حتی اوباما هم حاضر به ملاقات با نتانیاهو نشد

در هفته های اخیر سران بسیاری از کشورهای جهان، حتی سیاستمداران تازه کار، مرتب به نتانیاهو تلفن کرده و به او نسبت به عواقب عملی کردن گزینه نظامی در مقطع کنونی علیه ایران هشدار شدید داده اند…

بولتن نیوز:باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، برای نخستین بار شخصا درخواست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای تعیین «خط قرمز روشن»در قبال برنامه هسته ای ایران را رد کرده و گفته است که آمریکا منافع ملی خود و ملتش را در نظر می گیرد.

به گزارش بولتن، نخست وزیر اسرائیل در هفته های اخیر بارها تأکید کرده است که جامعه جهانی و بویژه آمریکا باید خط قرمز واضحی را به عنوان ضرب الاجل برای جمهوری اسلامی ایران ترسیم کنند تا سران تهران درک کنند که عبور از این خط به کاربرد گزینه نظامی علیه ایران منجر خواهد شد.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه دولت باراک اوباما بلندپایه ترین مقام آمریکا بود که چندی پیش تأکید کرد که آمریکا هنوز برای راهکار دیپلماتیک فرصت قائل می شود و عملاً به درخواست نخست وزیر اسرائیل بی اعتنایی کرد.

با این حال خود باراک اوباما روز یکشنبه، دوم مهرماه، در مصاحبه ای در برنامه «شصت دقیقه» شبکه تلویزیونی آمریکایی سی.بی.اس گفت: «تنها فشاری که احساس می کنم، انجام اقداماتی درست برای ملت آمریکا است».

اوباما حتی تلاش های بسیار و علنی نخست وزیر اسرائیل برای وادار کردن آمریکا به تعیین خط قرمز برای ایران را به «سر و صداهای حاشیه ای» تعبیر کرد و گفت که توجهی به آن ندارد.

با وجود این، رییس جمهوری آمریکا بر «تعهد» کشورش به جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای اشاره کرد و افزود «در این تعهد با اسرائیل شریک هستم و نه در فشار».

البته اوباما در این مصاحبه گفت که دلیل «اصرارهای» نتانیاهو را «درک» می کند که «ایران نباید به جنگ افزار هسته ای برسد زیرا چنین توانایی در دست ایران، هر دو کشور اسرائیل و آمریکا و جهان را به مخاطره انداخته و اصولاً موجب “مسابقه تسلیحاتی” خواهد شد.»

در همین حال، رییس جمهوری آمریکا این را نیز اضافه کرد: «در اموری که به تصمیمات امنیت ملی (آمریکا) مربوط می شود، تنها فشاری که احساس می کنم انجام کارهای درست برای ملت آمریکا است و می کوشم که از توجه به سر و صداهای حاشیه ای بپرهیزم». باراک اوباما در این مصاحبه این را نیز گفت که رایزنی های کشورش و اسرائیل «تنگاتنگ» است.

موضع گیری دولت آمریکا در قبال درخواست های پی در پی نخست وزیر اسرائیل، موجب واکنش خشمگینانه و کم سابقه ای از سوی نخست وزیر اسرائیل شد که روز یازدهم سپتامبر گفت: «آخر اسرائیل باید تا کی صبر کند؟» و نیز افزود «آنها که از تعیین خط  قرمز برای ایران خودداری می کنند از نظر اخلاقی نیز حق ندارند که برای اسرائیل خط قرمز بکشند».

در پی تشدید تنش ها میان نخست وزیر اسرائیل با باراک اوباما، رسانه های اسرائیل تاکید دارند که رییس جمهوری آمریکا حاضر به ملاقات با آقای نتانیاهو در سفر روزهای آینده وی به آمریکا نشده است؛ امری که سیلوان شالوم معاون نخست وزیر اسرائیل یکشنبه آن را تنها ناشی از «برنامه فشرده کاری» دو رهبر دانست و کاخ سفید نیز پیشتر گفته بود که هرگز درخواست رسمی برای ملاقات از سوی اسرائیل دریافت نشده است.

در همین حال، نشریه آمریکایی «نیوزویک» در مقاله ای با اشاره به رویکرد سرد باراک اوباما در قبال نخست وزیر اسرائیل، یادآور شده است که نه تنها این شرایط، نتانیاهو را در تنگنا گذاشته بلکه تغییر رویه اهود باراک در قبال ایران مبتنی بر دور شدن وزیر دفاع اسرائیل از جبهه واحدی که تا کنون با نخست وزیر کشورش داشت، نتانیاهو را در یک «دام» گرفتار کرده است.

در همین حال، «وای.نت» تارنمای روزنامه یدیعوت آخرونوت روز دوشنبه سوم مهر گزارش داد که تلاش های محرمانه دولت اسرائیل برای کاستن تنش در مناسبات نتانیاهو با باراک اوباما ادامه دارد و در این راستا، مایکل اورن سفیر اسرائیل در واشینگتن برای رایزنی به کشورش فراخوانده شده است.

همه این ها در حالی است که در آستانه سفر بنیامین نتانیاهو به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد  و سخنرانی پنجشنبه ششم مهر او در این نهاد، مشهورترین ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز حمله شدیدی به نخست وزیر اسرائیل کرده است.

توماس فریدمن روزنامه نگار یهودی و صاحب جوایز متعدد و مهم رسانه ای که در چهار سال گذشته از حامیان سرسخت باراک اوباما بوده است، روز یکشنبه در مقاله ای در نیویورک تایمز نوشت که نتانیاهو اوباما را برای تعیین خط قرمز برای ایران زیر فشار گذاشته اما دولت اسرائیل از پاسخ دادن به همه تلاش های اوباما برای پیشبرد روند صلح با فلسطینی ها خودداری می کرد.

در اشاره ای تلویحی به رخدادهای پیش از جنگ جهانی دوم و سیاست های نخست وزیر وقت انگلیس برای همراه کردن آمریکا در قبال آدولف هیتلر و آلمان نازی، توماس فریدمن نوشته است: نتانیاهو فکر می کند که مانند وینستون چرچیل بر آمریکا برای تعیین خط قرمز فشار می آورد اما خود در صحنه عمل، به مثابه یک «دلال حزبی» عمل کرده و تنها به حفظ ائتلاف حزب لیکود با احزاب مذهبی و راستگرای اسرائیل توجه داشته و نخواسته است که به هدف بزرگ تر که روند صلح و استقلال کشور فلسطین است، محقق شود.

توماس فریدمن نوشته است که اگر نتانیاهو حاضر به پیشبرد گفت و گوی سیاسی با فلسطینی ها می شد، شاید اکنون می توانست از مقبولیت بین المللی بیشتری در قانع کردن جامعه جهانی به حمایت از رویه او در قبال ایران برخوردار باشد.

به نوشته رادیو فردا، در هفته های اخیر سران بسیاری از کشورهای جهان، حتی سیاستمداران تازه کار، مرتب به نتانیاهو تلفن کرده و به او نسبت به عواقب عملی کردن گزینه نظامی در مقطع کنونی علیه ایران هشدار شدید داده اند.

از سوی دیگر، میت رامنی نامزد جمهوریخواهان آمریکا در کارزار انتخاباتی پیش روی این کشور، روز یکشنبه در مصاحبه ای همزمان با گفت و گوی باراک اوباما در شبکه سی.بی.اس، از رویه دولت کنونی آمریکا علیه اسرائیل، به سختی انتقاد کرد.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.