حجم قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها/رویکرد سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص اعتبارات

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: سازمان برنامه و بودجه بر اساس خروجی‌ها اقدام به اختصاص اعتبارات خواهد کرد و برای دانشگاه‌ها خروجی‌هایی چون حجم قراردادها، درآمد دانشگاه‌ها، وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان و فرصت مطالعاتی به عنوان شاخص در نظر گرفته می‌شود.

حجم قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها/رویکرد سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص اعتبارات

به گزارش ممتاز نیوز، دکتر محمد سیف امروز در وبینار بیست‌و سومین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام “تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرینی” با بیان اینکه این نامگذاری وظیفه دانشگاه‌ها را سنگین‌تر کرده است، افزود: تقاضا محور کردن پایان نامه‌ها از سال‌های قبل آغاز شده، ولی اقدام خاصی صورت نگرفته؛ اما با پیگیری‌های انجام شده از سوی معاون پژوهشی وزیر علوم، اقدام به تدوین شیوه نامه‌ و آیین نامه‌ای در زمینه منطبق کردن پایان نامه‌ها با نیازهای کشور کردیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه با دستگاه‌ها مذاکرات و توافقاتی صورت گرفته است، اظهار کرد: در این تعاملات به دنبال هدایت پایان نامه‌ها به سمت بهبود محصولات صنعتی و کشاورزی هستیم.

سیف، ساماندهی دوره‌های پسادکتری را از دیگر برنامه‌های این دفتر نام برد و یادآور شد: در گذشته دوره‌های پسا دکتری بر پایه تحقیقات صرف و تحقیقات پایه بوده است، ولی تقاضا محور شدن این دوره‌ها نیز اثرات بیشتری برای متقاضیان در زمینه اشتغال به دنبال خواهد شد، به گونه‌ای که پژوهشگران از طریق دوره‌های پسا دکتری می‌توانند جذب دانشگاه‌ها شوند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به فارغ‌التحصیلی سالیانه ده‌ها هزار نفر از دانشجویان دوره دکتری، خاطر نشان کرد: ظرفیت مناسبی در دستگاه‌های دولتی برای جذب این افراد وجود ندارد و اشتغال آنها در بازه زمانی یک تا دو ساله در دوره پسا دکتری و پیدا کردن شغل مناسب می‌تواند مفید باشد.

سیف اضافه کرد: با توجه به دانش بنیان شدن تولید در بخش‌های صنعتی و کشاورزی، اگر اساتید بتوانند با هدایت پایان نامه‌ها به سمت تقاضا محور شدن و انعقاد قراردادهایی با صنعت بروند، الگوسازی خوبی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: اخیرا سازمان برنامه و بودجه بر اساس خروجی‌ها اقدام به اختصاص اعتبارات می‌کند و حجم قراردادها، درآمد دانشگاه‌ها، وضعیت اشتغال دانش آموختگان، برگزاری دوره‌های مهارت افزایی و فرصت‌های مطالعاتی از جمله شاخص‌هایی است که سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص اعتبارات به دانشگاه‌ها به آن توجه می‌کند.

وی اضافه کرد: از این رو پایش‌های ما از طریق سامانه ساجد خواهد بود و در این راستا طی ۱۰ روز آینده این سامانه به‌روز خواهد شد تا همه دانشگاه‌ها در این سامانه ثبت نام کنند.

توسعه سامانه ساجد

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جزئیات سامانه ساجد (سامانه جامع ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه)، اظهار کرد: این سامانه یک سیستم الکترونیکی برای ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت است و در حال حاضر ۸۶ دانشگاه به این سامانه متصل شده‌اند.

ماموریت محور شدن دانشگاه‌ها

وی با اشاره به اقدامات وزارت علوم برای ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها و استفاده از مزیت‌های استانی، گفت: علاوه بر آن مهارت افزایی و کاریابی از دیگر اقدامات ما است که در این زمینه نسبت به راه اندازی مراکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها اقدام شد. تاکنون با توجه به اینکه دانشگاه‌ها مجازی بوده است، فعالیت این مراکز چندان مؤثر نبود، ولی با حضوری شدن دانشگاه‌ها از سال ۱۴۰۱، این موضوع جدی‌تر پیگیری خواهد شد.

ساماندهی دوره‌های کارآموزی

وی افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانشجویان از طریق توانمندسازی مهارتی دانشجویان، آشنایی با شرایط بازار و مهارت‌های مورد نیاز برای حضور در بازار کار، تقویت مهارت‌های نرم و سخت در دانشجویان با هدف افزایش خودباوری و اعتماد به نفس جهت ورود به بازار کار و انتقال مهارت‌های ارتباطی، حرفه‌ای، فنی، حقوقی و مالی مورد نیاز به کارآموزان را از اهداف برگزاری دوره‌های کارآموزی نام برد.

سیف یادآور شد: حضور منظم و فعال کارآموز، شور و اشتیاق دانشجو برای یادگیری، میزان اطلاع کارآموز و واحد پذیرنده از محتوای دوره کارآموزی، میزان ارتباط محل کارآموزی با رشته و گرایش دانشجو و آشنایی دانشجو با مهارت‌های لازم، ضوابط حاکم بر بازار، حقوق کار، قوانین مالی از جمله شاخص‌های برگزاری دوره‌های موفق کارآموزی به شمار می‌روند.

پایش قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم به بیان وضعیت قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: تعداد قرارداد ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها در حال اجرا از ۳۰۳۵ مورد در سال ۹۲ به ۸۷۱۰ قرارداد در سال ۹۹ رسید.

به گفته وی، مبلغ جذب شده قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در سال ۹۲ به میزان ۱۴۳ میلیارد تومان بوده که این میزان در سال ۹۹ به ۹۹۷ میلیارد تومان بالغ شده است.

پایش امریه دانشگاه‌ها

سیف با بیان اینکه در خصوص امریه، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور لازم است تعداد سهمیه مورد نیاز را به همراه برنامه و فعالیت‌های مرتبط برای دریافت سهمیه امریه به دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم ارسال کنند، افزود: بر اساس نامه‌ای که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به این دفتر ارسال شده، پرسنل امریه تنها باید در دفاتر ارتباط با جامعه و صنعت و فعالیت‌های مرتبط با این دفاتر به کار گرفته شوند، ضمن آنکه دفاتر باید گزارش فعالیت اثربخشی پرسنل امریه را به صورت مستمر به این دفتر ارسال کنند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم یادآور شد: تعداد نیروی امریه جذب شده در اعزام اول دی ماه سال گذشته ۴۳ نفر، در اول بهمن ماه سال گذشته ۳۲ نفر بوده و در اعزام اول اردیبهشت ماه سال جاری ۴۷ نفر اعزام خواهند شد و در مجموع ۱۲۲ نفر جهت امریه اعزام شده‌اند.

سیف با اشاره به آمارهای جذب امریه در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰، گفت: در ۳۱ دانشگاه معین تعداد ۱۳۵ سهمیه، برای ۸ دانشگاه بزرگ ۶۹ سهمیه، برای ۱۱ پژوهشگاه تعداد ۱۷ سهمیه، برای ۶۵ دانشگاه دیگر ۲۶ سهمیه و برای ۲۷ پارک علم و فناوری ۲۶ سهمیه دریافت شده است که در مجموع برای ۱۴۲ مرکز تعداد ۳۲۹ سهمیه دریافت شده است.

به گفته وی، همکاری پرسنل امریه در مستندسازی و تدوین برنامه‌های اصلی و راهبردی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در راستای رفع مشکلات استانی و منطقه‌ای، همکاری در توسعه ارتباط دانشگاه و پژوهشگاه با جامعه و صنعت، مشارکت در ساماندهی و پایش قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت و انجام امور آزمایشگاهی محوله از سوی مؤسسه با نظارت یک عضو هیات علمی از جمله وظایف نیروی امریه است.

سیف ادامه داد: از سوی دیگر دانشگاه‌ها موظف هستند اطلاع رسانی کامل را برای بهره گیری از دانش آموختگان دارای تجربه و مهارت لازم ارائه دهد. پرداخت هزینه‌های آموزش، حقوق و بیمه کارکنان وظیفه مامور در بازه‌های زمانی، معرفی نماینده دانشگاه برای هماهنگی امور مربوط و دریافت کد کاربری به دفتر ارتباط با جامعه و صنعت و برقراری ارتباط مداوم با ستاد وزارت علوم از طریق سامانه، تماس تلفنی و مکاتبه در مراحل به کارگیری نیروی امریه از دیگر وظایف دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.