حاشیه های مراسم افتتاحیه

جام جم آنلاین: بان کی مون پس از مشاهده هاشمی شاهرودی از جایگاه خود برخاست و چند قدمی به سمت شاهرودی رفت و با وی به گرمی مصافحه و احوالپرسی کرد سپس هاشمی شاهرودی با محمد مرسی رییس جمهور مصر نیز احوالپرسی کرد که این صحنه ها مرتب از سوی عکاسان ثبت و ضبط می شد.

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد صبح امروز در حالی برگزار شد که سران بسیاری از کشورها در آن حضور یافته و به رغم تلاش های بسیار زیاد غرب و آمریکا برای عدم روسای جمهور کشورها به خصوص محمد مرسی رییس جمهور و همچنین «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل، این شخصیت ها در اجلاس مذکور حضور یافتند اما این اجلاس حاشیه های بسیار جالبی به همراه داشت.

*به رغم آنکه اجلاس ساعت ۱۰:۳۵ دقیقه شروع شد اما بسیاری از مهمانان و هیات های سیاسی ساعتی قبل از آن در اجلاس حضور یافته بودند و این نشانه اهمیت اجلاس از نظر این مقامات بود.

*عقربه های ساعت، ۹ صبح را نشان می داد که هیات های سیاسی یکی یکی وارد سالن اصلی اجلاس شدند و در ساعت ۹:۳۰ دقیقه تقریبا همه مقامات سیاسی وارد سالن شده بودند اما سران کشورها در ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه وارد سالن شدند.

*مرسی رییس جمهور مصر، «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل، نوری مالکی نخست وزیر عراق، حامد کرزای رییس جمهور افغانستان و سران دیگر کشورها تقریبا همزمان وارد سالن اجلاس شدند.

*محسن رضایی اولین مهمان داخلی کشور بود که از ساعت هشت صبح در سالن اجلاس حاضر شد و در جایگاه ویژه مهمانان نشست.

*برخی از وزرا در سالن اصلی اجلاس و برخی نیز در جایگاه تماشاچی ها و خبرنگاران حاضر شده بودند. سردار وحیدی وزیر دفاع، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، نیکزاد وزیر مسکن، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت و درمان از جمله وزرایی بودند که در سالن اصلی اجلاس در جایگاه ویژه مهمانان حضور داشتند اما حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش، سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد، محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت، مجید نامجو وزیر نیرو، مرتضی بختیاری وزیر دادگستری و رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله وزرایی بودند که در جایگاه تماشاچیان و خبرنگاران حضور یافته بودند. همچنین سرلشکر فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح، اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی، سردار صفوی، جلیلی دبیر شورای امنیت ملی، محمدحسن ابوترابی نایب رییس اول مجلس، محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور، محمدرضا میرتاج الدینی معاون اجرایی قانون اساسی رییس جمهور، غلامعلی حداد عادل چهره شاخص مجلس، علی سعیدلو رییس ستاد برگزاری اجلاس، از جمله کسانی بودند که در ردیف اول سالن اجلاس نشسته بودند.از طرف دیگر علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در سازمان انرژی اتمی، سردار نقدی فرمانده نیروی مقاومت بسیج، مرتضی تمدن استاندار تهران در قسمت تماشاچیان حضور داشتند.

*سردار وحیدی وزیر دفاع در حالی در سالن اجلاس حاضر شد که دست راست وی باند پیچی شده بود و با احتیاط با مهمانان اجلاس مصافحه می کرد.

*در وسط سالن اجلاس ۹ صندلی به صورت نیم دایره در نظر گرفته شد که در این صندلی ها به ترتیب علی لاریجانی رییس مجلس، هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل، مرسی رییس جمهور مصر، محمود احمدی نژاد رییس جمهور، سینگ نخست وزیر هند، ناصر عبدالعزیز رییس شصت وششمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل، هاشمی شاهرودی رییس سابق قوه قضاییه و آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه نشسته بودند.

*هنگامی که روسای سه قوه و هاشمی رفسنجانی بر روی جایگاه خود قرار می گرفتند با «بان کی مون» و مرسی مصافحه کرده و به آنان خوشامدگویی گفتند. مصافحه لاریجانی با بان کی مون نسبتا طولانی بود.

*هاشمی شاهرودی وقتی در جایگاه خود قرار گرفت «بان کی مون» از روی صندلی خود بلند شد و به نزد وی رفت و به گرمی با وی مصافحه کرد به نحوی که برای دقیقه ای بین آنان گفت وگوهایی صورت گرفت البته بعد از آن هاشمی شاهرودی نیز با مرسی صمیمانه احوالپرسی کرد.

*مراسم راس ساعت ۱۰:۳۵ دقیقه با ورود مقام معظم رهبری آغاز شد که علاوه بر روسای سه قوه، هاشمی رفسنجانی نیز ایشان را در ورود به سالن همراهی می کردند که پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری در جایگاه مراسم قرار گرفتند ولی روسای سه قوه و هاشمی رفسنجانی بر روی صندلی های خود در وسط سالن نشستند.

*مقام معظم رهبری آغاز کننده مراسم افتتاحیه این اجلاس بودند که ضمن تبریک نشست اجلاس و خوشامدگویی به مهمانان در دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای تاکید فرمودند و اظهارداشتند:«انرژی هسته ای برای همه، سلاح هسته ای برای هیچکس» شعار ما می باشد.

*سخنان مقام معظم رهبری در مراسم افتتاحیه تقریبا ۴۵ دقیقه به طول انجامید که بعد از پایان سخنان حاضرین با تشویق و کف زدن از بیانات ارزشمند ایشان حمایت کردند سپس مقام معظم رهبری برای حاضران دست تکان داد و با آنان خداحافظی کرد البته ورود معظم له به سالن اجلاس با صلوات حاضران نیز روبرو شد.

*در هنگام فرمایشات مقام معظم رهبری سکوت و آرامش کاملی در سالن اجلاس حکم فرما بود و همه حاضران در اجلاس با دقت به فرمایشات ایشان گوش می کردند.

*بعد از سخنان مقام معظم رهبری، محمود احمدی نژاد رییس جمهور و حیدر مصلحی وزیر اطلاعات برای بدرقه به همراه رهبری از سالن اجلاس خارج شدند.

*ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری برای دقایقی نزد مرسی رفت و با وی گفت وگوی کوتاهی را انجام داد سپس هاشمی رفسنجانی که در کنار «بان کی مون» و مرسی نشسته بود با آنان گفت وگوهای کوتاهی را داشت.

* بعد از ترک سالن اجلاس از سوی مقام معظم رهبری و هنگامی که رییس جمهور از بدرقه رهبری به سالن بازگشت، «بان کی مون»، محمد مرسی، سینگ نخست وزیر هند، رییس شصت وششمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل و علی اکبر صالحی در جایگاه مراسم افتتاحیه اجلاس قرار گرفتند و به ترتیب در کنار یکدیگر نشستند.

*خبرنگاران، تصویربرداران و عکاسان برای پوشش این مراسم از ساعت ۵:۳۰ صبح از مقابل نهاد ریاست جمهوری به سمت محل اجلاس حرکت کردند که پس از استقرار در ساختمان جدیدالاحداث سران تعدادی از آنهایی که کارت های اصلی سالن اجلاس را داشتند تفکیک شده و به سالن اصلی اجلاس هدایت شدند البته بقیه خبرنگاران، تصویربرداران و عکاسان در ساختمان مجاور سالن اصلی اجلاس و از طریق تلویزیون مراسم افتتاحیه را دنبال می کردند.

*بیش از ۱۰۰ دوربین فیلمبرداری و عکاسی و بیش از ۵۰۰ خبرنگار، عکاس و فیلمبردار مراسم افتتاحیه را از خود سالن اصلی اجلاس پوشش می دادند که البته بعد از پایان فرمایشات مقام معظم رهبری بر تعداد خبرنگاران، فیلمبرداران و عکاسان در سالن اجلاس افزوده شد.

*پوشیدن لباس های محلی از سوی برخی از هیات ها و مقامات سیاسی در سالن اجلاس جلب توجه می کرد در همین راستا بسیاری از مقامات و سران جنبش عدم تعهد با لباس های سنتی و محلی در مراسم حضور یافته بودند از آن جمله مقامات سیاسی بوتان، نخست وزیر هند، رییس جمهور افغانستان، مسوولین و مقامات کشورهای عربی و دیگر کشورها را می توان نام برد.

* خانواده شهدای هسته ای (همسر شهید علیمحمدی، همسر و دختر شهید رضایی نژاد، پدر و مادر شهید مصطفی احمدی روشن) در حالیکه عکس عزیزان خود را در دست داشتند در مراسم افتتاحیه حضور یافته و در قسمت تماشاچیان نشستند.

*تلاش خانواده های شهدای هسته ای برای ملاقات با «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل نتیجه نداد و آنها نتوانستند با وی ملاقات کنند البته سخنگوی «بان کی مون» عدم ملاقات را نداشتن فرصت اعلام کرد ولی همسر شهید علیمحمدی شاخه گلی تحت عنوان نشانه «صلح و دوستی» را برای «بان کی مون» فرستاد و این خانواده ها به دبیرکل سازمان ملل پیغام دادند که خواستار ملاقات با وی هستند.

*جایگاه مراسم افتتاحیه با شش پرچم جمهوری اسلامی ایران و شش پرچم سفید که آرم اجلاس بر آن نقش بسته بود و همچنین چندین دسته گل تزیین شده بود.

*مطالب اجلاس به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی پخش می شد به نحوی که اگر سخنران فارسی صحبت می کرد این سخنان به زبان عربی و انگلیسی ترجمه می شد البته مهمانان حاضر از طریق دستگاه های مخصوص می توانستند ترجمه این سخنان را دریافت کنند.

*مراسم افتتاحیه اجلاس از سوی شبکه های مختلف داخلی و خارجی به صورت مستقیم پخش می شد.

یوسف اسدی – خبرنگار جام جم آنلاین


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.