حذف مافیا در بازار به ثبات اقتصادی کمک می‌کند

۲۳اردیبهشت،

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سوء‌مدیریت، گرانی کالاهای اساسی و عدم نظارت جدی مافیاهای بسیاری را در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل داده است.

“محسن صرامی‌فروشانی” نماینده خمینی‌شهر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به افزایش قیمت کالاها در بازار گفت:‌ سوء‌مدیریت، گرانی کالاهای اساسی و عدم نظارت جدی مافیاهای بسیاری را در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل داده است.
 
وی ادامه داد: سیستم‌های رانتی ایجاد شده در برخی وزارتخانه‌ها و توافقات پشت‌پرده‌ به مشکلات اقتصادی دامن می‌زند، ضمن این که حذف مافیا در بازار به ثبات اقتصادی کمک می‌کند.
 
صرامی‌فروشانی تصریح کرد: کارشناسانی که باید در مورد گرانی‌ اجناس و بازار تصمیم‌گیری کنند در ساعت یک یا ۲ بعد از ظهر محل کار خود را ترک می‌کنند، بالاخره وقتی که کالایی گران می‌شود باید سیستمی که عامل حفظ تعادل بازار است بازخواست شود و اگر این امر صورت گیرد  افزایش قیمت نا‌متعارف راجع به کالاهای دیگر رخ نخواهد داد.   
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این مطلب که یک عامل بازدارنده تصمیم‌گیر باید سیستم رانت را قیچی کند، ادامه داد: من مطمئن هستم اشخاصی در وزارت صنعت، معدن و تجارت عامل گرانی از کالایی به کالای دیگر می باشند.
 
وی در ادامه افزود:‌ بیش از یکسال است که هم در مجلس و هم در دولت مسئله تاخیر در ترخیص اجناس از گمرک بررسی می‌شود اما گوش شنوایی در این مورد وجود ندارد و اگر به گمرکات به عنوان یک منبع درآمدی نگاه کنند دولت می‌تواند با اخذ استفساریه مجلس از حقوق خود بگذرد و ترخیص‌ها را راحت کند.
 
 نماینده خمینی‌شهر تصریح کرد:‌ مواد اولیه کارخانه‌ها، صنعت و بسیاری از کالاهای اساسی در گمرک‌ها خوابیده و آزاد نمی‌شود؛ مطمئنا رئیس‌جمهور این قدرت‌ را دارد که ترخیص‌ها را تسهیل نماید تا امواج گرانی شامل حال کالاها نشود.
 
صرامی‌فروشانی در پایان اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که وقتی کالایی گران می‌شود دیگر ارزانی را به خود نمی‌بیند و طاعون گرانی به سوی کالایی دیگر می‌رود در حالی که اگر کالایی بعد از گران شدن ارزان می‌شد شاید قبول اینکه نظارت وجود دارد، راحت‌تر بود.
  
انتهای پیام//  
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.