جواد مجابی :مدرن ترین هملتی که دیده ام

۵ م دیماه ،

جواد مجابی در یادداشتی دربارهٔ نمایش هملت نوشته است ؛تئاتر «هملت» به کارگردانی رضا گوران که این شب‌ها در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود، یکی از مدرن‌ترین برداشت‌هایی است که تا به حال از این اثر شکسپیر دیده‌ام. کوشش محمد چرمشیر و رضا گوران در این برداشت مدرن، انطباق عصر و زمانه ما با تراژدی درخشان شکسپیر است که این اتفاق به نحو احسن بر صحنه رخ می‌دهد.

اصولا در نمایشنامه‌هایی نظیر «هملت»، «مکبث» و سایر آثار شکسپیر این قابلیت وجود دارد که هر چند دهه یک‌بار بتوان از آن ورژن‌های تازهی اجرا کرد و آنها را مدام در زمانه‌های مختلف تصویر کرد.

در این نمایش هم همین اتفاق رخ داده و این‌بار «اوفلیا» در «السینور» طور دیگری دیده می‌شود و نقش پررنگ‌تری نسبت به متن اصلی شکسپیر دارد. این اتفاق سبب شده تا تفاوت‌های جنسیتی که گاهی در آثار شکسپیر خودنمایی می‌کند، کمتر به نظر برسد.

جنون، خشونت، فشار اجتماعی، سرگردانی و حیرت که بن‌مایه‌های اصلی «هملت» شکسپیر می باشند، این‌بار در این برداشت تازه نیز، به وضوح وجود دارند و این یعنی محمد چرمشیر و رضا گوران توانسته‌اند نگاهی نو و برداشتی هوشمندانه در این اقتباس داشته باشند و در عین اینکه حرف‌های تازه دارند، به اصل اثر نیز وفادار بمانند. برداشتی که هر تماشاگری پس از تماشایش، با حیرت از سالن تئاتر خارج خواهد رفت…

۱۹ ۳۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.