حال و روز بورس تهران در روز دوشنبه/سایپا ناجی بازار امروز

بازار سهام امروز فعالیت خود را در شرایطی از سر گرفت که میزبان موج دیگری از بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت ها پس از بازگشت از مجامع سالانه بود. به گزارش بورس نیوز، حجم معاملات سهام امروز اندکی نسبت به روزهای اخیر وضعیت بهتری را نشان می داد. از طرفی انتشار چند خبر مثبت باعث شد تا رونق دوباره در برخی صنایع از خفا سر بیرون آورد.

اقتصادآنلاین/گروه بورس:

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه ۹۱٫۰۵٫۰۲ شاخص بازار اول (تالار اصلی) با ۴ واحد افزایش به رقم ۲۰۶۲۲ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۲۱۲ واحد افزایش عدد ۳۵۳۰۱ واحد را تجربه کرد. شاخص کل نیز در روز جاری با ۳۳ واحد افزایش به رقم ۲۵۰۲۹ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم ۲۱۶ میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز سایپا با ۳۹ واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سرمایه گذاری غدیر با ۹ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بازار سهام امروز فعالیت خود را در شرایطی از سر گرفت که میزبان موج دیگری از بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت ها پس از بازگشت از مجامع سالانه بود.

به گزارش بورس نیوز، حجم معاملات سهام امروز اندکی نسبت به روزهای اخیر وضعیت بهتری را نشان می داد. از طرفی انتشار چند خبر مثبت باعث شد تا رونق دوباره در برخی صنایع از خفا سر بیرون آورد.

این میان گروه خودرو سازی تحت تأثیر ابلاغیه دولت به بانک مرکزی برای کمک دو هزار میلیارد تومانی به ایران خودرو و سایپا و لزوم تسویه آن تا چهار هفته دیگر، حال و هوای دیگری را به خود دید.

بطوریکه همزمان با بازگشایی نماد معاملاتی سایپا، سهامداران بازگشته از مجمع این شرکت با شوک نوسان ۲۰ درصدی قیمت سهام در مدار مثبت رو به رو شدند.

در این گروه شنیده هایی حاکی از بازگشایی قریب الوقوع نماد ایران خودرو دیزل در روزهای آینده حکایت دارد.

در نماد “خاور” علاوه بر خبرهای شگفت آور متعدد، صحبت از انعقاد قراردادی میلیاردی با قرارگاه خاتم به زبان آورده می شود.در عین حال افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و زامیاد طی هفته آینده در جلسه شورای سیاست گذاری خودرو بررسی خواهد شد.

در گوشه ای دیگر از بازار، ارایه گزارش های عملکردی مناسب و نیز خبر منتفی شدن عوارض ۵۰ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی، به فعال شدن معامله گران در گروه پتروشیمی کمک بسیاری کرده اما همچنان حجم معاملات به شکل محدودی تداوم دارد.

ویژگی گروه پتروشیمی در نقدشوندگی آنی سهام شرکت های هم گروه آن نهفته است.

در این گروه صنایع پتروشیمی کرمانشاه جلودار شرکت های پتروشیمی در جذب متقاضیان، با بر جا گذاشتن صف خرید یک میلیون سهمی است.

در عین حال اهالی تالار نوسان گیری در “پارسان” را با توجه به قمیت های فعلی مناسب ارزیابی کرده و پوشش ۵۰ درصدی سود برآوردی “شفن” در عملکرد سه ماهه سوم امسال را دلیل خریدهای پرحجم در این نماد اعلام می کنند.

در این گروه امروز شنیده شد ایران در قبال فروش کود اوره پتروشیمی به پاکستان، به میزان یک میلیون تن گندم دریافت کرده و در عین حال با تفاهمی که با هند داشته در ازای فروش نفت خام به این کشور، آرد سفید وارد خواهد کرد.

در سموم علف کش اما تحقق سود ۲۳۸ ریالی در عملکرد سه ماهه اول امسال نتوانسته از تعداد فروشندگان سهام در این نماد بکاهد.

گروه قندی نیز پس از یک دوره رکود و خروج بخش عمده ای از حقیقی های کوچک، دوباره از سوی بازیگران اصلی خود به تکاپو برای جبران افت های ماه های اخیر افتاده است. در این گروه برخی نمادها پس از تحمل یک استراحت چند ماهه، برای حرکت در مدار صعودی توجیه داشته اما در مقابل نگاهی به وضعیت تغییر درصد سهامداری سهامداران عمده نشان می دهد که حرکت های صورت گرفته چندان از دلیل منطقی برخوردار نیست و سهامدار عمده فارغ از هر گونه تحرک خاصی، تنها قصد سبز نگاه داشتن پیکان تغییر درصد سهامداری خود را دارد. جالب آنکه هیچ دلیل یا خبر تأثیرگذاری برای توجیه حرکت قندی ها در شرایط فعلی بازار سهام وجود ندارد.

در عین حال بازار سهام نیم نگاهی به نتایج مذاکرات هسته ای در سطح معاونین نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ طی فردا در استانبول دارد.

در سطح اقتصادی اما رییس شورای رقابت چند نرخی شدن ارز را بازگشت به دهه ۶۰ تعبیر کرده و نتیجه آنرا فرار سرمایه ها به بانک های خارجی عنوان کرده است.

در صنعت بیمه نیز بررسی کفایت سرمایه شرکت های بیمه ای در دستورکار بیمه مرکزی قرار گرفته است.

این میان از صنعت پالایشگاهی خبر می رسد سازمان بورس ضمن رایزنی با وزارت نفت و شرکت های تابعه آن به دنبال راهکاری برای تعیین قیمت خوراک و فروش محصولات و ارایه دورنمایی با اطمینان از سوی شرکت بورسی فعال در این صنعت بوده زیرا اعمال حاکمیت های دولتی منجر به انحراف از برآوردهای بودجه ای و حتی تحقق زیان در عملکردهای آنها شده است.

از طرفی شرکت تام ایران خودرو مسئولیت اجرا، تأمین و ساخت واحد احیای فولاد اردکان را با ظرفیت تولید ۹۶۰ هزار تن آهن اسفنجی از امروز آغاز کرده است.

در حوزه خودرو، تولید رانا بجای ۲۰۶، تینا بجای ماکسیما و سراتو بجای زانتیا جایگزین شده تا مشکلات تحریم اندکی در خطوط تولید پوشانده شود.

در سطح جهانی اما پس از انتشار گزارش بانک مرکزی چین مبنی بر احتمال کاهش بیشتر رشد اقتصادی خودف قیمت نفت با افت ۱٫۷ درصدی به ۱۰۵ دلار قیمت در هر بشکه رسید.

در بازار آهن نیز ورق فولادی در اکثر سایزها حدود ۱۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و از سویی تیر آهن و میلگرد ذوب آهن اصفهان در سایزهای مختلف حدود ۵ تا ۱۵ تومان کاهش قیمت دارد.

در بازار ارز و سکه نیز همزمان با تزریق سکه به بازار، قیمت ها با نوسان های مختلفی مواجه بوده که تا این لحظه نرخ هر سکه تمام بهار آزادی ۷۰۱ هزار تومان و هر دلار امریکا ۱۹۱۲ تومان اعلام می شود.

در مورد صدرا و کف نیز عنوان می شود موضوع اخراج یا ماندن این دو شرکت از سوی سازمان بورس در دست پیگیری بوده اما توقف نماد معاملاتی آنها همچنان ادامه خواهد یافت.

در مجموع بازار سهام امروز نسبت به روزهای گذشته با حجم معاملات بهتری رو به رو بود که اخبار مثبت خودرویی ها در آن نمود بیشتری داشت.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.