حذف احمدی نژاد از تنفیذ حکم رییس نظام پزشکی

۱۳خردادماه،
ممتاز نیوز : احمدی‌نژاد آن‌قدر حکم رییس تازه سازمان نظام‌پزشکی را امضا نکرد تا سرانجام نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند حق امضای رییس‌جمهور دربارهٔ این‌ حکم را به رییس مجلس شورای اسلامی بدهند. به این ترتیب، طرحی توسط نمایندگان مجلس تهیه شده که در مرحله جمع‌آوری امضاست. محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در این‌باره می‌گوید: «این طرح در مرحله امضا توسط نمایندگان مجلس است و هنوز به هیات‌رییسه تحویل داده نشده است.» ولی به هرحال، امضانکردن حکم زالی از سوی رییس‌جمهور هفته آینده بررسی می‌شود، همچنین طرح دوفوریتی برای انتقال امضا از رییس‌جمهور هفته آینده به رییس مجلس در دستورکار کمیسیون قرار خواهد گرفت.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از بهار ؛ پیش از سال ۸۰، مجمع عمومی سازمان نظام‌پزشکی، سه‌نفر را از تمام شهرستان‌ها تعیین می‌کرد تا رییس‌جمهور از بین آن‌ها، یکی را به‌عنوان رییس سازمان نظام‌پزشکی انتخاب کند. ولی سیدتقی نوربخش، عضو سابق شورای‌عالی سازمان نظام‌پزشکی، می‌گوید: «از سال ۸۰، شورای‌عالی نظام‌پزشکی که یکی از اعضایش هم خودم بودم، قانونی را تصویب کرد تا مجمع عمومی یک‌نفر را به‌عنوان رییس انتخاب کند و درنهایت حکمش توسط رییس‌جمهور تنفیذ شود. این اقدام هم تنها برای بالابردن شأن سازمان نظام‌پزشکی بود.» به نقل از او، براساس قانونی که سال ۱۳۸۳ توسط مجلس به تصویب رسید، بنا شد تا تنفیذ حکم رییس سازمان نظام‌پزشکی به دست ریاست‌جمهوری انجام شود. حالا هم اگر موضوعی به‌عنوان اعطای حق امضا توسط رییس مجلس مطرح‌شده باید گفت که قانون‌گذار می‌تواند این قانون را عوض کند و آن را معطوف به امضای رییس مجلس بداند.

به هرحال، در انتخابات این دوره سازمان نظام‌پزشکی، براساس یک‌سری از ردصلاحیت‌هایی که انجام شد، اختلاف دولت و سازمان به اوج خود رسید. البته اختلاف این دو تنها دربارهٔ ردصلاحیت شهاب‌الدین صدر بود که رییس فعلی سازمان نظام‌پزشکی، نایب‌رییس مجلس هشتم و نامزد نزدیک دولت بود. بر همین اساس هم احمدی‌نژاد گفت که این انتخابات، قانونی نیست و در ادامه هم تهدید کرد که حکم رییس تازه را امضا نخواهد کرد، تهدیدی که در حال حاضر هم به آن عمل کرده است؛ عملی که سبب‌شده نمایندگان مجلس دربارهٔ واگذاری حق این امضا صحبت ‌کنند.

سیامک مره صدق، عضو کمیسیون بهداشت، دربارهٔ این موضوع  گفت: در حال حاضر نه در مجلس و نه در کمیسیون این موضوع مطرح نشده است. فکر می‌کنم پیگیری این موضوع از سوی نمایندگان به سبب مسائل اخیری باشد که دربارهٔ سازمان نظام‌پزشکی اتفاق افتاد. به نقل از او، اگر پیگیری این مسئله جدی شود باید فوریت آن در صحن علنی مطرح و سپس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به آن رسیدگی کند. شهلا بیات، دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم می‌گوید: «دوسه‌روز از مهلت تعیین‌شده برای امضای حکم رییس سازمان نظام‌پزشکی از سوی رییس‌جمهور قبل و او هنوز حکم را امضا نکرده است. ولی هفته آینده بررسی امضانشدن حکم زالی از سوی رییس‌جمهور و همچنین طرح دوفوریتی برای انتقال امضا از رییس‌جمهور به رییس مجلس در دستورکار کمیسیون قرار خواهد گرفت.» البته به نقل از او، در وهله اول موضوع در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح و بعد از آن طرح دوفوریتی در مجلس به رای گذاشته می‌شود. اگر طرح فوریتی در مجلس به امضا برسد حق امضا از رییس‌جمهور برای امضای حکم رییس سازمان نظام‌پزشکی گرفته خواهد شد.

بیات همچنین ادامه می‌دهد: «درنهایت رییس‌جمهور مجبور به امضای حکم رییس سازمان نظام‌پزشکی خواهد شد، زیرا انتخابات نظام‌پزشکی به روش قانونی برگزار شد و انتخاب آقای زالی هم کاملا قانونی بود.»

ولی حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، می‌گوید: «این طرح، این‌گونه نیست که حق تنفیذ حکم سازمان نظام‌پزشکی به رییس مجلس واگذار شود. نمایندگان مجلس در حال بررسی طرح دوفوریتی می باشند تا قسمت مربوط به حکم تنفیذ رییس نظام‌پزشکی توسط رییس‌جمهور را حذف کنند. به این ترتیب، همان فردی که توسط مجمع عمومی انتخاب شده، رییس تازه سازمان خواهد شد و دیگر به امضای فردی نیاز نخواهد بود.»

با این که انتخابات نظام‌پزشکی کاملا قانونی برگزار شده، ولی اقدامات دولت سبب شده است که این سازمان دچار اختلال شود. به نقل از منابع آگاه، بعد از انتخابات نظام‌پزشکی، عملا در سازمان اقدامات و دستورات خاصی انجام نمی‌شود؛ زیرا سازمان دو رییس دارد. هر دو حضور پیدا می‌کنند و جلسه‌ها برگزار می‌شود ولی دستوری صادر نمی‌شود. همه خبرگزاری‌ها علیرضا زالی را به‌عنوان رییس معرفی می‌کنند، ولی در پایگاه اینترنتی سازمان نظام‌پزشکی، صدر رییس است.

این بی‌برنامگی‌ها به عقیده نوربخش تنها سبب شده وظایف نظام‌پزشکی به درستی انجام نشود که یک واحد کاملا صنفی است. او همچنین می‌گوید: «علاوه بر این موضوع، مشکلات دیگری هم در سازمان وجود دارد. به‌طوری که با وجود برنامه پنجم توسعه که تعرفه‌های خدمات درمانی باید در انتهای هر سال اعلام شود، به سبب این بی‌برنامگی‌ها، تا به امروز، هر سال در اردیبهشت اعلام شده است. این موضوع هم تنها به سردرگمی پزشکان و مردم منجر می‌شود.» بر همین اساس، نمایندگان مجلس معتقدند که بهتر است که این تشکل صنفی، سیاسی نشود که مربوط به قشر فرهیخته جامعه هم است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.