حدود ۸ درصد از زنان با رویش موهای زائد مواجه می باشند

۱۰م آذر ،
ممتاز نیوز: یک متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه رویش موهای زائد عارضه شایعی است که حدود ۸ درصد از خانم‌ها به آن مبتلا می باشند، گفت: عدم درمان موهای زائد منجر به ریزش موی سر، طاسی، دیابت، اختلالات پریودی یا عادت ماهانه بدون تخمک گذاری و در پی آن ناباروری زنان می‌شود.

دکتر یزدان بخش نجفیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: موهای زائد که در ناحیه صورت، گردن، دور سینه، قسمت‌های خارجی بازو و ران‌ها ظاهر می‌شوند در واقع همان موهای ظریف و کرکی شکل است که ریشه آن ضخیم و پررنگ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کم مو یا پر مو بودن تنها جنبه ظاهری ندارد و باید سبب آن از لحاظ پزشکی بررسی شود، بیان کرد: رویش موهای زائد عارضه شایعی است که حدود ۸ درصد از خانم‌ها به آن مبتلا می باشند و در صورتی که از لحاظ پزشکی بررسی نشود می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند و مقدمه‌ای برای ابتلا به بیماری‌های جدی نظیر سرطان تخمدان یا غده فوق کلیوی شود.

دکتر نجفیان رویش موهای زائد را در بعضی از اشخاص ناشی از ترشح بیش از اندازه هورمون‌های مردانه دانست و اظهار داشت: از دلایل دیگر رویش موهای زائد در زنان اختلالات هورمونی در غدد تیروئید، هیپوفیز، فوق کلیوی و تخمدان آنها است. البته این عارضه می‌تواند ارثی باشد که با انجام دادن آزمایش و عکسبرداری می توان به سبب رویش موهای زائد پی برد.

وی مصرف بعضی از داروها را از دیگر عوامل رویش موهای زائد دانست و گفت: مصرف قرص‌های ضدبارداری، کورتون و داروهای بدنسازی سبب ترشح هورمون‌های مردانه و درنتیجه رویش موهای زائد می‌شود که می توان با درنظر گرفتن داروهای جایگزین برای این دسته از مواد ابتلا به این عارضه را کاهش داد.

این متخصص پوست ومو خاطرنشان کرد: عدم درمان موهای زائد منجر به ریزش موی سر، طاسی، اختلالات پریودی بدون تخمک گذاری و در پی آن ناباروری زنان، اختلال چربی خون و دیابت می‌شود.

دکتر نجفیان با تأکید بر اجتناب از تراشیدن و کندن موهای زائد، تصریح کرد: محو موقت موهای زائد با روش هایی نظیر موم، موچین، بند انداختن و اپی لیدی سبب ضخیم‌تر شدن ریشه‌های موی زائد می‌شود.

وی الکترولیز و لیزردرمانی را از راه‌های موثر محو دائمی موهای زائد عنوان کرد و افزود: الکترولیز سبب از بین رفتن همیشگی پیاز موهای زائد می گردد اما به سبب سرعت کم و درد حاصل از آن روشی تقریبا منسوخ شده محسوب می‌شود که تنها در از بین بردن موهای سفید کاربرد دارد.

این متخصص پوست و مو لیزردرمانی را به سبب سرعت بالا و درد کم حاصل از آن، یکی از روش های رایج، جهت از بین بردن موهای زائد دانست و تصریح کرد: از لیزردرمانی می توان برای محو دائمی تمامی موهای بدن استفاده کرد بطوریکه این روش درمانی جهت از بین بردن موهای زائد از سوی FDA تائید شده و حاکی از بی ضرر بودن آن برای سلامتی انسان‌ها است.

دکتر نجفیان در پایان با اشاره به اشخاصی که به سبب ترشح بسیار هورمون های مردانه یا علل ژنتیکی در معرض رویش موهای زائد قرار دارند، یادآور شد: این دسته از اشخاص که از طریق لیزردرمانی سعی در از بین بردن موهای زائد دارند به سبب ادامه اختلالات هورمونی و ژنتیکی دچار رشد مجدد موهای کرکی شکل می‌شوند و تصور می کنند که لیزردرمانی در درمان آنها بی اثر بوده است در حالی که باید پیش از انجام این عمل برای درمان اختلالات هورمونی به پزشک زنان مراجعه کنند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.