حادثه سینا آزمونی سخت برای مرسی/ قرارداد کمپ دیوید باید تغییر کند

به گزارش خبرگزاری مهر، “کریستین آشراینر” از کارشناسان مسائل سیاسی آلمان در گفتگو با روزنامه اتریشی “استاندارد” درگیریها در صحرای سینا را واقعا جدید ارزیابی نکرده و اظهار داشت: از مدتها پیش مشخص بود که شرایط در این منطقه متشنج می شود. در این منطقه یک خلا قدرت رو به گسترش شکل گرفته است.از زمان سقوط مبارک چندین حادثه این چنینی در صحرای سینا به وقوع پیوسته است.

 

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: به واسطه خلا قدرتی که در صحرای سینا وجود دارد گروههای زیادی توانسته اند به این منطقه رخنه کنند. از یک طرف گروههایی هستند که از غزه به سینا می آیند ، از طرف دیگر گروههایی هستند که به دلیل بی انگیزگی و اهمال کاری دولت مصر به گروههای افراطی تبدیل شده اند. در این منطقه همچنین گروههای تروریستی مانند القاعده حضور دارند. این گروهها  در این میان همچنین با هم همکاری کرده و عملیاتهای مشترکی را راه اندازی می کنند.

 

این کارشناس آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: مرسی ،رئیس جمهوری مصر اکنون در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته است چرا که تنها اخوان المسلمین مصر نیستند که از حامیان مرسی محسوب شده و دید انتقادی نسبت به اسرائیل دارند بلکه مردم مصر نیز اساسا منتقد رژِیم صهیونیستی هستند. اغلب درباره قرارداد صلح با اسرائیل از یک به اصطلاح صلح سرد سخن به میان می آید.

 

وی همچنین با تاکید بر اینکه در بین مردم مصر انتقاد به رژِیم صهیونیستی به شکل واضحی وجود دارد همچنین خاطر نشان کرد: ما همچنین در دوران انتخابات هم دیدیم که به ندرت نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوی مصر وجود داشت که موضع خود در قبال اسرائیل را آشکارا بیان کرده باشد.

 

از طرف دیگر مسئله دیگر برای مرسی این است که ارتش هنوز یک نقش مهمی را در مصر ایفا می کند. ارتش مصر از نظر سنتی بسیار علاقمند به پابر جا ماندن قرارداد صلح با اسرائیل است که این ربطی به کمکهای نظامی آمریکا ندارد.

 

وی افزود: به این ترتیب برای مرسی بسیار دشوار است که بتواند راه بینابینی انتخاب کند که از یک طرف مردم مصر را راضی نگه دارد و از طرف دیگر رضایت جامعه بین المللی،اسرائیل و ارتش مصر را مد نظر قرار دهد.

 

“آشراینر” در ادامه خاطر نشان کرد: بسیاری از اسلامگراهای مصری از اقداماتی که محمد مرسی تا به حال انجام داده  با توجه به مناسبات با اسرائیل دلسرد هستند. وی قرارداد صلح با اسرائیل را زیر سوال نبرده و مرزهای مصر با نوار غزه را کاملا باز نکرده است. مرسی همچنین موضع مشخصی را در قبال فلسطین نشان نداده است. در پس حادثه سینا این امر می تواند مخفی شده باشد که اسلام گرایان افراطی می خواهند وی را با این حادثه امتحان کنند.

 

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهارداشت که من اعتقاد دارم که قرارداد صلح بین مصر و اسرائیل حالا امکان تغییر دارد. یکی از مسائلی که در سینا وجود دارد و در قرارداد صلح آورده شده است این است که ارتش مصر به ندرت اجازه دارد نیروهای شخصی خود را در این منطقه مستقر کند. هر نیرو و تجهیزات نظامی که مصر می خواهد به سینا بیاورد اول باید مورد تایید رژیم صهیونیستی قرار گیرد.

 

گفتنی است یکشنبه شب شماری از افراد مسلح به نیروهای مرزی در صحرای سینا حمله کردند که این امر کشته شدن ۱۷ سرباز و افسر مصری و زخمی شدن چند نفر را در پی  داشت.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.