حدود صد درصد مقاوم سازی خانه های روستایی کشور محقق شده است

۱۷اردیبهشت،

به گزارش ایرنا، ˈمحمدعلی وجدانیˈ روز سه شنبه در گردهمایی سراسری معاونان بازسازی و مسکن روستایی کل کشور در رشت افزود: بحث کمی، ویژگی های سازه ای و مقاوم سازی مسکن روستایی به خوبی در حال انجام است اما باید در تغییر و تحولات فرهنگی نیز توجه ویژه ای صورت گیرد.

وی اظهار داشت: موزه میراث روستایی گیلان، عصاره تلاش و دانش محققان و پژوهشگرانی است که منجر به ساخت این اکوموزه و حفظ دانش روستایی این منطقه شده است.

مدیرکل دفتر مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی کشور تصریح کرد: متولیان بازسازی باید نسبت به حفظ هویت و ارزش ها توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان نیز در این همایش گفت: ۸۰هزار و ۸۴۶ نفز از سال ۸۴ تسهیلات عملیات ساخت و بهسازی دریافت کرده و احداث ۶۶ هزار و ۵۹۵ واحد مسکونی در استان به اتمام رسیده است.

ˈسیاوش ذوالفقاریˈ افزود: ۲۷۱هزار و ۵۳۵ واحد روستایی در گیلان وجود دارد که ۱۹۵هزار و ۷۱۵واحد بادوام و ۴۲هزار و ۴۸۹واحد کم دوام است.

وی معماری سنتی گیلان را متناسب با شرایط اقلیمی و مقاوم در برابر حوادث طبیعی چون زلزله ذکر و اضافه کرد: گیلان، دهمین استان پر جمعیت کشور و بیست و هشتمین استان از نظر وسعت است و تراکم جمعیتی استان ۱۷۷نفر در هر کیلومتر مربع می باشد این در حالیست که تراکم جمعیت در کشور، ۴۷نفر در هر کیلومتر مربع است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این همایش گفت: توسعه صنعت گردشگری استان وابسته به ایجاد زیرساختهاست و گردشگری صنعتی مولد ، پاک و در حال توسعه است.

ˈ امید عزیزیˈ افزود: با فراهم آمدن زیرساخت جاده ای بحث ماندگاری گردشگران که مساوی با توسعه اقتصادی و اشتغالزایی است، افزایش یافته است.

وی بیان کرد: شش میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر در نوروز ۹۲ وارد استان شدند که شش میلیون و ۱۱۳هزار نفر از این تعداد، سفر ماندگار داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تناسب ، تقارن و تعادل را از ویژگی های معماری سنتی گیلان عنوان و خاطرنشان کرد: پیوند با محیط و استفاده از مصالح بوم آور از دیگر ویژگی های سکونتگاه های روستایی استان است.

گردهمایی سالانه معاونان و کارشناسان حوزه بازسازی و مسکن روستایی کشور با تاکید بر الزامات جابجایی روستا از امروز (سه شنبه) در موزه میراث روستایی گیلان آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد یافت.ک/۲

۱۸۸۱/۶۹۵

انتهای پیام /*

Cultural@irna.ir


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.