حذف شمش طلا از گروه کالایی ۹

۳۰م دیماه ،

بینا- در پی موافقت بانک مرکزی با افزوده شدن گروه کالایی ۹ به گروه‌های مشمول دریافت ارز از مرکز مبادلات، یک مقام مسئول بانک مرکزی گفت: این بانک از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شمش از فهرست این گروه کالایی حذف شود.
پس از آنکه اولویت ۸ مشمول دریافت ارز از مرکز مبادلات شد، مسئولان وزارت صنعت،معدن و تجارت در مصاحبه‌های پی‌درپی از بانک مرکزی می‌خواستند اولویت کالایی ۹ هم مشمول دریافت ارز از این مرکز شوند.
براساس گزارش فارس، بالاخره روز قبل سیاست‌گذاران ارزی با افزوده شده اولویت کالایی ۹ برای دریافت ارز موافقت کردند. در این گروه کالایی که به نقل از سخنگوی مرکزی مبادلات ارزی کالاهای نهایی بادوام می باشند یک کالایی وجود دارد که بانک مرکزی با حضور آن در این گروه و پرداخت ارز مبادله‌ای به آن مخالف است.
به گفته یک مقام مسئول در بانک مرکزی شمش یکی از کالاهایی است که بانک مرکزی و شخص رئیس کل، با ورود آن به نرخ مبادله‌ای مخالف است و به همین سبب از وزارتخانه خواسته تا این کالا از فهرست گروه حذف شود.
براساس این خبر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هم مخالفتی با این اقدام ندارند و به زودی فهرست نهایی کالاها توسط این وزارتخانه اعلام خواهد شد.
شاید اگر این کالا جزو فهرست قرار می‌گیرد، همان پیشنهاد چند هفته پیش در مورد محاسبه طلا بر مبنای ارز مبادله‌ای محقق می‌شد اما با توجه به محدودیت‌های ارزی کشور و لوکس بودن این کالا حذف شمش از این گروه کالایی منطقی به نظر می‌رسد.
آخرین فهرست تهیه شده برای گروه ۹ کالایی مربوط به اول آذر ماه است و امکان تغییراتی در آن وجود دارد. این کالاها شامل توربوجت‌ها، تراکتورهای جاده‌ای، دوربین‌های تلویزیونی، گیرنده و فرستنده تلفن همراه، واحدهای حافظه، کارت گرافیک، CPU، مودم، گوشی تلفن همراه، ماشین‌آلات بسته‌بندی، دستگاه کارت‌خوان، دستگاه کامل رایانه، میکروفون، دستگاه پخش رادیویی، ماشین‌های خودپرداز بانکی، کارت‌ هوشمند، انواع مصنوعات و فلزات گرانبها، دوربین‌های عکاسی و سینمایی، آسانسور کامل، انواع خودرو سواری با حجم ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، دستگاه فلزیاب، الماس‌های صنعتی، تراکتور کشاورزی، کامیونت، کمباین، کامیون، کشتی‌های مسافری، شمش، نقره، سنگ‌های زینتی بالگرد و چند کالای دیگر است.
البته امکان تغییرات در این کالاها وجود دارد که مطمئنا یکی از آنها شمش طلا خواهد بود.
گفتنی است فهرست کالاهای اولویت ۹ بیشتر کالاهای نهایی با دوام می باشند در حالی که چند اولویت اول بیشتر کالاهای واسطه‌ای بودند. البته در بین کالاهای این گروه هم کالاهای سرمایه‌ای مانند تراکتور کشاورزی و کمباین، ماشین‌آلات بسته‌بندی و کالاهای واسطه‌ای مانند الماس صنعتی به چشم می‌خورد.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.