حاشیه‌هایی از یک مسابقه موسیقایی!

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

 «گل همیشه بهارم / به جز غم تو چه دارم / باران تو ببار / مگر تو بشویی سیاهی همه جا را / باران تو ببار … »

شعر «باران» زنده‌یاد فریدون مشیری است که سالار عقیلی و کیوان ساکت قرار است آن را به زودی ضبط کنند اما آنها پیش از آن، این قطعه را برای اولین بار در مراسم اختتامیه دومین مسابقه «سبقت آزاد» برای رادیویی‌ها و اهالی موسیقی اجرا کردند.

برنامه‌ی «سبقت آزاد» با برگزاری مسابقه «صدا آزاد» که داوری آن را اشخاصی چون سالار عقیلی، رضا صادقی و … بر عهده داشتند، به جوانان علاقه‌مند به موسیقی فرصت عرض اتدام داد و از طرفی هنرمندان موسیقی و رادیویی‌ها را دور هم جمع کرد.

به گزارش ایسنا، در مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقه رادیویی «صدا آزاد» جمعی از پیشکسوتان و فعالان حوزه موسیقی از جمله دکتر محمد سریر، دکتر پیروز ارجمند، لوریس چکناواریان، سالار عقیلی، بهرام حصیری، بیژن بیژنی، رضا صادقی و … حضور داشتند. این مراسم همچنین با حضور محمد حسین صوفی (معاونت صدا) و علی مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) همراه بود.

در این مراسم معاون صدا از مرادخانی به عنوان هدیه دولت یازدهم به هنرمندان یاد کرد و از دوستی ۳۰ ساله‌اش با علی مرادخانی گفت.

معاون هنری هم در ابتدای سخنانش با بیان اینکه می‌گویند آدم اول کار بسیار نباید صحبت کند، چون بعدا گیر می‌کند، در سخنانی به اقدامات صدا و سیما در حوزه موسیقی اشاره کرد و گفت: نقش صداوسیما بی‌بدیل است و باید این فعالیت‌ها را به فال نیک بگیریم.

او گفت: امیدواریم صداوسیما برای این گونه فعالیت‌ها بیش از پیش قدم بردارد و موفق باشد.

 مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقه «صدا آزاد» در حالی به کار خود پایان داد که به نقل از مجری مراسم با شگفتانه‌هایی روبرو بود.

ابوالفضل اینانلو و پیمان طالبی مجریان رادیو جوان که اجرای این مراسم را نیز بر عهده داشتند برای سورپرایز کردن حاضران اعلام کردند که این مراسم چند شگفتانه‌ دارد که پس از اعلام این شکفتانه‌ها، حاضران در مراسم هیجان‌زده شدند.

حضور رضا صادقی، سالارعقیلی و کیوان ساکت شگفتانه‌های این مراسم بود که اجرای زنده داشتند و آن را تقدیم به حضار کردند.

رضا صادقی از دری که پشت صحنه بود وارد صحنه شد. با ورود وی جمعیت حاضر در سالن سوره حوزه هنری که بیش از ظرفیت پر شده بود، و بسیاری ایستاده مراسم را دنبال می‌کردند، شگفت‌زده شدند و جیغ و دست و سوت زدند.

 صادقی از حضور پیشکسوتان حوزه موسیقی تقدیر و تشکر کرد و همچنین از سالار عقیلی یاد کرد که صدایش به اندازه اسمش فوق‌العاده است.

او در ادامه گفت: هر هنرمندی که به جایی می‌رسد به حرمت کسانی است که جان داده‌اند و من در اینجا به احترام شهدا که همیشه آن‌ها هستیم از شما حضار می‌خواهم به احترام همه این بزرگان که همه قدرشان را می‌دانیم بایستیم و ۱۰ ثانیه دست بزنیم.

رضا صادقی در پایان صحبت‌هایش گفت: شنیدم مردی آمده است در حوزه موسیقی که همه دوستان قدیمی من خاطرات خوبی از او دارند.

سپس با اجرای قطعه‌ای به صورت زنده جمع حاضر را شاد کرد. اجرای رضا صادقی بر روی صحنه و به صورت زنده جمعیت را بیشتر به شور و حال واداشت.

سالار عقیلی، خواننده موسیقی سنتی ‌نیز در این مراسم به بیان خاطره‌ای از قبل با علی مرادخانی پرداخت و گفت: پیش از همکاری‌ام با کیوان ساکت در تالار وحدت قرار بود کنسرتی را اجرا کنم که علی مرادخانی مخالفت می‌کرد و می‌گفت این تالار بزرگ است و تماشاگر در آن پر نمی‌شود و باید به سالن رودکی برویم. ۱۹ سالم بود که گفتم پر می‌کنیم و آشنا داریم و همین‌طور هم شد. یک روز دیگر که علی مرادخانی را دیدم ایشان پشت من زدند و گفتند که شنیدم سالن را پر کرده‌ای، فکر نمی‌کردم از شما بعید بود! بیان این خاطره حاضران را به خنده وادار کرد.

سالار عقیلی سپس به سی‌دی ‌ای که با یکی از جوانان منتشر کرده اشاره کرد و گفت: باید دست این جوانان را گرفت. اینها سرمایه‌های ما می باشند و بسیار با استعداد.پیش از این بزرگان عزیزی از جمله کیوان ساکت دست مرا گرفتند و حال ما باید دست این عزیزان رابگیریم.

***

در ابتدای این مراسم برگزیدگان مسابقه صدا آزاد با اجرای کار در مقابل بزرگان موسیقی کشور، تجربه تازهی را برای خود کسب کردند.

برخی از این شرکت کننده‌گان اولین اجرایشان بر روی صحنه به صورت زنده بود به گونه‌ای که به راحتی می‌شد استرس را در چشمانشان دید.

در بخش‌های مختلف این مراسم، گروه ۴۰ دف به سرپرستی فرشید قریب‌نژاد، گروه تصنیف خوشه‌چین و همچنین گروه‌های دیگری از حوزه موسیقی پاپ به روی صحنه رفتند.

در بخش دیگری از این مراسم پس از تقدیر از شرکت‌کنندگان از خود داوران این مراسم نیز که هفت ماه داوری این مسابقه را بر عهده گرفته بودند، تقدیر به عمل آمد.

سالار عقیلی، رضا صادقی، دکتر پیروز ارجمند، دکتر امیر الهامی، رضا کلانتری، مهدی فخارزاده از جمله داورانی بودند که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین عوامل برنامه «سبقت آزاد» نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

در ابتدای این مراسم نیز نوازندگان سازدهنی، فلوت و پیانو نواختند.

دکتر پیروز ارجمند و سالار عقیلی نیز بیانیه مربوط به مراسم اختتامیه را قرائت کردند.

گروه «چهل دف» نیز به سرپرستی فرشید قریب‌نژاد با اجرای خود به مراسم شور و حال دادند.

برنامه «سبقت آزاد» همزمان با اختتامیه مسابقه «صدا آزاد» به صورت زنده به روی آنتن می‌رفت و اعلام شد نسیم رفیع به عنوان گزارشگر این برنامه، این مراسم را پوشش می‌دهد.

 کیوان ساکت نیز از دیگر شگفتانه‌های این مراسم بود که با حضورش بر روی صحنه ابتدا قطعه‌ای را اجرا کرد. این اجرا نیز اشخاص حاضر در این مراسم را هیجان‌زده کرد. میهمانان در این مراسم با آهنگ ساز او هم‌خوانی می‌کردند و دست می‌زدند. آهنگی که در عصر چارلی چاپلین و بازی‌های او نمود داشت و زده می‌شد.

در بخش دیگری از این مراسم سالار عقیلی به همراه کیوان ساکت قطعه‌ای را اجرا کردند که «باران» نام داشت. این قطعه ساخته کیوان ساکت بود که سالار عقیلی اعلام کرد قرار است آن را ضبط کنیم.

شعر این قطعه از زنده یاد فریدون مشیری بود. سالار عقیلی در اجرای این قطعه اعلام کرد که نکته‌ای که در این قطعه نهفته است این است که یک کار وطنی است و گفت شما اگر کارهای وطنی را ببینید می‌بینید که شعر آن‌ها حماسی است ولی اشعار مشیری به قدری لطیف و تأثیرگذار است که جایگاه خاص خودش را دارد.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم تمام هنرمندان و مدیرانی که حضور داشتند به همراه شرکت‌کنندگان عکس یادگاری گرفتند و اعلام شد که این عکس قرار است در موزه رادیو نگه‌داری شود.

منبع: ایسنا


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.