حذف برخی کالاهای اولویت دوم از فهرست دریافت ارز مرجع

معاون مدیر کل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت با تایید حذف برخی کالاهای ردیف دوم از فهرست دریافت ارز مرجع در این باره توضیح داد.

ساسان خدایی با بیان این‌که اولویت دوم کالاهای وارداتی شامل داروهای ساخته شده، مواد اولیه ساخت دارو و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی است، گفت: با این وجود برخی از این اقلام هم استفاده پزشکی و هم استفاده غیر پزشکی دارند.
وی ادامه داد: براساس توافق انجام شده قرار شد موادی که استفاده پزشکی دارند بتوانند از ارز مرجع برای واردات استفاده کنند، اما سایر مواد یا کالاها باید از ارز موجود در مرکز مبادله بهره ببرند.
خدایی ادامه داد: قرار بر این شد که افراد واردکننده این کالاها ابتدا مشخصات آن را به وزارت بهداشت اظهار و برای آن تاییدیه دریافت کنند. در این صورت اگر این کالاها بنا به تایید وزارت بهداشت مواد اولیه ساخت دارو یا داروی ساخته شده باشند، ارز مرجع دریافت خواهند کرد و در صورتی که استفاده‌ای غیر از این داشته باشند نمی‌توانند از ارز مرجع استفاده کنند.
براساس اعلام قبلی اولویت دوم گروه‌های کالایی برای واردات شامل داروهای ساخته شده، مواد اولیه برای ساخت دارو، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی است که در داخل تولید نمی شوند یا تولیدات داخلی آن‌ها تکافوی نیاز داخلی را نمی‌دهد.
محرومیت بخشی از کالاهای اولویت دوم از دریافت ارز مرجع بر اساس اطلاعیه‌ای است که در ورودی ساختمان مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز نصب شده است. بر این اساس کالاهای غیردارویی اولویت دوم نیز باید از این پس از ارز ارائه‌شده در مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز با نرخ دو درصد زیر قیمت بازار برای واردات استفاده کنند.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.