حدود ۲٫۵ درصدکودکان کشور با درجاتی از کم‌شنوایی متولد می‌شوند

نوشته شده در تاریخ ۱۱/آذر/ – ۱۱:۱۷ و در سرویس اخبار پزشکی ممتاز نیوز

یک متخصص گوش، حلق و بینی:

خبرگزاری : یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: کودکانی که با مشکل کم‌شنوایی متولد می‌شوند باید تا ۳ تا ۶ ماهگی تحت نظر پزشک باشند تا در زمان مناسب (حدود ۲.۵ سالگی) عمل کاشت حلزون برای آنها انجام شود.

دکتر نعمت‌الله مختاری امیر مجدی با بیان اینکه ۲٫۵ تا ۲٫۸ درصد از کودکان با درجاتی از کم‌شنوایی در کشور متولد می‌شوند گفت: عمده‌ترین علت بروز این بیماری ابتلا کودک به بیماری‌های عفونی در روزهای اول تولد است.

وی افزد: عوامل دیگری مانند مسائل ژنتیکی، کاهش وزن، کمبود اکسیژن و ابتلا به یرقان در نوزادان منجر به ابتلای آنها به کم‌شنوایی می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه تشخیص کم‌شنوایی در نوزادان بسیار دشوار است، گفت: این کودکان بسیار آرام، بی‌صدا و بی‌آزار هستند و تشخیص بیماری در آنها نیاز به توجه والدین به حرکات و رفتار آنها دارد.

وی گرفتن نوار شنوایی را به محض تولد در نوزادان یک راه اساسی در تشخیص به‌هنگام این بیماری دانست و عنوان کرد: برای انجام این عمل قبل از زایمان از والدین نوزادان اجازه‌نامه کسب می‌شود زیرا برخی مراکز بیمارستانی و والدین بر این عقیده هستند که گرفتن نوار شنوایی یک هزینه جانبی را برای آنها ایجاد می‌کند.

مختاری افزود: اگر نوزاد در انجام دریافت تست شنوایی مشکوک به این بیماری شناخته شوند باید در ۳ ماهگی یک نوار شنوایی مجدد بر تشخیص قطعی و آغاز درمان انجام داد.

وی با تاکید براینکه زمان طلایی برای درمان کم‌شنوایی ۳ اا ۴ سالگی کودکان است گفت: البته این مشکل را می‌توان در هر سنی درمان کرد اما باید توجه داشت با افزایش سن روش‌های درمانی سخت‌تر و احتمال موفقیت کاهش می‌یابد.

این متخصص گوش، حلق و بینی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: کم‌شنوایی در کودکان ممکن است به صورت یکطرفه و یا دو طرفه بروز پیدا کند که بر این اساس پزشک تشخیص می‌دهد تا قبل از آغاز جراحی کاشت حلزون این کودکان از ۱ یا ۲ سمعک برای تقویت قدرت شنوایی استفاده کند. متاسفانه در برخی موارد مشکلات اقتصادی موانعی برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند که آنها قادر به تهیه ۲ سمعک نیستند و کودکان‌ آنها باید برای رفع نیاز خود از یک سمعک استفاده کنند.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.