حذف کنکور دانشگاه آزاد امکان‌پذیر نیست

جام جم آنلاین: گاهی صبح و شبمان یکی می‌شد، بعضی‌ها هفته‌ها حمام نمی‌رفتند و تا یک سال تمام، تفریح و گردش را بر خود حرام می‌کردیم، اما حالا دانشگاه آزاد خبر داده که حتی حاضر است قبل از سال ۹۳، کنکور را در مقطع کاردانی و کارشناسی حذف کند.

پیش‌تر براساس سندهای بالا دستی نظام آموزش عالی کشور، قرار بر این بود که شیشه عمر کنکور تا سال ۹۳ بشکند، اما دیروز رییس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال اخذ مجوز از وزارت علوم برای حذف آزمون کارشناسی ناپیوسته هستیم.

به گزارش ایسنا، فرهاد دانشجو در ادامه تاکید کرده است: دانشگاه آزاد به دنبال حذف کنکور در برخی مقاطع است و این توان را دارد که آزمون‌های دوره‌های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته را حذف کند.

اما تلاش‌های دانشگاه آزاد برای حذف زودهنگام کنکور کاردانی و کارشناسی با ابهام‌های زیادی مواجه است، زیرا بسیاری از کارشناسان آموزش کشور بر این باورند که ساختار فعلی نظام آموزش و پرورش و سیستم آموزش عالی کشور به‌گونه‌ای است که حتی تا سال ۹۳ هم امکان حذف موفق کنکور وجود ندارد.

کارشناسان مخالف حذف کنکور می‌گویند مسوولان آموزش عالی کشور، همچنان جایگزین منطقی برای کنکور سراغ ندارند و این خطر وجود دارد که با حذف آزمون سراسری، عدالت آموزشی در دانشگاه‌ها به هم بخورد و خودمانی‌تر این‌که وضع از این هم که هست خراب‌تر شود.

وزارت علوم: سوابق تحصیلی جایگزین کنکور می‌شود

فشار روانی، گزینش دانشجو در چند ساعت آزمون کتبی، توجه نکردن به مهارت‌های عملی دانش‌آموز، سودجویی برخی موسسات کنکور و… از جمله دلایلی است که حتی وجود یکی از همین دلایل هم برای حذف کنکور کافی است.

اما بحث اصلی اینجاست که پس از حذف کنکور، قرار است چه سیستم جایگزینی برای گزینش دانشجو اعمال شود و اصلا آیا این سیستم می‌تواند نواقص و کارکردهای کنکور را از بین ببرد یا این‌که آن نظام جایگزین، همان مصیبت‌های بدتر از کنکور سراسری را به ارمغان خواهد آورد.

ابوالفضل حسنی، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم در این باره به جام‌جم می‌گوید: جلسات مختلفی با مدیران آموزش عالی کشور داشتیم و در نهایت هفته آینده تصمیم خواهیم گرفت که چه سیستم گزینشی، جایگزین کنکور خواهد شد.

وی می‌افزاید: پس از حذف کنکور، دانشگاه‌ها تصمیم خواهند گرفت چه دانشجویی را با چه معدل نمراتی جذب کنند و درواقع پس از حذف کنکور، سوابق تحصیلی دانش‌آموز و معدل دیپلم او، معیار اصلی برای ورود دانش‌آموز به دانشگاه‌ها خواهد بود.

حسنی در پاسخ به این‌که آیا نمرات دیپلم، معیار عادلانه‌ای برای جذب دانشجو در دانشگاه‌هاست، عنوان می‌کند: ما که نمی‌توانیم پس از حذف کنکور، مدرک دیپلم را هم حذف کنیم، اگر هم معدل دیپلم دانش‌آموزی با واقعیت علمی او تطابق ندارد، این مساله دیگر در حیطه وظایف وزارت علوم نیست و به همین دلیل هم معتقدم باید سیستم آموزشی به گونه‌ای باشد که نمرات دیپلم، بیانگر سطح واقعی علم دانش‌آموز باشد.

این مقام مسوول در وزارت علوم خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار صندلی خالی در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌ها وجود دارد و همین ظرفیت خالی موجب خواهد شد بتوانیم درخصوص بحث حذف کنکور، راحت‌تر صحبت کنیم.

وی تصریح می‌کند: دانشگاه آزاد نمی‌تواند به‌تنهایی کنکور را حذف کند و در صورتی که هفته آینده در خصوص حذف کنکور به توافق برسیم، هم دانشگاه آزاد و هم دانشگاه‌های غیرانتفاعی این کار را انجام خواهند داد؛ یعنی از عدالت آموزشی به دور است که بخواهیم حذف کنکور را فقط در دانشگاه آزاد اعمال کنیم.

برای حذف کنکور برنامه‌ریزی نکرده‌ایم

حداقل نزدیک به شش سال متوالی است که وزارت علوم بر طبل حذف کنکور می‌کوبد، اما جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به جام‌جم می‌گوید: مطابق برنامه پنجم توسعه کشور، باید کنکور در سال ۹۳ حذف شود، اما معتقدم به دلیل نداشتن تمهیدات لازم برای اجرای حذف کنکور، در برهه فعلی امکان این کار وجود ندارد.

وی اضافه می‌کند: با وجود این که مجموعه آموزش عالی کشور، سال‌های متوالی وقت داشته است تا بسترهای لازم برای حذف کنکور را فراهم کند، اما زمینه و زیرساخت‌های آموزشی لازم برای حذف کنکور وجود ندارد.

هروی با اشاره به بخشی از مشکلات پیش روی حذف کنکور می‌گوید: اجرایی شدن سند تحول بنیادین نظام آموزشی، سال‌ها طول خواهد کشید و در چنین شرایطی نمی‌توان نمرات نهایی دانش‌آموزان را ملاک دقیقی برای ورود آنان به دانشگاه دانست، همچنین بیم آن می‌رود که مثل آزمون نیمه‌متمرکز دکتری که در نظام گزینش دانشجوی دکتری از سوی دانشگاه‌ها، حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشت، در مقطع کارشناسی نیز با چنین مشکل مشابهی مواجه شویم.

این نماینده مجلس با بیان این‌که امروزه تشکیلات کنکور حتی از تشکیلات نظام رسمی آموزش کشور نیز حجیم‌تر شده است، عنوان می‌کند: باید کنکور از سطح یک دغدغه بزرگ اجتماعی پایین بیاید و به همین خاطر نیز مجلس در حال برگزاری جلسات مختلف با مسئولان نظام آموزش عالی کشور است تا مساله حذف کنکور را به روش علمی‌تر و منطقی‌تری سروسامان دهیم.

سریال بلند حذف کنکور

بحث حذف کنکور، حرف چند ماه و حتی چند سال اخیر نیست، اولین حرکت جدی برای حذف آزمون سراسری سال ۱۳۸۵ مطرح شد و در این سال نمایندگان مجلس توافق کردند کنکور در سال ۹۰ حذف شود، اما حذف کنکور در این سال فقط در حد یک حرف باقی ماند.

اما آخرین اظهارنظرهای رسمــی از سوی سازمان سنجش، از حذف کنکور در سال ۹۳ خبر می‌دهد، یعنی اگر این بار حرف و عمل مسوولان آموزش عالی کشور درباره حذف کنکور یکسان از آب درآید، سال آینده، شاهد برگزاری آخرین کنکور سراسری کشور خواهیم بود.

به هر حال اگر این بار نظام آموزشی کشور خوش‌قولی کند و در سال ۹۳ کشور ما نیز به جمع کشورهایی بپیوندد که در آن خبری از کنکور سراسری نیست، باید دید آیا با حذف کنکور که عمری ۴۰ ساله دارد، عدالت آموزشی در دانشگاه‌های کشور برقرار می‌شود؟

امین جلالوند -‌ گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.