حبس انفرادی افراد زیر ۱۸ سال در آمریکا

در آمریکا زندانیان بی‌شماری که تعداد بسیاری‌شان افراد زیر ۱۸ سال هستند، مدت‌های طولانی که گاهی سال‌ها به طول می‌انجامد در سلول‌های انفرادی حبس می‌شوند که آسیب‌های فیزیکی، روانی و اجتماعی فراوانی برای آنان به همراه دارد. مدافعان حقوق بشر معتقدند که حبس انفرادی طولانی‌مدت علیه زندانیان نقض آشکار حقوق بشر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیده‌بان حقوق بشر در یک گزارش مفصل با عنوان «بزرگ شدن در اتاق‌های دربسته» آورده است که حبس طولانی‌مدت افراد به‌ویژه کودکان در سلول‌های انفرادی در حالی که هیچ‌گونه ارتباطی با محیط بیرون و انسانی دیگر ندارند، موجب بروز مشکلات جدی روانی و فیزیکی و ایجاد اضطراب در زندانیان می‌شود.

این گزارش که در نتیجه مصاحبه با بیش از ۱۲۵ جوان در ۱۹ ایالت که زمانی را در سنین زیر ۱۸ سال در حبس انفرادی بوده‌اند، به دست آمده است نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۱ بیش از ۹۵ هزار فرد زیر ۱۸ سال در زندان‌های آمریکا محبوس بوده‌اند که درصد بالایی از آنها برای روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها حبس انفرادی را تجربه کرده بودند.

مسئولان اغلب به عنوان مجازات از حبس انفرادی استفاده می‌کنند؛ در حالی که مدافعان حقوق بشر معتقدند که از حبس انفرادی باید به عنوان آخرین راه‌ حل و تنها به منظور حفاظت از جان دیگر زندانیان علیه فردی مورد استفاده قرار گیرد.

افراد جوان محبوس در سلول‌های انفرادی اغلب از دسترسی به امکانات درمانی، برنامه‌های سرگرم‌کننده و دیگر سرویس‌های خدماتی که لازمه نیازهای جسمانی، روانی، رشد و اجتماعی آنهاست، محرومند.

سازمان زندان‌های نیویورک در گزارشی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۴ درصد نوجوانان زندانی در طول بازداشتشان حداقل یک دوره در حبس انفرادی بوده‌اند که حداقل مدت آن ۴۳ روز بوده است و بیش از ۴۸ درصد از نوجوانان محبوس در یکی از زندان‌های نیویورک دچار بیماری‌های جدی روانی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز همچنین اتحادیه آزادی‌های مدنی نیویورک اخیرا گزارشی منتشر و در آن اعلام کرد که سال گذشته این ایالت بیش از ۱۳۵۰۰ بار از حبس انفرادی علیه ۵۶ هزار زندانی‌اش استفاده کرده که هر یک از این زندانیان به طور میانگین پنج ماه در سلول انفرادی بوده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که حدود هشت درصد زندانیان ایالت نیویورک ۲۳ ساعت از شبانه‌روز را در سلول انفرادی هستند و یا اینکه تنها با یک نفر دیگر در یک سلول سر می‌کنند، در حالی که فقط ۱۶ درصد از جداسازی‌های زندانیان به دلیل رفتارهای خشونت‌آمیز آنها بوده است.

علاوه بر این گزارش نامبرده فاش می‌کند که سال گذشته در زندان‌های نیویورک ۵۶۳ مورد بدرفتاری علیه کارکنان و ۶۶۶ مورد سوء استفاده اخلاقی از زندانیان رخ داده است.

به نوشته روزنامه هافینگتن‌پست، سازمان عفو بین‌الملل نیز طی روزهایی در گزارشی هشدار داد که هم‌اکنون در زندان‌های کالیفرنیا حدود سه هزار زندانی وجود دارد که مدت یک دهه و یا حتی بیشتر در انزوای مطلق هستند.

بازرسان این سازمان که به سختی توانسته‌اند به برخی از زندان‌های کالیفرنیا دسترسی پیدا کنند، معتقدند که حبس انفرادی علاوه بر شخص زندانی می‌تواند برای جامعه نیز خطرناک باشد چون آنها اغلب دچار اختلالات روانی شدید می‌شوند و پس از آزادی، زمانی که به جامعه بازمی‌گردند ممکن است به افراد دیگر آسیب بزنند.

در این گزارش آمده است که صدها تن از زندانیان بیش از یک دهه در سلول انفرادی بوده و تقریبا ۸۰ نفرشان بیش از ۲۰ سال را در حبس انفرادی و بدون تماس با یک انسان سپری کرده‌اند.

این سلول‌ها کوچک، نمور، تاریک و اغلب فاقد هوای مطبوع و مناسب است که علاوه بر تاثیرات منفی روانی آسیب‌های جسمانی فراوانی را به دنبال دارد.

بسیاری از این زندانیان به دلیل کمبود نور و عدم دسترسی به آن برای مدت‌های بسیار طولانی از ناحیه چشم دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند.

عفو بین‌الملل در ادامه یادآور شد که حبس انفرادی زندانیان را از حقوق بنیادین انسانی‌شان محروم می‌کند و این شکنجه و نقض حقوق بشر محسوب می‌شود.

بازرسان همچنین موارد زیادی از خودکشی را کشف کردند. در این موارد زندانیان نجات‌یافته می‌گویند: ما خود می‌دانیم که آنها در نهایت ما را می‌کشند پس بهتر است خودمان این کار را زودتر انجام دهیم.

یکی از این افراد که در سن ۱۶ سالگی محبوس شده و هفت سال را در حبس انفرادی بوده است، در این باره گفت: تنهایی باعث می‌شد فکر کنم که ۲۴ ساعته در سکوت فریاد می‌زنم.

«اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» (ACLU) در گزارش جدید خود تخمین زده است که ۸۳ درصد از جمعیت زندانیان نیویورک نیازمند درمان بیماری‌های ناشی از این بدرفتاری‌ها هستند.

بر اساس گزارش وب‌سایت دیده‌بان حقوق بشر، این سازمان به همراه اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا از دولت فدرال و مقامات ایالات خواستند تا استفاده از حبس انفرادی علیه افراد کم‌سن را هرچه سریع‌تر ممنوع کنند. همچنین مقامات باید مانع از حبس نوجوانان با بزرگسالان در زندان‌های یکسان شوند چون این امر خطر سوءاستفاده و بدرفتاری با افراد زیر ۱۸ سال را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.