حجم تبادلات تجاری ایران و قرقیزستان به یک میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی غضنفری در دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و قرقیزستان گفت: روابط دو کشور ایران و قرقیزستان، روابطی دیرینه و ریشه‌دار با مشترکات فرهنگی و تاریخی است، این در حالی است که چند سال است که کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار نشده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ایران امیدوار است که حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به عدد بالاتری ارتقا یافته و تماس‌های دو طرف در سطح بخش خصوصی ادامه یابد.

همچنین جبارف، وزیر دارایی قرقیزستان نیز، اعلام کرد: ایران از لحاظ مساحت و GDP در رتبه هفدهم دنیا محسوب می‌شود، این در شرایطی است که تهران در ۶ سال اخیر، از رشد مناسبی برخوردار بوده است و دستاوردهای علمی، آموزشی و نوسازی مناسب اقتصادی را نیز تجربه کرده است.

وی افزود: سندی که در این اجلاس به امضای دو طرف رسید، نقطه آغازی برای شروع ایده‌ها و فروش کالاها میان دو کشور است که امیدواریم بتوانیم تا سقف یک میلیارد دلار روابط را گسترش دهیم.

به گفته جبارف، قرقیزستان خط اعتباری ۵۰ میلیون یورویی را برای تجار ایرانی در نظر گرفته است که امیدواریم بتوانیم آن را به ۵۰۰ میلیون یورو ارتقا دهیم. ضمن اینکه امیدواریم در آینده نزدیک به طور فعالانه بتوانیم استاندارد حلال را در تولید کالاهای خود رعایت کنیم.

وی اظهار داشت: تجارت میان ایران و قرقیزستان، یک جاده دو طرفه است که امیدواریم بتوانیم منافع دو کشور را تامین کنیم. البته علیرغم اینکه قرقیزستان کشور کوچکی است، اما یاد گرفته‌ایم که با دیگران در دنیا تجارت کنیم و بنابراین حجم مبادلات ما با چین هم اکنون در حدود ۵ میلیارد دلار است، ضمن اینکه ۳ میلیارد دلار با روسیه و ۲ میلیارد دلار با قزاقستان هم اکنون مبادله تجاری داریم.

جبارف گفت: قرقیزستان راه سخت را طی کرده و امیدوار است در سالهای آینده به کشوری توسعه یافته تبدیل شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.