حذف “ایران‌کد” از سیستم بازرگانی کشور غیرقانونی است/وزیر صنعت توضیح دهد

اردیبهشت ۱۴۰۳

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس حذف “ایران‌کد” از سیستم بازرگانی کشور را غیر قانونی خواند و گفت: این طرح یک تکلیف قانونی است.

سید محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با انتقاد از حذف “ایران‌کد” از سیستم بازرگانی کشور، گفت: این طرح یک تکلیف قانونی بر اساس قانون برنامه است، لذا حذف آن از سیستم بازرگانی کشور غیرقانونی است.

وی در ادامه افزود: ایران کد برای گرفتن اطلاعات واحد در موضوعات واردات، صادرات،  تولید و توزیع نقش اساسی دارد و نباید به هیچ عنوان حذف شود و در صورت حذف ایران کد، مجلس به این مسئله ورود خواهد کرد و وزیر صنعت نیز باید پاسخگوی این اقدام باشد.

گفتنی است؛ تمامی دولت‌ها برای مبارزه با پدیده قاچاق راهکارهایی طراحی و اجرا می‌کنند. از این راهکارها در داخل کشور می‌توان به کنترل شدید مرزها، طرح ایران کد، طرح شبنم و امثال آن اشاره کرد.

طرح شبنم یا همان طرح شبکه بازرسی و نظارت مردمی به پیشنهاد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط وزارت صنعت، معدن، تجارت برای نشان دادن اصالت کالاهای وارداتی و با کیفیت بودن کالاهای تولید داخل طراحی و توسط نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای اصناف و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال اجرا و پیگیری است.

کالای بدون کد شبنم قاچاق محسوب می‌شود و اعطای لفظ قاچاق تنها برای کالاهای وارداتی نیست و کالاهای تولید داخل که کیفیت مطابق استاندارد را نداشته باشند نیز قاچاق محسوب می‌شوند.

این در حالیست که اخیرا مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت از حذف طرح شبنم و ایران‌کد از فرآیند ثبت سفارش کالا به صورت الزامی خبر داد‌ه‌اند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.