حذف سوء پیشینه مسکوت و بلاتکلیف مانده است/ضرورت تبیین سازوکارهای قانونی و اجرایی

اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان گفت:‌ یکی از عوامل مهم در استخدام اشخاص، تشخیص وضعیت پیشینه آنهاست اما، متاسفانه این قانون به دلیل عدم پیگیری مسئولین قوه قضاییه مسکوت و بلاتکلیف مانده است.

“محسن نصیری” مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ضرورت تدوین قوانین به منظور حذف سوء پیشینه از جرایم غیرعمد اظهار داشت: در قانون برنامه سوم توسعه طی ماده‌ای  و به صورت مشخص به این مهم اشاره شده که اشخاصی که دارای سابقه جرایم غیرعمد در پرونده خود می باشند، شامل قانون حذف سوء پیشینه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه سازوکارهای قانونی حذف سوء پیشینه در ارتباط با جرایم غیرعمد در قانون برنامه سوم پیش‌بینی شده است گفت: متاسفانه این قانون به دلیل عدم پیگیری مسئولین قوه قضاییه مسکوت و بلاتکلیف مانده است و تا کنون هیچ خروجی در ارتباط با این مهم شاهد نبوده‌ایم.

نصیری با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم در استخدام و یافتن شغل تشخیص وضعیت پیشینه اشخاص است افزود: داشتن سوء پیشینه در سوابق اشخاصی که مرتکب جرایم غیرعمد شده‌اند آنها را از حقوقی که تمامی اشخاص جامعه از آن بهره‌مند می باشند محروم می‌کند، بنابراین اجرایی شدن و پیگیری حذف سوء پیشینه ضروری به نظر می‌رسد.

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان در پایان خاطرنشان کرد: آیین‌نامه‌های اجرایی به منظور پیگیری و تحقق حذف سوء پیشینه کیفری تعریف و مشخص نشده و هیچ نهادی متولی تعبیه سازوکارهای قانونی در این زمینه نیست.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.