حدود ۱۵ تا ۱۶ ژن، عامل بیماری تالاسمی هستند

حدود ۱۵ تا ۱۶ ژن مسئول بیماری تالاسمی هستند که برخی از آن‌ها شناسایی شده‌اند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های تالاسمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان این مطلب گفت: با توجه به شیوع بالای تالاسمی در استان خوزستان این مرکز با هدف فراهم کردن مقدمات تشخیص قبل ازتولد و پیشگیری از بسیاری ازعوارض تالاسمی در حوزه‌های تحقیقاتی پیشگیری و درمان فعالیت می‌کند.
 
دکتر محمد پدرام عنوان کرد: مرکز تحقیقات تالاسمی و هموگلوبینوپاتی تمام کارهای تحقیقاتی روی بیماری تالاسمی و دیگر اختلالات هموگلوبین را انجام می‌دهد که این فعالیت‌ها منجر به کاهش ابتلا به تالاسمی در خوزستان شده است.
 
 وی با اشاره به فعالیت خود به عنوان مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان در سال ۶۲ یادآور شد: در این سال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی در اهواز خون دریافت می‌کردند. هنگام تاسیس مرکز تحقیقات تالاسمی هم حداقل حدود ۵۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در اهواز وجود داشت و سالانه حدود ۵۰ نفر به این رقم افزوده می‌شد اما با اقدامات پیشگیرانه مرکز و تاسیس مرکز ژنتیک بیمارستان شفا در حدود سه سال بعد، در حال حاضر میزان ابتلا به این بیماری در اهواز به کمتر از یک تا ۲ نفر در سال رسیده است.
 
 رئیس مرکز تحقیقات تالاسمی و هموگلوبینوپاتی دانشگاه درباره اهداف و محورهای فعالیت مرکز تصریح کرد: شناسایی ژن‌های جهش یافته در منطقه خوزستان، ‌فراهم کردن مقدمات تشخیص قبل از تولد، شناسایی انواع تالاسمی متوسط، شناسایی انواع اختلالات هموگلوبین، کاهش میزان بروز تالاسمی و هموگلوبینوپاتی و به‌کارگیری راه‌های درمانی صحیح از اهداف و محورهای فعالیت مرکز است.
 
 پدرام تنها عامل بروز بیماری تالاسمی را عوامل ژنتیکی عنوان کرد و افزود: خوزستان با توجه به نزدیکی به دریا و مهاجرت اقوام مختلف به این منطقه، در سال‌های گذشته با شیوع بالای بیماری تالاسمی مواجه بود. همچنین استان‌های هرمزگان و مازندران پس از خوزستان، از مناطق با شیوع بالای تالاسمی هستند. تاکنون سه نوع بیماری‌ تالاسمی و حدود ۴۰۰ نوع اختلالات هموگلوبین شناسایی شده‌است. همچنین حدود ۱۵ تا ۱۶ ژن مسئول این بیماری هستند که برخی از آن‌ها شناسایی شده‌اند.
 
 وی ادامه‌داد: مرکز تحقیقات تالاسمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نخستین مرکز تحقیقات در این زمینه در کشور است و به جز این مرکز، یک مرکز دیگر در زمینه بیماری تالاسمی – گلبول‌های داسی شکل – در بابل فعالیت می‌کند.
 
 رئیس مرکز تحقیقات تالاسمی و هموگلوبینوپاتی دانشگاه با تصریح به پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی این مرکز تنها راه درمان قطعی تالاسمی را پیوند مغز استخوان درصورت دارا بودن شرایط لازم به فرد مبتلا عنوان کرد./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.