جوبایدن برای مسلح کردن گروه های کرد سوریه با مسعود بارزانی دیدن می کند

تلاش غرب برای تحت فشار قرار دادن عراق در موضوع سوریه

بایدن با مجموعه ائی از تهدیدات به بغداد می رود تا شاید زیر فشار ،رهبران عراق را وادار به همراهی با سیاستهای مداخله گرایانه آمریکا در امور سوریه کند. براساس اطلاعات دریافتی بایدن در این سفر با مسعود بارزانی نیز دیدار ودر خصوص آخرین تحولات مربوط به کردستان عراق و تلاش مسعود بارزانی برای مسلح کردن گروههای کرد سوریه گفتگو خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بولتن نیوز از اقلیم کردستان عراق: حدود دو ماه پیش در چنین روزهائی بود که وزیران امور خارجه سه کشور سوئد ،بلغارستان و لهستان با سفر به عراق سعی کردندبا تشویق و تهدید، بغداد را در موضوع سوریه همراه و همیار خود کنند ، دولت عراق در طول  بحران سوریه سعی کرده است با رعایت بی طرفی نه تنها در امور داخلی سوریه دخالت نکند بلکه مانع از دخالت سایر کشورها از طریق مرزهای عراق در امور داخلی سوریه شود و در این راستا حتی خواهان کنترل پروازهای بین المللی فرودگاه اربیل و سلیمانیه در شمال  این کشورنیزشد. امری که به مزاق کشورهای غربی و عربی و ترکیه خوش نیامد و این کشورها سعی کردندبا دور زدن دولت مرکزی عراق ،کانالی را از طریق کردها در شمال عراق برای ارسال تجهیزات از طریق محدوده مرزی که تحت کنترل کردهای عراق است بیابند که این بار نیز به مانعی بنام حزب اتحادیه دمکراتیک که ترکیه مدعی است وابسته به پ.ک.ک بوده و براساس فرامین دریافتی از پ.ک.ک عمل می کند، برخورد کردند. نیروهای این حزب مانع از ارسال سلاح به داخل سوریه شدند و همزمان رهبران این حزب کردی اعلام کردند که آنها نسبت به اهداف ترکیه در خصوص سوریه اعتماد ندارند و این سوال را مطرح کردند که در حالیکه ترکیه در حال نبرد با کردها در این کشور است چگونه می تواند از حقوق کردها در سوریه دفاع کند؟

به گزارش صفحه عربی بولتن نیوز، فشار هم پیمان ترکیه ، مسعود بارزانی نیز برای قانع کردن این حزب کافی نبود. سفر داود اوغلو به اربیل و ترکیه نیز بر بدگمانی کردهای سوریه  نسبت به ترکیه دامن زد بخصوص هنگامی که اوغلو در دیدار با احزاب کرد سوریه نتوانست توجیه قانع کننده ائی در خصوص سیاست ترکیه که برخی از کردها را خوب و برخی را بد می پندارد ارائه کند. اکثریت کردها در سوریه از آغازبحران در این کشور اعلام کردند که مشکلات این کشور باید از طریق گفتگو و به دور از خونریزی و کشتار حل و فصل گردد.

این بار نیز بعد از دوماه جو بایدن معاون وزیر امور خارجه آمریکا قرار است راهی بغداد شود تا در خصوص وضعیت کنونی عراق و سوریه با مقامات این کشور دیدار و گفتگو بکند.  جو بایدن در حالی قرار است  عازم عراق  شود که در سایه دخالت های این کشور در امور داخلی عراق تنش بین گروههای سیاسی عراق شدت گرفته و تمام توان امریکا و کشورهای عربی منطقه بر دور کردن مالکی از قدرت متمرکز گشته است .

از سوی دیگر ویرانیهای موجود در عراق در سایه اشغال این کشور هنوز ترمیم نیافته و گاه و بیگاه آثار این پدیده را درشکل خشونت بار آن یعنی تروریسم مشاهده می کنیم . تروریسمی که ریشه عربی داشته و برای خارج کردن اشغالگران از عراق نیست بلکه با هدف برکناری دولت منتخب مردم عراق انجام می شود.از این رو دولت عراق نه تنها روبروی موج فزاینده فشار کشورهای غربی و آمریکائی است برای وارد شدن به جبهه ضد سوریه ، بلکه در عرصه داخل نیز سلفی های تندرو با گسترش حملات تروریستی بر ضد مردم این کشور می کوشند که عرصه امنیتی را بر دولت مالکی تنگ کنند ..

در همین حال براساس منابع خبری کردی ، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با هوشیار زیباری اعلام کرده است که آمریکا در صورتی حاضر به فروش هواپیمای اف- ۱۶ به عراق خواهد بود که عراق تضمینات لازم را در سفر بایدن به عراق به وی بدهد.

به اعتقاد کارشناسان سیاسی مشروط کردن عملی شدن قراردادهای منعقده با بغداد یکی از راههای است که غربی ها برای تحت فشار قرار دادن بغداد جهت همسوئی با غربی ها در خصوص سوریه در پیش گرفته اند اقدامی که سه وزیر امور خارجه اروپائی نیز در دو ماه پیش انجام دادند . آنها تهدید کرده بودند که در صورت عدم تغییر رویکرد و استراتژی بغداد در خصوص سوریه آنهااجرای توافقنامه عراق با اتحادیه اروپا را در زمینه های (انرژی، بازرگانی و تحصیل)   به تاخیر خواهند انداخت.

از این رو بایدن با مجموعه ائی از تهدیدات به بغداد خواهد رفت تا شاید زیر فشار ،رهبران عراق وادار به همراهی با سیاستهای مداخله گرایانه آمریکا در امور سوریه شوند.

از سوی دیگر این اقدام آمریکا تلاشی است برای خروج ائتلاف ضد سوریه از بن بست در صحنه نبرد در داخل سوریه و پیدا کردن راه برای ارسال تجهیزات به داخل سوریه جهت تجهیز گروههای مسلح .

براساس اطلاعات دریافتی بایدن در سفر به عراق با مسعود بارزانی نیز دیدار  ودر خصوص آخرین تحولات مربوط به کردستان عراق و تلاش مسعود بارزانی برای مسلح کردن گروههای کرد سوریه گفتگو خواهد کرد.

ولی تحولات مناطق کردنشین سوریه در طول این مدت نشان داده است که مسعود بارزانی تنها بازیگر قوی در این منطقه نیست بلکه گروههای دیگر کردی هم هستند که سیاستهای بارزانی را در خصوص کردهای سوریه و همراهی با آمریکا و ترکیه قبول ندارند و امور سوریه را امری متفاوت تر از امور عراق می بینند.

 


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.