حاشیه‌های عرضه هلدینگ خلیج فارس در بورس

۲۸م اسفند ،

2221[1]-3.jpg

در حالی سهام بزرگ‌ترین شرکت مشمول اصل چهل و چهار در آخرین روز سال وارد تالار شیشه‌ای شد که فعالان بازار سرمایه از این مهمان استقبال نکردند و با عنوان گران فروش سال، آن را از تالار شیشه ای خارج راندند.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وعده مسئولان سازمان خصوصی برای عرضه بزرگ ترین شرکت مشمول اصل چهل و چهاری در سال جاری محقق شد و علی رغم مخالفت سهامداران مبنی بر عدم عرضه سهام این شرکت در پایان سال، سازمان خصوصی سازی نسبت به فروش این شرکت در آخرین روز معاملاتی سال ۹۱ اقدام کرد.

به این ترتیب با درج هلدینگ و برگزاری جلسه معارفه،عرضه سهام هلدینگ منوط به ارائه صورتهای مالی تلفیقی و بودجه حسابرسی شده بود که این شرکت در روز شنبه نسبت به ارائه اطلاعات اقدام کرد تا مقدمات عرضه این شرکت در روز دوشنبه (آخرین روز معاملاتی) فراهم شود.

به این ترتیب قرار بود در معاملات امروز بزرگ ترین خصوصی سازی سال انجام شده و ۵ درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس در بورس عرضه شود.

با توجه به اینکه در جلسه معارفه این شرکت قیمت ۴۰۰ تومان از سوی سهامداران اعلام شد، خریداران در روز عرضه قیمت‌های ۴۰۰ و ۵۰۰ تومان را وارد سامانه معاملاتی کردند و منتظر نظر فروشنده در و حاضر به افزایش قیمت های پیشنهادی خود نشدند.

در آخرین روز معاملاتی بورس تهران تعداد قابل توجهی از خریداران در تالار شیشه‌ای حضور داشته و با هجوم به مانیتورهای داخل تالار قیمت‌های وارد شده به سیستم را رصد می کردند.

در پایان معاملات سازمان خصوصی سازی که منتظر افزایش قیمت از سوی تقاضا کنندگان بود قیمت ۹۹۵ تومان را وارد سامانه معاملاتی کرد که به سبب اختلاف قابل توجه قیمت مورد نظر سازمان با قیمت بازار، بازار سرمایه از این قیمت استقبال نکرد و حاضر به خریداری سهم در این قیمت ها نشد.

در حالی که ۱۱ هزار سهم این شرکت به قیمت ۹۹۵ تومان معامله شد که عرضه بزرگ ترین شرکت اصل چهل و چهاری به سبب به حد نصاب نرسیدن باطل اعلام شد و سازمان خصوصی در فروش بزرگ ترین شرکت خود در آخرین روز معاملاتی ناکام ماند.

بسیاری از سهامداران و کارگزاران گران بودن قیمت سهم و عرضه در آخرین روز سال را سبب به فروش نرفتن سهام هلدینگ خلیج فارس دانستند به طوری که یکی از کارگزاران در گفت‌ وگو با ایسنا گفت: نظر بازار روی قیمت‌های ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان بود ولی سازمان قیمت ۹۹۵ تومان را ارئه کرد که بازار به سبب گران بودن از این قیمت استقبال نکرد.

یکی دیگر از کارگزاران معتقد بود که گرچه زمان عرضه سهم نامناسب بود ولی اگر سازمان خصوصی سازی سهم را در قیمت های پایین تر عرضه می کرد با استقبال بازار مواجه می شد و بازار آن را خریداری می کرد.

در عین حال یکی از سهامداران به ایسنا گفت: نظر بازار برای این سهم قیمت ۳۵۰ تومان بود ولی سازمان خصوصی سازی قصد داشت سهم را بالای هزار تومان عرضه کند ولی اگر سازمان قیمت را کاهش می داد حتما خریداری می شد.

یکی از کارگزاران نیز گران بودن سهم را سبب به فروش نرفتن دانست و گفت: سهام هلدینگ خلیج فارس گران عرضه شد و قیمت این شرکت واقعا گران بود.

در عرضه سهام این شرکت مسئولان سازمان خصوصی سازی،هلدینگ خلیج فارس و شرکت بورس در ساختمان حافظ حضور داشتند ولی به سبب به فروش نرفتن سهام شرکت، هیچ یک حاضر به پاسخگویی در مورد ناکامی این عرضه نشدند و تنها معاون بازار شرکت بورس نیم ساعت بعد از عرضه وارد تالار شیشه‌ای شد و در مورد سبب به فروش نرفتن سهم در مقابل خبرنگاران پاسخ داد.

پس از پایان عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس، کارگزاران در آخرین روز معاملاتی تالار شیشه‌ای را با دید و بوسی ترک کردند و تنها لوح شرکت هلدینگ خلیج فارس که بعد از عرضه اولیه توسط شرکت بورس به شرکتها اهدا می گردد، روی میز فروش باقی ماند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.