حجم مبادلات تجاری با ایران را به ۱۰میلیون تن می رسانیم

به گزارش ایرنا، وی عصر سه شنبه در دیدار با ‘سید جعفرحجازی’ استاندارخوزستان در اهواز حجم مبادلات کنونی استراخان، این استان بندری فدراسیون روسیه با سه استان شمالی گیلان ، مازندران و گلستان را پنج میلیون تن در سال عنوان کرد.

وی افزود: ظرفیت های خوبی به ویژه در خوزستان برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی وجود دارد که باید بالفعل شود.

استاندار استراخان روسیه با اشاره به برخورداری دو استان از امکانات مطلوب حمل و نقل زمینی و دریایی خواستار همکاری خوزستان برای ترانزیت کالاهای صادراتی استراخان از طریق بندرامام خمینی (ره )به کشورهای منطقه و نیز هند شد.

الکساندرویچ گفت: این همکاری مورد حمایت دولت های ایران و روسیه هست و ما آماده همکاری با بخش های خصوصی و تجار خوزستانی هستیم.

وی به طرح ساخت سرای تجاری ایران در استراخان اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با احداث آن کالاهای ایرانی را در سراسر روسیه توزیع کنیم .

استاندار استراخان روسیه ازهمتای خوزستانی خود دعوت کرد تا در این سرای تجاری در کنار استان های شمالی ایران ، حضور داشته باشد.

عضو کمیسیون همکاری های فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران، افزود: باتوجه به انتصاب رییس جدید این کمیسیون در آینده نزدیک روابط تجاری ایران و روسیه نزدیک تر و رو به توسعه خواهد بود.

استاندار استراخان روسیه از علاقه شهروندان این استان بندری روسیه برای گردشگری در ایران خبر داد و افزود: یکی از دلایل پیشنهاد ما برای برقراری پرواز مستقیم با ایران همین امر است چون شهروندان ما ایرانی ها را خیلی دوست دارند.

استاندار استراخان روسیه افزود: تصور می کنم که خوزستان نقش بزرگی در ایران ایفا می کند. همه چیز در این شهر منسجم و خوب است.

وی که از بندر امام خمینی (ره) و منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر نیز بازدید کرده است، افزود: بندر امام خمینی و صنایع خوزستان خیلی قوی، بسیار فعال و مهم هستند.

استاندار خوزستان نیز در این نشست گفت: خوزستان از امکانات حمل و نقل زمینی و دریایی خوبی برای ترانزیت کالاهای روسی به کشورهای منطقه و حتی شمال آفریقا برخوردار است.

حجازی با اشاره به ظرفیت بارگیری و تزانزیت کالا دربندرامام خمینی ( ره) خوزستان به برنامه های این استان برای توسعه خطوط راه آهن و آزادراه ها در منطقه اشاره کرد و گفت: با گسترش خط راه آهن و ترانزیت دو طرفه می توانیم روابط تجاری خود را با استراخان روسیه تقویت بخشیم.

هیات تجاری استان استراخان روسیه دوشنبه شب به منظور تقویت همکاری های تجاری و اقتصادی با استان خوزستان وارد اهواز شد.

این هیات در راستای سفرسال گذشته هیات تجاری و بازرگانی خوزستان به استراخان و با هدف اجرایی کردن مفاد تفاهم های منعقده بین دو استان، به خوزستان سفر کرده است.

شهر آستراخان مرکز استان آستراخان روسیه، در شمال دریای خزر واقع است و در طول تاریخ یک صد ساله اخیر، مهم ترین بندر تجاری این دریا محسوب شده است.

آستراخان در دهانه رودخانه ولگا واقع است و از این طریق به دریای خزر راه پیدا می کند و به همین سبب شاهراه آبی و زمینی به شمار می رود. آستراخان شهری قدیمی است و در اروپا به عنوان ‘شهربزرگ صنعتی’ معروف است.

این استان پایتخت اقتصادی دریای خزر درجنوب روسیه است و بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

بندر آستراخان مهمترین بندر بازرگانی فدراسیون روسیه در دریای مازندران است. هم اکنون ۱۴۰ شرکت ایرانی در استان آستاراخان روسیه مراودات اقتصادی و تجاری دارند.

۶۴۲**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۰۷۳۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.