جولان سلاح‌های سرد برای سر بریدن گرمی خانواده‌ها

۲۶م آذر ،

گزارش/ آیا قوانین سلاح سرد بازدارندگی لازم را دارند؟

هم‌اکنون تنها ماده ۹۱۷ قانون مجازات اسلامی است که به سبب آن “هر کس به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت نمایی کند، یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد و چنان چه محارب شناخته شود محکوم به حد خواهد شد.”

به گزارش حقوقی قضاییممتازنیوز، این روزها با مراجعه به صفحات روزنامه‌ها و محکام قضایی و نگاهی به جرایم واقع شده، “چاقو” مهم‌ترین ابزار وقوع جرم است؛ وسیله‌ای که این روزها در دسترس همگان هست و به راحتی کنار معابر هم فروخته می‌شود.

تعریف سلاح سرد

سلاح در یک تقسیم بندی کلی به سلاح سرد و گرم تقسیم می شود.سلاح سرد خود به سلاح سرد جنگی و سلاح سرد غیرجنگی تقسیم می شود و حمل و نگه داری سلاح سرد جنگی مانند انواع سرنیزه های قابل نصب روی تفنگ و انواع کاردهای سنگری متداول در نیروهای مسلح یا مشابه آن ها مانند شمشیر و مانند آن هر چند که هیچ استفاده ای از آن نشود به سبب مواد یک و ۲ قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و قاچاقچیان مسلح مصوب ۲۶/۱۱/۱۳۵۰ و بنا به فهرست انواع اسلحه سرد جنگی و شکاری موضوع تبصره ۲ ماده یک قانون تشدید مجازات، قاچاق اسلحه و مهمات محسوب می‌شود.

چنان چه حمل کننده و نگه دارنده سلاح‌های سرد جنگی به وسیله آن سلاح مبادرت به تظاهر یا قدرت نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد علاوه بر مجازات جرم نگه داری و حمل سلاح سرد جنگی، مطابق ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی به مجازات جرم قدرت نمایی با چاقو محکوم خواهد شد.

نگه داری و حمل سلاح سرد غیرجنگی مانند کارد آشپزخانه و انواع چاقوهای ساده جرم تلقی نمی‌شود و مجازاتی برای آن در نظر گرفته نشده است مگر این که شخص نگه دارنده یا حمل کننده سلاح، از آن استفاده مجرمانه کند.

تنها یک ماده قانونی برای برخورد

هم‌اکنون تنها ماده قانونی که بهانه مبارزه با سلاح‌های سرد است، ماده ۹۱۷ قانون مجازات اسلامی است که به سبب آن “هر کس به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت نمایی کند، یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد و چنان چه محارب شناخته شود محکوم به حد خواهد شد.”

درباره مجازات حمل، نگهداری و استفاده از سلاح باید گفت که لازمه حمل، نگهداری است و هر دوی این‌ها یک فعل است و آنجاییکه ما خلا قانونی داریم، مجازات حمل و نگهداری است زیرا استفاده‌اش بر اساس ماده ۶۱۴ و ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی مشکلی ندارد و می‌توان برخورد کرد.

سه ماه تا سه سال حبس برای حمل افشانه و شوکر

حمل افشانه و شوکر از دیگر سلاح‌های سرد، سه ماه تا سه سال حبس دارد. البته بعضی قضات همواره تاکید می‌کنند که مشکل ما مجازات حمل و نگهداری افشانه‌های گازی تهوع‌آور، شوکرهای الکتریکی و افشانه‌های اشک‌آور است که به وفور در بازار یافت می‌شود. آنها تاکید می‌کنند که بایستی یک مصوبه قانونی داشته باشیم تا بتوانیم با کسی که در ویترین مغازه‎اش از این گونه ابزارآلات دارد، برخورد کنیم.

مجازات محاربه و افساد فی‌الارض

طبق ماده ۱۸۷ قانون مجازات اسلامی، هر فرد یا گروه که طرح براندازی حکومت اسلامی را بریزد و برای این منظور اسلحه و مواد منفجره تهیه کند و نیز کسانی که ‌با آگاهی و اختیار، امکانات مالی مؤثر و یا وسایل و اسباب کار و سلاح در اختیار آن‌ها بگذارند محارب و مفسد فی‌الارض می‌باشند.

ماده ۱۹۰حد محاربه و افساد فی‌الارض را یکی‌ از چهار چیز ذیل را بیان می‌کند:‌

۱- قتل

۲- آویختن به دار

۳- اول قطع دست راست و سپس پای چپ

۴-نفی بلد

سلاح سرد در قانون مثل سلاح گرم است

اینکه گفته می‌شود “سلاح سرد در قانون مثل سلاح گرم است و اگر کسی با سلاح سرد سبب اخافه (ترساندن) مردم شود به عنوان محارب یا مفسد فی الارض قطعا حکمش اعدام است”، از جمله مسائلی است که تاکنون هم محل بحث و افتراق نظرهایی بوده است چراکه بحث محاربه و افساد فی‌الارض که در ماده ۱۸۳ قانون مجازات اسلامی آمده بیان می‌کند که چنانچه فردی سلاح بکشد و با سلاح مردم را بترساند جرمش محاربه است و تبصره ماده هم می‌گوید میان سلاح سرد و گرم تفاوتی نیست.چ

باید توجه داشت اینکه ماده می‌گوید روی مردم سلاح بکشد، “مردم” یک نفر نیستند، حتی اگر فرد عداوت شخصی با چند نفر داشته باشد و روی آن‌ها سلاح بکشد قانون می‌گوید این محاربه نیست؛ محاربه جرم علیه امنیت است نه جرم علیه اشخاص. محاربه چهار مجازات دارد و دست قاضی برای انتخاب هر یک از آن‌ها باز است، اعدام، سه روز به صلیب کشیدن، قطع دست راست و پای چپ و تبعید چهار مجازات محاربه است بنابراین این گونه نیست که محکم بگوییم جرم محاربه و افساد فی‌الارض فقط اعدام است.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به زورگیری‌های اخیر

زورگیری با سلاح سرد محاربه و حکمش اعدام است/ ناجا با اشرار برخورد کند

رئیس قوه قضاییه در خصوص انتشار یافتن فیلمی با موضوع زورگیری توسط اشرار گفت:چنین اتفاقاتی در کشور اسلامی ما تکان‌دهنده است و حسب موازین شرعی و قانونی مصوب، تفاوتی میان بکارگیری سلاح سرد یا گرم وجود ندارد و در حکم محاربه و مجازات آن نیز اعدام است.

محاربه جنبه عمومی داشته و فرد به اشد مجازات محکوم می‌شود

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه قانون فعلی قانون مناسبی است، گفت: قانونگذار در چنین جرایمی باید اقدامات تامینی را مدنظر قرار بدهد و در مواردی همچون تولید، توزیع،‌حمل، عرضه و نگهداری سلاح سرد را رابطه‌مند و محدود کند.

نعناکار مجازات استفاده از سلاح گرم را طبق قوانین ضابطه‌مند دانست و گفت: در رابطه با استفاده از سلاح سرد و حتی تعریف آن، خلا قانونی داریم که برای حل این مشکل باید تعریف درستی از جواز استفاده از سلاح سرد(شمشیر، قمه، گازهای اشک‌آور)، داشته باشیم.


بررسی طرح” ممنوعیت استفاده از سلاح سرد و رفتار خشونت‌بار”در کمیسیون حقوقی

با گذشت پنج سال از ارسال لایحه ممنوعیت حمل، فروش و توزیع سلاح سرد به مجلس تصویب آن به فراموشی سپرده شده است. این در حالی است که منحنی وقوع جرایم خشن با چاقو طی سالهای اخیر روندی صعودی داشته و بر اساس آمارها ۴۰ درصد قتل ها با چاقو انجام می‌شود.

بررسی طرح” ممنوعیت استفاده از سلاح سرد و رفتار خشونت‌بار”در کمیسیون حقوقی

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس از بررسی طرح ” ممنوعیت استفاده از سلاح سرد و رفتار خشونت‌بار” در کمیسیون حقوقی خبرداد و گفت: این طرح خلاهای قانونی موجود در این زمینه را برطرف کند.

محمدعلی اسفنانی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضاییممتازنیوز، با اشاره به زورگیری در محله‌های تهران و ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان اظهار داشت: بنا بر ماده ۱۸۳ قانون مجازات اسلامی مجرمی که مفسد فی‌الارض بودن او احراز شده باشد حکم حد، که در این مورد اعدام است، برای وی صادر می‌شود.

وی افزود: برای اینکه حکم اعدام صادر شود باید از سوی دادگاه عمل مرتکب محاربه تلقی شود، در نتیجه حمل سلاح و ایجاد رعب و وحشت از مصادیق محاربه است.

با توجه به مطالب مطروحه و با توجه به اینکه سلاحهای سرد عامل بیشتر قاتلهای به وقع پیوسته می باشند، ضروری است قانونگذاران و مجریان قانون به فکر سریع‌ترین و بهترین راهکار در این راستا باشند تا شاهد کمترین میزان وقوع جرم با استفاده از سلاح‌های سرد باشیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.