حال و روز بورس تهران در روز یکشنبه/حیاتی ترین سنگر

روند نزولی بازار سهام طی معاملات روز جاری آنچنان پرقدرت به نظر می رسید که رقابت فروش سهم میان صنایع مختلف به پا بود و در هر صنعت سهامداران در تلاش بودند تا بیشتر از دیگر صنایع دست به فروش سهم بزنند. این میان هیچ سرمایه گذار و تحلیل گری شاید باور نمی کرد که برخی سهم ها در محدوده کف قیمتی خود نیز صف فروش شده و حتی مدتی خریداری برای آنها موجود نباشد.

اقتصادآنلاین/گروه بورس:

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه ۹۱٫۰۵٫۱۵ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۲۰۹ واحد کاهش به رقم ۱۹۸۱۱ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۱۴۳ واحد نزول عدد ۳۴۳۶۵ واحد را تجربه کرد. شاخص کل نیز در روز جاری با ۲۲۴ واحد افت به رقم ۲۴۱۰۸ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم ۱۰۰۳ میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد مبارکه اصفهان با ۴۳ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

معاملات امروز نیز با تداوم نزول شاخص های بورسی همراه بود و ریزش نماگر بازار سهام به ۰٫۹۲ درصد رسید.

به گزارش بورس نیوز، نکته قابل توجه بازار امروز افزایش حجم معاملات همراه با افت قیمت سهام بود که موجب حضور پرقدرت فروشندگان سهم در مقابل خریداران اندک بود. اما اهالی تالار این افزایش حجم را فاکتور مثبتی برای معاملات بورس ندانسته و معتقدند قیمت سهام اکثرشرکت ها موج سوم نزولی خود را سپری می کنند، بگونه ای که حضور در این موج موجب گردیده انتشار اخبار مثبت و حتی برخی حرکت های حمایتی نیز بر بازار اثرگذار نبوده و جوابگوی سیل عرضه سهم نباشد.

این میان به نظر می رسد مسئولان امر به این نتیجه رسیده باشند که شاید امروز برای دفاع از روند معاملات با استفاده از تزریق منابع نقدینگی روز چندان مناسبی نباشد و امیدوارند بتوانند در روزهای آتی و در روند بهتری از معاملات برای پشتیبانی از سرمایه سهامداران و سرمایه گذاران به حمایت برخیزند.

روند نزولی بازار سهام طی معاملات روز جاری آنچنان پرقدرت به نظر می رسید که رقابت فروش سهم میان صنایع مختلف به پا بود و در هر صنعت سهامداران در تلاش بودند تا بیشتر از دیگر صنایع دست به فروش سهم بزنند. این میان هیچ سرمایه گذار و تحلیل گری شاید باور نمی کرد که برخی سهم ها در محدوده کف قیمتی خود نیز صف فروش شده و حتی مدتی خریداری برای آنها موجود نباشد. به عنوان مثال “شخارک” با نسبت قیمت به درآمدی هر سهم حدود سه، یک هفته ای می شود که خریداری نداشته و صف فروش را نظاره می کند.

معاملات پرحجم و میلیونی در اکثر نمادها از جمله معامله هفت میلیونی سهام سایپا، معامله هفت میلیونی سهام فولاد مبارکه در نوسانات منفی و حتی باقی ماندن تعداد بالایی از عرضه کنندگان در این نمادها، مؤید سرعت بالای عرضه در مقایسه با تقاضا است.

در مقابل “ذوب” نیز در قیمت حدود ۱۳۸۴ ریال خریدار چندانی نداشت، اما در خصوص این سهم و برخی سهام دیگر موجود در بازار مقاومت هایی نیز دیده شد، بطوریکه به اعتقاد اهالی تالار این سهم به لحاظ تکنیکالی در کوتاه مدت به کف قیمتی ۱۳۰ تومانی نزدیک شده و در آن محدوده حمایت می شود. بطوریکه معاملات امروز آن در نوسان مثبت ۲٫۵۲ درصدی نشانه مقاومت در مقابل افت چشمگیر قیمت سهام ذوب آهن اصفهان بود.

در نماد بیمه ملت اما قیمت سهام با وجود آنکه به ۱۱۴ تومان و ۴ ریال افت کرده و پایین تر از رقم عرضه شده در زمان عرضه اولیه آن است، تنها حدود یک میلیون و ۸۶۰ هزار سهم معامله شد.

اهالی تالار نکته دیگر را در معاملات امروز افت قیمت حق تقدم امتیازهای تسهیلات مسکن در اکثر سررسیدهای آن عنوان می کنند که همگی به قیمتی پایین تر از ۶۰ هزار تومان معامله می شوند در رکود بازار مسکن و انتظار از افت قیمت ها در این بازار دلیلی است که این روند را شکل داده است.

افزون بر اینکه به اعتقاد برخی تحلیلگران طی ۲۰ سال اخیر شاخص کل بورس با تأخیر در فاز حرکتی با شاخص صنعت ساختمان همراه بوده است. از این رو برخی انتظار دارند روند فعلی بورس که گمان آن نمی رفت، در معاملات بازار مسکن نیز رخ دهد.

بر همین اساس تحلیلگران معتقدند پنج موج صعودی قیمت مسکن در حال حاضر به اتمام رسیده و احتمال تصحیح و حتی کاهش قیمت سهام شرکت های ساختمانی فعال در بورس با توجه به حضور آنها در موج اصلاحی وجود دارد.

به این ترتیب عدم حضور خریداران سهام گروه ساختمانی در P/E زیر سه می تواند بر این امر دلالت کند که وقوع این امر در آینده محتمل باشد. به عنوان مثال در نماد “آ. س. پ” با نسبت ۲٫۷ واحدی قیمت به درآمدی هر سهم خود تنها ۲۱۸ هزار و ۶۹۲ سهم از آن معامله شد.

گفتنی است بورس طی معاملات امروز شاهد عرضه های عمده و بلوکی در دو نماد “خارزم” و “ثمسکن” نیز بود، بطوریکه بالغ بر ۳۱۱ میلیون سهم “خارزم” به قیمت هر سهم ۲۰۰ تومان و ۲۷۰ میلیون سهم در نماد “ثمسکن” به قیمت هر سهم ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

در مجموع تمام چشم امیدها به لحاظ روانی و نیز از دید تکنیکی به مرز ۲۴ هزار واحدی و نحوه حرکت شاخص کل دوخته شده است. دلیل آن نیز این است که این رقم یک سطح حمایتی روانی محسوب می شود و شاخص چندین بار این محدوده را لمس کرده و در نمودارها این نقطه را به عنوان یک نقطه حمایتی برای خود انتخاب کرده است. از این رو می توان نقطه ۲۴ هزار واحد را برای امیدهای باقیمانده در بازار به عنوان آخرین سنگر حمایتی و حساس ترین نقطه در شرایط فعلی بازار سهام معرفی کرد.

اما در بازار ارز آزاد اگرچه در ابتدای معاملات امروز بهای دلار به مرز ۲۰۰۰ تومان افت کرد، اما مجدد افزایش یافت و تا این لحظه نرخ هر دلار در بازار غیر رسمی به ۲۰۲۷ تومان رسیده است. با افزایش نرخ این ارز بهای هر سکه تمام بهار آزادی نیز به رقم ۷۴۳ هزار تومان رشد کرد.

اهالی تالار اعتقاد دارند که با توجه به اخبار لحظه ای منتشر شده از بازار ارز، از این پس نرخ دلار بالای کانال ۲۰۰۰ تومانی به حرکت خود ادامه می دهد و ورود آن به زیر این مرز در صورت وقوع، موقتی به نظر می رسد.

در پایان شایان ذکر است طی صبح امروز رییس بانک مرکزی از تک نرخی شدن ارز تا ۱۰ روز آتی و قطعیت یافتن موضوع تغییر نرخ ارز مرجع خبر داده است.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.