حذف پر درآمدها از دریافت یارانه‌ کلید خورد

ایران > دولت– ممتازنیوز:
با اعلام رسمی معاون نخست رییس جمهور به نظر می‌رسد دولت به طور رسمی طرح حذف سه دهک پر درآمد جامعه از دریافت یارانه نقدی را استارت زده است.

ایسنا نوشت: اسحاق جهانگیری اظهار کرد: دولت مجبور است به صورت ماهانه چیزی درحدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واگذار کند. این درحالی است که برای تامین منابع این امر با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و همان طور که وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد به طور میانگین برای پرداخت نقدی یارانه‌ها با بیش از هزار میلیارد تومان کسری مواجه است.

در کنار اظهارات امروز معاون نخست رییس جمهور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی روحانی نیز روز قبل از احتمال حذف سه دهک بالای جامعه از دریافت یارانه نقدی به عنوان طرحی جایگزین برای ایجاد تعادل بین منابع هزینه‌ای و درآمدی یارانه‌ها خبر داده بود.

از این رو به نظر می رسد دولت یازدهم قصد دارد طرح حذف دهک‌های پر درآمد را به عنوان طرحی عملیاتی به کار ببندد. طرحی که طبق اعلام معاون نخست رییس جمهور وظیفه مطالعه و بررسی نخستیه آن را ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها بر عهده دارد و بنا است با نهایی شدن بررسی‌های آن این برنامه به صورت رسمی آغاز به کار کند.

گفتنی است مجلس شورای اسلامی در کمیسیون برنامه و بودجه طرح حذف دهک‌های پر درآمد از دریافت یارانه را به صورت رسمی مطرح کرد و بنا شد این طرح به عنوان یک نیروی کمکی به دولت جهت ادامه پرداخت‌های نقدی کمک کند.

یارانه نقدی مهر ماه که بنا بود در روزهای نخست هفته جاری به حساب مردم واریز شود به آخر هفته موکول شده و طبق اعلام رسمی مسوولان اقتصادی دولت برای تامین این میزان مبلغ نقدی در ماه دولت با مشکلات بسیاری مواجه است به همین سبب به نظر می رسد حال با حمایت مجلس می‌توان انتظار داشت دولت در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به نهایی شدن طرح حذف پر درآمدها اقدام کند و به این ترتیب کسری ماهانه هزار میلیارد تومانی خود را حداقل برای کوتاه مدت برطرف کند. هر چند قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها بندهای دیگری نیز دارد که به اختصاص ۳۰ درصد از درآمدهای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها به بخش تولید پرداخته اما تاکنون این مسئله در دولت یازدهم راه حل خاصی به خود ندیده است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.