حباب ارز دامن فولاد را هم گرفت

طی روزهای گذشته قیمت فولاد روند صعودی داشته و حبابی در بازار این محصولات ایجاد شده که متاثر از نوسانات نرخ ارز بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران از اوایل مردادماه سال جاری و به دنبال اولویت بندی نرخ ارز و عدم اختصاص ارز مرجع برای تامین مواد اولیه بخش فولاد، قیمت انواع محصولات فولادی روند صعودی داشته و تداوم این روند یک حباب غیرواقعی در قیمت ایجاد کرده است.
جهانبخش شکری عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در این رابطه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در شرایط فعلی ارز مرجع در اختیار تولیدکنندگان فولاد قرار نمی گیرد و نوسان روز به روز قیمت ارز آزاد امکان کنترل بازار فولاد را از بین می برد.
وی ادامه داد: به دلیل شرایط تحریم و مشکلات بازگشایی LC خارجی، تامین مواد اولیه فولاد با مشکل مواجه شده و این امر افزایش قیمت محصولات فولادی را به دنبال داشته است.
* رکود در بازار فولاد
شکری تصریح کرد: البته با وجود افزایش قیمت فولاد، خرید و فروش چندانی وجود ندارد و بازار با رکود نسبی مواجه شده است.
وی در خصوص راهکارهای کنترل قیمت فولاد گفت: سیاستگذاری دولت و بانک در این خصوص باید اصلاح شود تا تامین مواد اولیه به راحتی برای تولیدکنندگان امکان پذیر شود.
* ۴۰ درصد از مواد اولیه فولاد از خارج تامین می شود
رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه ۴۰ درصد از مواد اولیه فولاد از خارج تامین می شود، افزود: تامین این میزان مواد اولیه برای تولیدکنندگان فولاد با وجود مشکلاتی در حوزه گشایش LC و عدم تخصیص ارز مرجع سخت است و این امر افزایش قیمت فولاد را به همراه دارد.
خلیفه سلطان با بیان اینکه بخشی از این افزایش قیمت حباب گونه و غیرواقعی بوده است اظهار داشت: دخالت دولت در این حوزه و کنترل قیمت ها در این شرایط سبب محدود شدن واردات می شود و این امر نیز در طولانی مدت رشد قیمتی را به دنبال خواهد داشت.
* شفاف سازی قیمت با عرضه محصولات در بورس
در ادامه این گزارش چیت ساز عضو هیئت مدیره اتحادیه فولاد در آهن در خصوص راهکارهای ایجاد ثبات قیمتی در بخش فولاد اظهار داشت: افزایش تولید در کارخانه های فولادی و تسهیل شرایط واردات مواد اولیه قیمت ها را در بازار به تعادل می رساند.
وی ادامه داد: همچنین در این شرایط از کلیه واحدهای تولیدی آهن و فولاد خواسته شده که محصولات خود را به طور کامل در بورس کالا عرضه کنند تا قیمت ها شفاف سازی شود.
* افزایش ظرفیت تولید فولاد
چیت ساز در خصوص وضعیت تولید فولاد در کشور تصریح کرد: با وجود شرایط سخت تامین مواد اولیه طی سال جاری ظرفیت تولید فولاد ۵ میلیون تن افزایش یافته و این امر نشان دهنده این است که در امر تولید فولاد خللی ایجاد نشده و افزایش قیمت اخیر محصولات به میزان تولید ارتباطی نداشته است.
وی خاطرنشان کرد: پیش بینی قیمت فولاد و آهن به طور مستقیم به قیمت ارز بستگی دارد و هرگونه نوسانی در بازار ارز، بازار فولاد را تحت تاثیر قرار می دهد.
لازم به ذکر است: در اولویت بندی اخیر ارزی، بخش فولاد جزو اولویت های پرداخت ارز مرجع قرار نگرفته و این امر تولیدکنندگان فولادی را با مشکل تامین مواد اولیه مواجه ساخته است.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.