حذف روز گل از تقویم ملی دو ساله شد

۲۴خردادماه،

ایران گرچه هفدهمین تولیدکننده گل‌وگیاه در جهان است اما تاکنون نتوانسته سهم قابل قبولی در تجارت جهانی این محصول داشته باشد و علی‌رغم اینکه برگزاری مراسم روز ملی گل به عنوان اشاعه فرهنگ مصرف گل هیچ هزینه‌ای برای دولت نداشت، از سال ۹۰ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف شد.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ۲۵ خرداد ماه روز ملی گل‌وگیاه برای اولین بار در سال ۸۴ در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شد و تولیدکنندگان برای برگزاری جشن ملی‌شان در این روز با یکدیگر وعده‌هایی گذاشتند.

به گفته تولیدکنندگان گل‌وگیاه آن‌ها که در سال ۲۰۰۴ شاهد رکوردشکنی آمریکایی‌ها و تولید و ثبت بزرگترین سبد گل جهان بودند در سال ۸۵ و در اولین جشن روز ملی خود بزرگترین سبد گل جهان را با ابعاد ۳۷۵ متر مربع و ۲۰۷ هزار شاخه ساختند و توانایی خود را به رخ رقیبشان کشاندند.

اما هر ساله اهمیت به این صنعت پردرآمد کمتر از قبل می‌شد و علیرغم بازار منطقه‌ای مناسب مسئولان هیچ تدبیری برای فراهم کردن شرایط صادرات گل ایرانی به همسایگان که بزرگترین مشتری گل‌های اروپایی بودند، نمی‌اندیشیدند.

برگزاری مراسم ملی روز گل هیچ هزینه‌ای برای دولت در بر نداشت چرا که تمام هزینه‌های آن را تولیدکنندگان خود متقبل می‌شدند اما سال ۹۰ این روز از تقویم ملی کشور حذف شد.

ایران با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت در مناطق و شهرهای مختلف، پتانسیل افزایش تولید انواع گل‌وگیاه را دارد اما هر ساله میزان تولید و گردش مالی گل‌وگیاه کمتر از قبل می‌شود گویا کسی گوش شنوایی برای این بازار پر درآمد هم ندارد.

انگار هنوز کسی باور ندارد که همسایگان ایران و به ویژه حاشیه‌نشینان خلیج فارس که بزرگترین مشتری گل‌های هلندی و اروپایی‌ می باشند، می‌توانند با هزینه کمتر گل‌های ایرانی را که از کیفیت مناسبی برخوردارست خریداری کنند و ایران هم سهم بیشتری در تجارت خارجی این محصول با ارزش اقتصادی داشته باشد؛ شاید رتبه کشورمان در صادرات گل و گیاه از پله ۱۰۷ تکان بخورد.

تولیدکنندگان معتقدند نه تنها تاکنون اقدام و حمایتی برای افزایش تولید و صادرات گل‌وگیاه صورت نگرفته بلکه علیرغم تولیدات فراوان، انواع گل از مرزهای آبی و خاکی کشورمان به صورت قاچاق وارد شده و آزادانه در بازار به فروش می‌رسد.

نبود بازار داخلی مناسب، سرانه مصرف پایدار در طول سال و فراهم نبودن بسترهای صادراتی مناسب سالانه میلیون‌ها شاخه گل‌وگیاه ایرانی و البته هزینه‌ها و سرمایه‌های تولیدگنندکان دور ریخته می‌شود و کسی به آن وقعی نمی‌نهد….

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.