حدیث روز/ ندایى که در ماه رمضان توسط جبرئیل در آسمان طنین مى‌افکند

۷ م دیماه ،

امام محمد باقر علیه السلام در حدیثی گهربار پیرامون ندایى که در ماه مبارک رمضان در شب بیست و سوم توسط جبرئیل در آسمان طنین مى‌افکند، می‌فرمایند: درود خدا بر کسانى که از آن نداى آسمانى پند و اندرز گیرند چرا که نداگر اوّل جبرئیل است و ندا، نداى اوست.

ممتازنیوزامام باقر علیه السلام : نداکننده‌اى از آسمان، بنام قائم آل محمّد ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلم ـ ندا مى‌دهد و همه کسانى که در شرق و غرب عالم می باشند مى‌شنوند، خفته‌اى نمى‌ماند جز اینکه بیدار مى‌گردد و ایستاده‌اى جز اینکه مى‌نشیند و نشسته‌اى جز اینکه وحشت زده برمى‌خیزد. پس درود خدا بر کسانى که از آن نداى آسمانى پند و اندرز گیرند چرا که نداگر اوّل جبرئیل است و ندا، نداى اوست.
این ندا، در ماه مبارک رمضان، شب جمعه و در شب بیست و سوم ماه خواهد بود از اینرو در آن تردید نکنید، آن را بشنوید و اطاعت کنید.
و در پایان روز نداى ابلیس طنین مى افکند که مى‌گوید: بهوش باشید که فلانى مظلوم کشته شده. تا بدینوسیله بذر تردید بیافشاند و مردم را به فتنه افکند و آن روز تردیدکنندگان حیرت زده‌اى که به آتش دوزخ سقوط کنند، بسیارند.
بنابراین، هنگامى که نداى آسمانى را در ماه رمضان شنیدید، در آن تردید نکنید چرا که نداى فرشته ى امین است و علامت آن این است که بنام قائم علیه السلام و پدر گرانقدرش ندا مى‌دهد، ندایى که دوشیزگان در سراپرده خویش آن را مى شنوند و پدران و برادران خویش را براى حرکت از خانه و پیوستن به امام مهدى ـ علیه السلام ـ تشویق مى‌نمایند.

متن حدیث:

نادی مناد من السماء . . . باسم القائم ـ علیه السلام ـ فیسمع مَن بالمشرق ومَن بالمغرب، لا یبقى راقدٌ إلاّ استیقظ، ولا قائم إلاّ قعد ولا قاعِد إلاّ قام على رِجْلَیه، فَزَعاً مِن ذلک الصوت، فرحم اللّه من اعتبر بذلک الصوت فأجاب فإنَّ الصوت الأول هو صوت جبرئیل الروح الأمین.
ثمّ قال ـ علیه السلام ـ : الصوت فی شهر رمضان، فی لیله جمعه، لیله ثلاث وعشرین، فلا تشکّوا فی ذلک واسمعوا وأطیعوا.
وفی آخر النهار، صوت الملعون إبلیس، ینادی: ألا! إنّ فلاناً قُتل مظلوماً. لیشکّک النّاس ویفتنهم، فکم فی ذلک الیوم مِن شاکّ مُتحیّر قد هوى فی النّار.
فإذا سمعتم الصوت فی شهر رمضان، فلا تشکُّوا فیه، إنّه صوت جبرئیل وعلامه ذلک أنّه ینادی باسم القائم وإسم أبیه حتّى تسمعه العذراء فی خِدرها، فتحرّض أباها وأخاها على الخروج.ثمّ قال ـ علیه السلام ـ : لابدّ مِن هذین الصورتین قبل خروج القائم ـ علیه السلام ـ

و امّا ندایى که در ماه محرّم به گوش مى رسد و آن ماهى است که حضرت بقیه اللّه ـ ارواحنا فداه ـ از مکّه خروج مى کنند و روز اوّل قیام آن حضرت است که جبرئیل بر صخره‌اى از بیت المقدس فرود مى آید (در آن هنگام که سفیانى مشغول بدترین جنایات خود در ملأ عام است) و ندا مى دهد:
یا عباد اللّه! اسمعوا ما أقول انّ هذا مهدی آل محمّد خارج من أرض مکّه فأجیبوه..
اى بندگان خدا! آنچه مى گویم بشنوید این مهدى آل محمّد است که از مکّه ظهور کرده او را پاسخ گویید و فرمانش را اطاعت کنید.

«غیبت نعمانی، باب ۱۴ صفحه ۲۵۴»

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.