حاشیه‌نشینی، قویترین عامل خطرزای طرد اجتماعی جوانان

۲۸ آبان ،

21-251.jpg

رییس مرکزمطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به نتیجه پژوهش «بررسی علل و پیامدهای طرد اجتماعی جوانان درشهر تهران و شهرستانهای اسلامشهر و پاکدشت»، گفت: ‌۴۹٫۵ درصد هم به طورنسبی زمینه‌های مختلف طرد اجتماعی را تجربه کرده‌اند و محرومیت‌های چندگانه آنها متوسط یا نسبی بوده است.

محمد تقی حسن زاده درگفت‌وگو با خبرنگار«جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: پژوهشی درسال ۸۸ با عنوان علل و پیامدهای طرد اجتماعی جوانان ازخانواده‌های متوسط (از لحاظ مالی) استان تهران به عمل آمد که ۱۲۰۰ نفر مورد مطالعه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: جامعه آماری این طرح اشخاص ۲۹-۱۵ ساله بودند و سوالاتی که دراین پژوهش مطرح شد در حوزه طرد اجتماعی جوانان در بعد فردی،‌ گروهی محلی و منطقه‌ای بوده است.

حسن زاده در مورد نتیجه بعمل آمده در پژوهش علل و پیامدهای طرد اجتماعی جوانان که در سطح استان تهران به عمل آمده است، گفت: ۴۶٫۴ درصد اشخاص مطالعه شده حاوی محرومیت‌های چندگانه مزمن و شدید در بعد اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی بوده‌اند به این معنا که این اشخاص طرد همه جانبه را تجربه کرده و در رنج و سختی بوده‌اند.

وی اضافه کرد:‌۴۹٫۵ درصد هم به طورنسبی زمینه‌های مختلف طرد اجتماعی را تجربه کرده‌اند و محرومیت‌های چندگانه آنها متوسط یا نسبی بوده است.

حسن زاده همچنین درمورد ۴٫۱ درصد اشخاص باقیمانده بیان کرد:۴٫۱ درصد از اشخاص باقیمانده در بین قطب متوسط حاوی محرومیت‌های چندگانه بوده‌اند.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش راهبردی وزارت ورزش و جوانان درتوضیح محرومیت‌های چندگانه، گفت: منظور از محرومیت‌های چندگانه محرومیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که محرومیت‌های اجتماعی شامل ناامنی در خانواده،‌ آزارجنسی، کمبود مراقبت،‌ عدم حضور دختران و زنان در اجتماع با توجه به محرومیت‌هایی که دارند و نیز عدم مشارکت در فعالیت‌های رسمی است.

وی در مورد محرومیت‌های اقتصادی و فرهنگی نیز عنوان کرد:‌ نداشتن شغل،‌ مسکن و امکانات رفاهی از جمله محرومیت‌های اقتصادی و عدم دسترسی به مراکز فرهنگی و فراغتی از جمله محرومیت‌های فرهنگی مورد نظر دراین پژوهش است.

طرد اقتصادی در اسلامشهر و پاکدشت بالاتر از شهر تهران است

حسن زاده گفت:‌ طرد اقتصادی در شهرهای حاشیه تهران که اسلامشهر و پاکدشت به عنوان نمونمه انتخاب شده بودند به صورت معناداری بالاتر از شهر تهران است ولی در بعد اجتماعی و فرهنگی این اختلاف شدید نیست.

وی به دیگر نتیجه‌ای که ازاین پژوهش حاصل شد اشاره و اظهارکرد: کسانی که طرد اجتماعی را در ذهن شان تصور می کرده‌اند دقیقاً در زندگی عینی شان این طرد شدن ملموس بوده است.

رییس مرکز مطالعات وزارت جوانان در مورد عوامل پدیده طرد بیان کرد: از میان عواملی که سبب می شوند پدیده طرد بوجود آید دوعامل خطرزای تبعیض درخانواده علیه فرزندان و میزان سواد و تحصیلات والدین به ویژه مادر نسبت به سایرعوامل، تأثیر و شدت بیشتری دارند.

سکونت درمناطق شهری محروم و حاشیه‌ای ، قویترین عامل خطرزای طرد اجتماعی جوانان و نوجوانان

وی ادامه داد: دو عامل محوری ضعف و سلامت عمومی و سکونت درمناطق شهری محروم و حاشیه‌ای نیز به عنوان قویترین عوامل خطرزای طرد اجتماعی جوانان و نوجوانان شناخته شده‌اند.

حسن زاده هم چنین به ابعاد آشکار و پنهان طرد جوانان اشاره کرد و گفت:‌ درمطالعه طرد اجتماعی جوانان عناصر چندگانه فقرمادی و مشکلات اقتصادی تنها یکی از بخش‌های آشکار و مهم است؛ ولی ابعاد پنهانی نیز مانند حقوق اجتماعی،‌ فرهنگی و انتظارات جوانان وجود دارد که در کیفیت زندگی مطلوب تأثیرگذارند.

اطلاعات و مهارت‌های آموزشی راهکارهای جلوگیری از طرد اجتماعی جوانان

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در مورد پیشنهادها و راهکارهایی که برای جلوگیری از طرد اجتماعی جوانان وجود دارد، افزود: صندوق جامعه نگری درخصوص نیازها، مسائل و مشکلات جوانان، فراهم کردن فرصت‌های شغلی و توسعه و ارتقای سرمایه انسانی به ویژه دانش، اطلاعات و مهارت‌های آموزشی ازجمله راهکارهای جلوگیری از طرد اجتماعی جوانان است.

وی خاطرنشان کرد: درسیاست گذاری،‌ مدیریت و اجرای برنامه‌های جوانان با استفاده از شاخص‌های بومی نمی شود مشکلاتی را که در شهرهای خارج از مرکز وجود دارد به مرکزاستان یا استانهایی که ازوضعیت مطلوبی برخوردارند، تعمیم داد.

طرد اجتماعی ازمسائل ذهنی و نگرشی آغاز می‌شود

حسن زاده ادامه داد: بافت فرهنگی، اجتماعی و وضعیت هرمنطقه‌ای باید جداگانه بررسی شود و مشکلات متناسب با وضعیت خودش مورد مطالعه قرار گیرد.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان درپایان با تأکید بر اینکه معمولاً طرد اجتماعی ازمسائل ذهنی و نگرشی آغاز می گردد و خود به خود درشرایط عینی خود را نشان می دهد، گفت:‌ وقتی که مسائل ذهنی تبدیل به باور و نگرش شود عملاً شاید درظاهر محرومیت نیازهای مادی را پوشش دهیم ولی گاهاً اثر دراز مدت خود را خواهد داشت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.