با مقامات کشور برای احداث کارخانه پتروشیمی فریدونشهر ادامه دارد تا از عقب‌نشینی بخش خصوصی جلوگیری شده و سرمایه‌گذار این طرح را با ارائه تسهیلات و حمایت دولت پشتیبانی کنیم.

ادعای نماینده سابق فریدن بزرگ: برخی با سوء استفاده انتخاباتی در این طرح ندانم کاری کردند!

انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی فرصتی بود تا میزان پیگیری این پروژه از سوی نماینده مردم فریدن بزرگ در مجلس مورد ارزیابی قرار بگیرد. بهمن محمدی نماینده سابق فریدن بزرگ در پاسخ به سوالی در این مورد گفت: ما از ابتدای ورود به مجلس به دنبال ایجادطرح صنعتی برای شهرستان فریدونشهر بودیم و مجوز احداث یک واحد پتروشیمی را دریافت نمودیم اما در ادامه برخی با سوء استفاده از آن  بهره برداری انتخاباتی کردندو پای  افراد ندانم کار و بی تجربه و بدون حتی سرمایه اولیه رابه شهرستان فریدونشهر بازنمودند و با بهره برداری از آن در فضای تبلیغات انتخابات  مجلس متاسفانه طرح مذکور را در نطفه خفه کردند و بعد ازانتخابات ما ماندیم ویک طرح سر زبانها افتاده و توقع ایجادشده برای مردم که بعد از آن با  پیگیریهای فراوان  ماو فرماندار وقت واستانداری ثابت شد که اینها اصلا اهلیت نداشتند وفقط یک بلفو انتخاباتی بود که توسط یکی از کاندیدا  به منظور کسب رای راه اندازی شده بود و  بعد از آن ما چندین سرمایه گذار  و کار آفرین رادر این خصوص  دعوت کردیم  که مسوولین مربوطه وبرخی از مردم فریدنشهر شاهد ترددآنها بوده اندکه هر کدام به گونه ای اشکالاتی را به طرح گرفته اند اما  اخیرا گروهی که ظاهرا هم فنی هستند وهم توانمند در خواست نغییرطرح را از LEB  به ANDREG MALEK که از محصولات پایین دستی پتروشیمی می باشد  را داشته اند وطرح قبلی را از لحاظ اجرایی مقرون به صرفه و اقتصادی نمیدانند   وبا توجه به شرایط بازار ومنطقه ما وسایر موارد فنی که خودشان ابراز داشته اند  جلساتی را در وزارت نفت وصنایع ومعادن وبازرگانی داشتیم ودر واقع مسوولین را متقاعد نمودند وموافقت با تغییر طرح  دریافت شده است ومشغول اقدامات اولیه هستند که محل قبلی هم  با مشکل زیست محیطی روبرو شده است ومورد تاتید قرارنگرفته است که هم اکنون در حال رایزینی با منابع طبیعی و محیط زیست برای تعیین محل دیگری در شهرستان فریدونشهر هستیم که امیدواریم هرچه زودتر این اقدامات انجام بشود  واین آرزوی دیریرن مردم شریف فریدونشهر نیز محقق شود .

وی در ادامه می افزاید: اینکه میگوند نماینده ومسوولین دراین  خصوص کوتاهی کرده انداین جوری نیست ،کار اولیه را که اخذ مجوز راه اندازی صنایع پایین دستی پتروشیمی در فریدونشهر بوده است را من به عنوان نماینده به درستی انجام داده ام اما تصور بعضی ها در اینکه دولت خود اقدام به سرمایه گذاری کند یا نماینده پیگیری کند واگر نکرد کم کاری کرده است اشتباه است ، دولت فقط مجوز میدهد وتسهیلات پرداخت میکند آنهم با شرایطی که سرمایه گذار فراهم میکندحال اینکه سرمایه گذاری پیدا شودو با شراط موجود منطقه کنار بیاید و شرایط لازم را نیز داشته باشدخود قصه دیگریست که خب این مهم الحمدالله انجام شده است.  

محمدی در انتها ادعا می کند: سرمایه گذار پتروشیمی فریدونشهر که طرح اولیه را تغییر داده است ومشغول تحویل زمین درمحل دیگری در شهرستان فریدونشهر هست به این سه ماهه مانده به انتخابات نمی رسد،اما امیدواریم در ابتدای سال آینده شاهد عملیاتی شدن آن باشیم واینکه میگوید کم کاری شده اصلا اینطوری نیست…

به گزارش فریدن نیوز فارغ از این بحث و جدل ها ، مردم فریدونشهر که شاهد کوچ بسیاری از جمعیت خود به دلیل مشکلات اشتغال در این شهرستان هستند از رئیس جمهور انتظار دارند تا در سفر آخر خود به استان، تکنتخاباتلیف پتروشیمی فریدونشهر را مشخص کند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.