جولان داروهای مرگبار روی سیگنال ماهواره‌ها

سلامت > عمومی– گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی:
آرزوی بلند قد، چاق، لاغر، پرمو و کم‌مو‌شدن برای خیلی‌ها در حد رؤیای هر روزه‌ای است که به راحتی نمی‌توانند خیالش را از سر به‌در برند.

به هر تبلیغ کلامی و غیرکلامی شده توجه می‌کنند تا شاید دو سانت قدشان بلند‌تر شود یا کمی وزنشان اضافه یا کم شود.
استفاده از تجهیزات ماهواره در کشور غیرقانونی است ولی با وجود برخورد‌های نیروی انتظامی تعداد افرادی که از این تجهیزات استفاده می‌کنند کم نیست. برای بسیاری از افراد سودجو استفاده از این رسانه برای تبلیغ کالاهای غیرمجاز و غیربهداشتی کار ساده‌ای است و متأسفانه تعداد افرادی که فریب این داروها و تجهیزات را می‌خورند کم نیست.

این افراد قیمت‌های بالایی را برای تهیه داروها به پیک‌هایی که خود را جای مأمور اداره پست جا می‌زنند می‌دهند؛ به‌طور مثال یک دوره یک ماهه لاغری با قرص‌های تبلیغ‌شده ۳۰۰هزار تومان است.سابقه برخورد با فروشندگان داروهای غیرمجاز در ایران به سال ۸۵برمی‌گردد. طی سال‌های ۷۵تا ۸۵ داروی قاچاق و تقلبی گسترش یافته بود و به راحتی در کشور مصرف می‌شد؛ به‌طوری‌که حتی باندهای قاچاق دارو به داروخانه‌ها، مراکز پزشکی و مطب پزشکان مراجعه می‌کردند و فهرست دارویی خود را معرفی و بازاریابی می‌کردند. تا اینکه در ابتدای سال ۸۵بخشنامه ۱۷ماده‌ای در وزارت بهداشت تهیه شد و وزیر وقت وزارت بهداشت از دانشگاه‌های علوم پزشکی آن‌هم با محوریت معاونت‌های غذا و داروی این دانشگاه‌ها خواست تا با داروهای قاچاق و تقلبی برخورد کنند.

این قانون برای داخل کشور بود و برای کسانی که در شبکه‌های ماهواره‌ای که در خارج از کشور اداره می‌شوند کارایی ندارد. به همین دلیل مجلس و وزارت بهداشت درصدد تدوین لایحه‌ایی هستند که جلوی کسانی که داروهای تقلبی را در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌کنند بگیرند.
سیامک مره صدق عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره این لایحه گفت: قرار شده است که هر شماره تلفنی که این داروها را تبلیغ کند قطع شود همچنین با همکاری نظام پزشکی قرار است با پزشکانی که در ایران شاغلند و در این شبکه‌ها تبلیغ می‌کنند نیز برخورد شود.
مهم‌ترین عامل در جلوگیری از فروش ماهواره‌ای داروها، مردم هستند. مردم باید بدانند که داروهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود هیچ کدام سالم نیست و فروشندگان آنها هیچ تعهدی نسبت به سلامت مردم ایران ندارند و تبلیغاتی که ارائه می‌دهند مخرب و ضد‌سلامت افراد است.

سال گذشته حدود ۲۵۰شماره تلفنی که در این شبکه‌ها برای فروش داروهای تقلبی ارائه شده بود توسط مخابرات قطع شد ولی این تبلیغات همچنان ادامه دارد. این عضو کمیسیون بهداشت مجلس در این‌باره گفت: این افراد هر روزی که شماره‌شان قطع شود یک شماره تلفن دیگر ارائه می‌کنند. این شماره‌ها هم ظرف یکی دو روز قطع می‌شود. خط‌های تلفنی که این افراد تهیه می‌کنند عمدتا با شناسنامه افراد فوت شده یا شناسنامه‌های به‌سرقت رفته است. بعضا دیده شده که صاحبان خطوط، افراد سوءاستفاده‌چی نیستند بلکه افراد غافل یا سالخورده‌ای هستند که نمی‌دانند با شناسنامه‌هایشان چه خلاف‌هایی صورت می‌گیرد.

وی در مورد مفاد این قانون که به‌زودی تصویب خواهد شد گفت: در این قانون علاوه بر قطع شدن خط‌های تلفن، ورود همه دارو‌های غیرمجاز به کشور ممنوع خواهد شد. زمانی که دارو در کشور وجود نداشته باشد امکان تبلیغی هم وجود نخواهد داشت. البته باید توجه داشت که ایران کشوری پهناور با مرز‌های بسیار زیاد است بنابراین نقش اول در برخورد با فروشندگان این داروها را مردم دارند. این قانون شاید بتواند ورود داروهای تقلبی به کشور را محدود بکند ولی این مردم هستند که باید بدانند که وعده‌های کاهش و افزایش وزن و ترک اعتیاد دروغی بیش نیست و امکان درمان معجزه‌آسا از نظر علمی امکان پذیر نیست. متاسفانه درصد بالایی از این داروها دارای مواد‌مخدر و روانگردان هستند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.