جوانان کربلا الگوی کامل جوانان برتر و شکوفا شده‌اند

۰۱م آذر ،

hemmat khahi-7-147.jpg

دبیر جشنواره جوان ایرانی برتر مقیم خارج از کشور از جوانان کربلا به عنوان« الگوی عالی جوانان بالنده و سعادتمند» یاد کرد و گفت: جوانان کربلا نمونه و الگوی کاملی از جوانان برتر و شکوفا شده می باشند و باید در انتخاب جوان برتر ایرانی به ویژگی‌های آنها توجه شود.

به گزارش سرویس «جوانان» ایسنا، پیش‌نویس آیین نامه جشنواره پنجم جوان برتر ایرانی خارج از کشور درجلسه ستاد جشنواره جوان برتر ایرانی مقیم خارج از کشور بررسی و به تصویب اعضا رسید.

در این مراسم علی شعبانی -دبیر جشنواره جوان ایرانی برتر مقیم خارج از کشور -تاکید کرد: جوان ایرانی باید سمبل آراستگی به همه فضایل و کمالات اخلاقی و پیراستگی از تمامی خصلت‌های ناپسندی که انسان را از رسیدن به کمال مطلوب باز می دارد، باشد.

شعبانی به اهداف و انگیزه‌های برگزاری جشنواره جوان برتر ایرانی خارج از کشور اشاره کرد و گفت: هدف از تشکیل و برگزاری جشنواره جوان برتر ایرانی خارج از کشور، حفظ هویت اسلامی-ایرانی جوانان و بهره‌گیری از ظرفیت این سرمایه‌های عظیم ایرانی در خارج از کشور در جهت توسعه پایدار ملی و بالندگی و شکوفایی ایران اسلامی است.

معاون پشتیبانی و تشریفات دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور ادامه داد: ایرانیان مقیم خارج از کشور در هر جامعه ای که می باشند در کشور میزبان خوش‌درخشیده و با بهره‌گیری از استعداد ،هوش و توانمندیهای خود، جامعه میزبان را تحت تاثیر قرار داده اند؛ لذا وظیفه ماست با حفظ باورها و ارزش‌های اعتقادی جوانان مقیم خارج از کشور و ترویج مولفه های فرهنگ ایرانی-اسلامی، زمینه پیوند و انس و الفت آنان را با سرزمین اجدادیشان فراهم و پیوند و تعامل آنات را با داخل کشور به‌صورت مداوم برقرار کنیم.

شعبانی با توصیف ایرانیان خارج از کشور به عنوان «سفیران واقعی جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا»، بر ضرورت برنامه‌ریزی های اصولی برای جلب و جذب جوانان خارج از کشورتاکید کرد و گفت: لازم است برنامه ریزی‌ها به سمت و سویی سوق یابد که زمینه استفاده از امتیازات و ظرفیت‌های جوانان خارج از کشور در عرصه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی فراهم شود.

وی در ادامه گفت: دست کم ۱٫۵میلیون جوان ایرانی در کشورهای مختلف جهان حضور دارند که اگر شرایط استفاده از توانمندیهای آنان را فراهم کنیم، می توانیم عرصه مدیریت جهانی را تحت تاثیر فرهنگ و تمدن درخشان ایرانی-اسلامی قرار دهیم.

مشاور دبیر کل و رئیس مرکز شبانه روزی رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور با اشاره به تجارب جشنواره چهارم و ویژگیهای آیین‌نامه تازه گفت: تلاش شده است تا حد امکان کاستی‌های آیین نامه رفع و با رویکردی فراگیر، به مولفه‌های زیرساختی بسترساز مشارکت جوانان در عرصه های علمی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سازندگی کشور توجه شود.

شعبانی با بیان اینکه به ۱۰محور در آیین نامه تازه توجه شده است،اظهار کرد:این محورها به گونه ای انتخاب شده‌اند که هم خلاقیت‌های فردی، هم فعالیت‌های اجتماعی و گروهی جوانان و هم متغیرها و مولفه‌های زمینه ساز بروز و ظهور شکوفایی جوانان مد نظر قرار گیرند.

در این نشست، کاظمی- مدیر هماهنگی تولیدات امور بین الملل شبکه جهانی جام جم سازمان صدا و سیما- با تاکید بر ضروت آسیب شناسی جشنواره پیشین و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن، به زمان اندک و ناکافی در جشنواره چهارم اشاره کرد و گفت: لازم است از هم اکنون با توجه به زمان برگزاری جشنواره، ساخت تیزر تبلیغاتی معرفی جشنواره آتی جوان برتر ایرانی خارج از کشور و معرفی نوع تعامل جوانان خارج با شورای عالی در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین پیشنهاد داد درجهت حفظ هویت دینی اسلامی و تقویت غرور ملی جوانان ایرانی مقیم خارج از کشور، «باشگاه جوانان ایرانی خارج از کشور» راه اندازی و فعال شود.

بر اساس این گزارش، مهاجرانی- معاون امور بین الملل و انتقال فن آوری معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری- با اشاره به راهکارهای بهره‌گیری از توانمندی‌های جوانان منتخب، پیشنهاد کرد: بانک اطلاعاتی درخصوص جوانان برگزیده جشنواره پیشین ایجاد و ساز و کارهای لازم برای ارائه تسهیلات خاص و حمایت های ویژه و تعامل با آنان فراهم شود.

کیانی- معاون اداره کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی- نیز در این جلسه آمادگی سازمانمتبوع خود را برای همکاری در زمینه انتخاب جوان برتر ایرانی خارج از کشور در حوزه فرهنگ، هنر ، معارف اسلامی و رسانه و شاخه‌های زیرمجموعه اعلام و کرد و گفت: با توجه به آنکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مسئولیت دبیری کارگروه فرهنگ و رسانه و شناخت جوانان مقیم خارج از کشور را دارد خواستار اتخاذ خط مشی و مکانیسمی برای ایفای نقش بیشتر این کارگروه در جشنواره هستیم.

به گزارش ایسنا، محمدی- معاون اداره کل امور ایرانیان وزارت امور خارجه- با اشاره به شناخت و ارتباط مستقیم سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی با ایرانیان مقیم خارج از کشور، بر ضرورت بهره گیری بیشتر از توان نمایندگی‌ها در معرفی جوانان شایسته ایرانی تاکید کرد.

وی همچنین پیشنهاد کرد: با اتخاذ شیوه‌ای مناسب، امکان شرکت جوانان نخبه مقیم خارج از کشور که با مشکل خدمت وظیفه مواجه می باشند در جشنواره جوان برتر فراهم شود.

حجت الاسلام فاطمی‌نیا – نماینده حوزه‌های علمیه سراسر کشور- نیز با توجه به پیش بینی انتخاب جوان برتر در محور دین، اخلاق و معارف اسلامی، بر اهمیت این مبحث در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی و ترویج باورها و اخلاق اسلامی تاکید کرد و خواستار همکاری بیشتر دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه دین و اندیشه شورای عالی برای انتخاب الگوهای شایسته جوانان در این حوزه شد.

عظیم لو – مدیر کل امور بین الملل وزارت کشور- با اشاره به ضرورت ایجاد روحیه رقابتی بین جوانان شرکت کننده در جشنواره، بر توجه بیشتر به این محور به عنوان بستر اصلی شکوفایی استعدادهای جوانان و تعامل و همکاری مردم و دستگاه‌های دولتی تاکید کرد.

وی همچنین آمادگی وزارت کشور را برای گسترش تعامل با جوانان نخبه و فعال خارج از کشور از طریق ارتباط با سمن‌ها و تشکل‌های غیر دولتی اعلام کرد.

در جلسه ستاد جشنواره جوان برتر ایرانی مقیم خارج از کشور، نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، وزارت ورزش و جوانان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صدا و سیما، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بسیج مستضعفین، اداره کل گذرنامه ریاست جمهوری و مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور حضور داشتند.

گفتنی است جشنواره جوان برتر ایرانی مقیم خارج از کشور همه ساله با هدف شناسایی، تجلیل و تشویق جوانان موفق ایرانی مقیم خارج از کشور و درجهت حفظ و تقویت روحیه خود باوری و هویت ایرانی- اسلامی در محورهای مختلف از جمله علمی و پژوهشی، دین، معارف و اخلاق اسلامی، فناوری‌های نوین، اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد، فرهنگ و هنر، رسانه، ورزش و … برگزار می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.