حجت الله خطیب: کشتی ایران در المپیک لندن قدرت نمایی خواهد کرد

‘حجت الله خطیب’ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه تغییرات و دگرگونی وسیعی در ساختار و ارکان مختلف کشتی کشور در ابعاد فنی و مدیریت اجرایی آن صورت گرفته است،‌ روزهای خوشی را برای کشتی ایران در بازی های المپیک لندن و پس از آن نوید داد.

خطیب در این زمینه با یادآوری موفقیت و قهرمانی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران در پیکارهای جام جهانی سال ۲۰۱۲ در کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه ادامه داد: مردان قدرتمند کشتی کشورمان که هنر کشتی گرفتن آنها زبانزد جهانیان است، در خاک جمهوری آذربایجان و روسیه، پشت آذربایجانی ها و روس ها را به خاک مالیده و در سرزمین و در حضور تماشاگران آنها توانستند قهرمان جام جهانی کشتی آزاد و فرنگی شوند.

خطیب گفت: کشتی ایران از سال های دور تا به امروز،‌ همواره دارای جلوه های قدرتمندی بوده و قدرت نمایی و هنر مردان کشتی آزاد و فرنگی ایران برای رقیبان جهانی و المپیکی پوشیده نیست.

خطیب سپس به مسوولیت سرپرستی نزدیک به شش ماه خود در فدراسیون کشتی اشاره کرد و گفت: در این مدت، تغییرات جدی، اساسی و منظمی در ابعاد گوناگون کشتی ایران پدیدار شده که حاصل آن موفقیت کشتی گیران کشورمان در عرصه های مختلف بین المللی در ماه های اخیر بوده است.

خطیب افزود: در این مدت سعی شده است تصمیمات به صورت فردی و از سوی اینجانب به عنوان سرپرست فدراسیون نباشد و یک گروه وسیع متشکل از افراد حاضر در شورای سیاست گذاری و هیات رییسه فدراسیون کشتی و همچنین اعضای کادرهای فنی تیم های ملی برای کل کشتی مملکت تصمیم گیری کنند.

سرپرست فدراسیون کشتی سپس به ملاقات چند روز پیش خود با ‘رافائل مارتینی’ رییس فدراسیون بین المللی کشتی (فیلا) در سوییس اشاره کرد و اظهار داشت: در دیدار با مارتینی، وی به من گفت ‘خوشحالم که کشتی شما تغییر کرده است و از حالت تدافعی درآمده و تهاجمی شده است.’

مارتینی که در پیکارهای جام جهانی کشتی آزاد و فرنگی در جمهوری آذربایجان و روسیه از مبارزات کشتی گیران ایران بسیار شگفت زده شده بود،‌ در سوییس به من گفت: تغییرات بوجود آمده در سبک کشتی گرفتن کشتی گیران آزاد و فرنگی ایران کاملا مشهود است و برای او این سوال مطرح شده بود چگونه کشتی ایران تا این حد تغییر کرده است.

وی گفت: اگرچه از دیرباز و از سال های دور، کشتی ایران به عنوان یکی از قدرت های بزرگ و درجه یک دنیا مطرح بوده است اما در عین حال و در طول سال های گذشته،‌ بنا به دلایلی با افت و خیزهای فراوانی روبرو بوده به گونه ای که در برخی میدان های بین المللی از جمله حضور در المپیک ها، اعتماد و اطمینان لازم را نداشته و فقط به تک ستاره ها بسنده کرده است.

خطیب گفت: در المپیک های دوره های گذشته، البته به استثنای بازی های المپیک ۱۹۵۶ ملبورن که بیشترین مدال های طلا، نقره و برنز برای کشتی ایران بدست آمد،‌ کشتی کشورمان نمایش خیره کننده ای از اقتدار خود نداشته است و برخلاف کشورهایی چون شوروی سابق،‌ روسیه فعلی و آمریکا، همواره به یکی دو مدال بسنده کرده است.

سرپرست فدراسیون کشتی در همین زمینه ادامه داد: ما باید از این پس به شرایط و دستاوردی برسیم که بتوانیم در همه پیکارهای کشتی قهرمانی جهان و بازی های المپیک، حرف نخست را زده و قدرت بلامنازع خود را به حریفان جهانی نشان داده و مقتدرانه به مقام قهرمانی برسیم و به مقام های نایب قهرمانی و سومی جهان دلخوش نشویم.

خطیب گفت: کشتی ایران باید به آن درجه از قدرت و توانایی بالا که درخور شان و شایسته آن است برسد که احتمالات و اما و اگرها برای همیشه از کشتی کشورمان رخت بربندد و به جای احتمالات و حدس و گمان و فراز و نشیب،‌ یقین و اطمینان و اعتماد کامل جایگزین شود.

سرپرست فدراسیون کشتی اظهار داشت: باید شرایطی را فراهم ساخت که هیچ کشوری حتی روسیه به ‘گرد’ کشتی ما نرسد و به اصطلاح ‘پا پیچ’ کشتی ما نشود.

وی اضافه کرد: همانگونه که کشتی ایران زیر ذره بین کشورهای رقیب رفته و مورد مطالعه آنها قرار گرفته است،‌ در چند ماه اخیر، کشتی کشورهایی چون روسیه، جمهوری آذربایجان و آمریکا از سوی عوامل فنی و اجرایی ما از جمله ‘محمد بنا’ و ‘رسول خادم’‌ مردان تصمیم گیرنده در کادرهای فنی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی به دقت مورد مطالعه قرار گرفته است تا نقاط ضعف و قوت آنها در بازی های المپیک لندن به خوبی شناسایی شود.

خطیب در همین زمینه اضافه کرد: آمریکایی ها تا چند سال پیش یک گروه ۱۰۰ نفره به رهبری ‘جان اسمیت’ قهرمان اسبق جهان و المپیک و یکی از مربیان تیم ملی کشتی آزاد خود تشکیل دادند که چگونه بتوانند تیم روسیه را غافلگیر کرده و شکست دهند اما امروز، ایران را به جای روسیه زیرنظر گرفته و روی کشتی کشورمان مشغول مطالعه هستند.

در واقع ایران برای آمریکایی ها،‌ از روسیه سخت تر است و عین همین مساله نیز برای روس ها وجود دارد و ایرانی ها برای آنها به حریفانی بسیار سرسخت تبدیل شده اند.

سرپرست فدراسیون کشتی تصریح کرد: در حال حاضر، قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی ایران برای قهرمانی در بازی های المپیک لندن بسیار مصمم بوده و در اردوها مشغول تمرینات سخت و طاقت فرسا هستند.

خطیب گفت: حاکم کردن اتحاد و همدلی بین بزرگان کشتی ایران و کنار هم قرار گرفتن دل های نرم و با محبت می تواند به سیر پیشرفت کشتی ایران از جمله موفقیت در بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن، بسیار کمک کند.

اگر بزرگان و پیشکسوتان کشتی کشورمان، اختلافات گذشته را کنار گذاشته و یکدیگر را در آغوش بگیرند و با کمی گذشت، همدیگر را تحمل کنند، کشتی ما قطعا به سر منزل مقصود خواهد رسید و کشتی هیچ کشوری یارای مقابله با آن را نخواهد داشت.

خطیب در مورد معرفی ‘امیررضا خادم’ به هیات رییسه فدراسیون بین المللی کشتی (فیلا) برای تصاحب کرسی در این هیات رییسه گفت: جای نماینده کشتی ایران به عنوان یکی از قدرت های اصلی کشتی دنیا در تشکیلات ‘فیلا’ بسیار خالی است و به همین منظور، از بین ۱۰ تن از قهرمانان کشتی جهان در ایران، ‘امیررضا خادم’‌ به فیلا معرفی شده است و ما برای بدست آوردن این کرسی از دست رفته، تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا به مقصود و هدف خود برسیم.

سرپرست فدراسیون کشتی در پایان این گفت و گو،‌ تشکیل شورای سیاست گذاری متشکل از قهرمانان صاحب نام اسبق کشتی ایران و جهان، تعیین اعضای هیات رییسه جدید، تشکیل دبیرخانه تیم های ملی کشتی با مسوولیت ‘رسول خادم’،‌ سازماندهی و بازنگری در کمیته های مختلف فدراسیون،‌ سازماندهی درست برای هیات های کشتی استان های مختلف کشور و قوی کردن کمیته روابط بین الملل برای برقراری ارتباط با فدراسیون بین المللی کشتی (فیلا) و همین طور فدراسیون های کشتی کشورهای مختلف دنیا را از جمله برنامه های مهم در طول نزدیک به شش ماه سرپرستی خود عنوان کرد و اهمیت آنها را یادآور شد.

ورزشی. **‌ ۱۵۸۹ **‌

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۶۲۳۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.