حذف واسطه‌گری‌ها مشروط به مدیریت درست طرح انتزاع

۲۹ آبان ،

12-568.jpg

اگر وزارت جهاد کشاورزی بتواند طرح انتزاع وظایف بازرگانی محصولات را به درستی مدیریت کند، قطعا تعداد بسیاری از واسطه‌ها که حضورشان ضروری نیست، حذف خواهند شد.

محمدرضا چایچی – عضو هیات علمی دانشگاه تهران – در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت تجارت گفت: در تفکیک وظایف سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باید به چگونگی محول شدن وظایف دقت شود؛ به عنوان نمونه واردات و صادرات محصولات زراعی که جنبه تولیدات مزرعه‌ای دارد، قاعدتا باید در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد چرا که این وزارتخانه در میزان تولید داخل، نیاز به واردات، تغییرات ناگهانی اقلیمی و غیره آگاهی بیش‌تری دارد بنابراین باید صادرات و واردات محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد.

وی مکانیزاسیون کشاورزی را به وزارت صنعت مرتبط دانست و اظهار کرد: ماشین‌آلات کشاورزی که تولید یا وارداتش توسط بخش صنعت صورت می‌گیرد بهتر است در اختیار صنعت‌گران باشد.

این کارشناس کشاورزی با بیان این‌که اگر وزارت جهاد کشاورزی وارد مسائل مربوط به صنعت این بخش شود نمی‌تواند از عهده مسوولیت‌ها برآید گفت: وزارت جهاد کشاورزی در صنایعی مانند تراکتورسازی، دستگاه‌های بذرافشان و دیگر ادوات کشاورزی نمی‌تواند تخصصی برخورد کند.

چایچی تصریح کرد: در صورت تصویب طرح انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی باید بودجه، تسهیلات بانکی، سهمیه ارزی و دانش کارشناسی لازم در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد البته با توجه به اینکه این اقدام مخالف اصل ۴۴ قانون اساسی بوده و سبب بزرگ شدن بیش از حد این وزارتخانه می‌شود باید امور اجرایی این طرح به بخش خصوصی واگذار شود و وزارت جهاد کشاورزی ناظر بر این طرح باشد.

وی با اشاره به بازارهایی که در قبل برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده بود گفت: با توجه به اینکه این بازارها دست دلالان را تا حدود بسیاری کوتاه کرده بود و مصرف‌کنندگان با قیمت‌های واقعی مایحتاج خود را تامین می‌کردند، مکان‌های عرضه مستقیم محصول در جهت حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده بسیار موثر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره این‌که طرح انتزاع تا چه حد به کوتاه شدن دست دلالان می‌انجامد؟ گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی بتواند این طرح را به درستی مدیریت کند قطعا از دست به دست شدن محصولات کشاورزی که اکنون صورت می‌گیرد جلوگیری می‌شود لذا تعداد بسیاری از واسطه‌ها که حضورشان ضروری نیست حذف می‌شوند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.