جوبا ۱۴ زندانی جنگی خارطوم را آزاد کرد

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، به دنبال افزایش تنش های نظامی میان سودان و سودان جنوبی و حملات هوایی چند روز گذشته دولت خارطوم علیه جوبا، وزارت دفاع سودان جنوبی ۱۴ زندانی جنگی سودان را به نمایندگان کمیته بین المللی هلال احمر تحویل داد.

ژنرال ‘کول دنگ آبوت’ وزیر دفاع سودان جنوبی علت این اقدام را تنها نشان دادن حسن نیت کشورش به همسایه شمالی اعلام کرد.

وی خاطر نشان کرد: زندانی هایی که امروز تحویل نمایندگان کمیته بین المللی هلال احمر شدند، در حمله ارتش سودان جنوبی به منطقه نفت خیز ‘هجلیج’ به اسارت در آمده بودند.

‘کلا کوچ’ سخنگوی ارتش سودان جنوبی نیز ضمن تائید این موضوع، خاطر نشان کرد: اکنون اوضاع در مرزهای سودان جنوبی و سودان کاملا آرام است اما این آرامش به معنای پایان یافتن کامل بمباران های مکرر جنگندهای خارطوم نیست.

بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد، همزمان با آغاز درگیری های نظامی میان سودان و سودان جنوبی ، هزاران نفر از ساکنان این منطقه از روستاهای اطراف خانه و کاشانه خود را ترک و به مکان های امن پناه برده اند.

منطقه هجلیج شامل چاه نفت بزرگی در خاک سودان است که نزدیک به نیمی از تولید نفت خام سودان (بیش از ۱۱۵ هزار بشکه در روز) از آن تولید می ‌شود.

بر اساس حکم دادگاه لاهه در سال ۲۰۰۹ این منطقه در مالکیت دولت سودان قرار گرفت، اما بخش‌هایی از منطقه مرزی آن با جنوب هنوز محل مناقشه است.

سودان جنوبی کشوری در جنوب سودان است که استقلال آن روز ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱ میلادی ( ۱۸تیر ماه سال گذشته) رسمیت یافت.

سازمان ملل متحد پیشتر درباره تنش های لفظی میان مقامات دو کشور سودان و سودانی جنوبی هشدار داده بود.

مترجمام**۹۰۴۱**۱۵۹۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۶۸۸۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.