حذف درمان رایگان؛ تغییر تازه برنامه پزشک خانواده

۰۵اردیبهشت،
ممتاز نیوز : با گذشت ۸سال از اجرای طرح پزشک خانواده در مناطق روستایی و تدوین نسخه های مختلف طرح پزشک خانواده شهری و روستایی و درحالی که گروه اجرایی وزیر پیشین خود را برای اجرای این طرح ملی در مناطق شهری آماده می کرد پس از تحولات ساختاری در ستاد اجرایی طرح پزشک خانواده رئیس تازه این ستاد از تغییر در برنامه پزشک خانواده شهری خبر داد که درصورت اجرا درمان دیگر رایگان نخواهد بود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خراسان ؛ مسعود صالحی رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده از تغییرات تازه در برنامه پزشک خانواده خبر داد و گفت: طبق برنامه تازه بیماران در سطح یک برنامه پزشک خانواده ۱۰ درصد و در سطح دو و مراجعه به پزشک متخصص ۳۰ درصد تعرفه درمانی را پرداخت می کنند. وی تصریح کرد: این موضوع تا هفته آینده با هماهنگی بیمه ها نهایی می گردد.

دریافت فرانشیز از بیماران در برنامه تازه

وی در حاشیه نشست معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور گفت:طبق آخرین تغییرات انجام شده و برای کاهش مراجعه بی مورد بیماران به پزشک خانواده،فرانشیز ۱۰ درصدی در سطح یک و فرانشیز ۳۰ درصدی در سطح دو، از بیماران دریافت می گردد.

وی تأکید کرد: این طرح نهایی نشده است و امکان تغییر میزان فرانشیز دریافتی تا زمان تشکیل جلسه مشترک با بیمه ها وجود دارد. اما آنچه مهم است دریافت فرانشیز از بیماران و رایگان نبودن پزشک خانواده است چرا که معتقدیم رایگان بودن ارائه خدمات درمانی مراجعات بی مورد را افزایش می دهد.

وی همچنین از احتمال اختصاص دو هزار میلیارد تومان توسط مجلس به طرح پزشک خانواده خبر داد و گفت:این موضوع در مجلس نهایی نشده است و منتظر ابلاغ آن هستیم.

تغییر در ترکیب گروه پزشک خانواده

تغییر در ترکیب گروه ۱۷ نفره برنامه پزشک خانواده خبر دیگری بود که رئیس تازه ستاد اجرایی پزشک خانواده به آن اشاره کرد و گفت: این که بتوانیم همه متخصصان پزشک خانواده را در سراسر کشور تأمین کنیم امکان پذیر نیست. به عنوان مثال کارشناس تغذیه، پرستار و ماما در سراسر کشور به اندازه کافی نداریم. اگر چه این متخصصان در بدنه مدیریت دولتی می باشند، اما نمی توانیم منتظر بمانیم تا همه شرایط ۱۰۰درصد مهیا شود و بعد برنامه پزشک خانواده را اجرا کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با خراسان تغییر در نحوه اجرای طرح پزشک خانواده را از اختیارات وزارت بهداشت دانست و گفت:بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه میزان پرداختی از جیب مردم از ۷۰درصد فعلی باید به کمتر از ۳۰درصد کاهش یابد که متاسفانه تاکنون شاهد حرکت مثبتی در این زمینه نبوده ایم. وی تصریح کرد: دریافت فرانشیز ۱۰تا ۳۰ درصدی در سطوح مختلف طرح پزشک خانواده با قوانین بالادستی مغایرتی ندارد و وزارت بهداشت می تواند در اجرای این طرح تا ۳۰درصد تعرفه های خدمات درمانی از بیماران فرانشیز دریافت کند.

تغییرات کارشناسی نیست

یک مقام آگاه نیز در گفت وگو با خراسان تغییرات انجام شده در طرح پزشک خانواده و نحوه اجرای آن را غیر کارشناسی دانست و گفت: با استقرار وزیر تازه بهداشت و گروه تازه اجرای طرح پزشک خانواده، بحث های فراوانی در خصوص داشتن ایده های نو و حرف های تازه برای اجرای این طرح ملی مطرح شد اما با گذشت زمان مشخص شد اقدامات انجام شده در سال های اخیر کم و کاستی نداشته و همه زوایای پنهان طرح در نسخه های تدوین شده توسط گروه قبلی انجام شده است.به همین سبب مسئولان فعلی با اعمال این گونه تغییرات سعی در القای این موضوع دارند که نسخه های قبلی طرح پزشک خانواده، مشکلات ساختاری و اجرایی داشته است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.