حذف کنکور نیاز iبه ساز و کار دقیقی دارد/شرط معدل در حذف کنکور فاکتور قابل قبولی نیست

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

سال ۹۳ پرونده حذف کنکور چگونه مخدومه خواهد شد؟

با توجه iبه اهمیت موضوع، حذف کنکور نیاز iبه کار کارشناسی و بررسی دقیق‌تر داشته و نمی‌توان یک شبه درباره آن تصمیم گرفت.

 به گزارش تفسیری خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران ؛طرح حذف کنکور سال ۸۶ مطرح شد و هر سال هم iبه دلایلی iبه تعویق افتاد،تا بالاخره سال۹۳ iبه عنوان وقت دقیق حذف کنکور مطرح شد، اما هنوز هم زمزمه هایی از iبه تعویق افتادن این طرح iبه گوش می رسد.

در همین زمینه وزیر علوم نیز بارها در سخنرانی های خود گفته که بر اساس تصمیم این کارگروه، کنکور باید در سال ۹۳ حذف شود .

وی افزود: از امسال حذف کنکور با تاثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی با همکاری وزارت آموزش و پرورش آغاز شده و تا سال ۹۳ iبه مرور کنکور حذف می گردد.

***با حذف کنکور رقابت برای حضور در دانشگاه حذف نمی شود

دانشجو خاطرنشان کرد: با حذف کنکور، رقابت برای حضور در دانشگاه حذف نمی شود چرا که هم اکنون نیز بیش از ۲۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاهها وجود دارد.

در خصوص این قانون که باید کنکور در سال ۹۳ حذف شود اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جمله دکتر محمد مهدی زاهدی می گوید:نظام جامع سنجش و پذیرش دانشجو در همه مقاطع تحصیلی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین است و با تصویب این طرح نحوه ورود و پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها iبه سمت روشی عادلانه و کارآمد تغییر می‌کند.

***حذف کنکور نیازمند کار کارشناسی بسیاری است

زاهدی درباره قانون حذف کنکور که در وقت وزارت او تصویب شد و زاهدی چندان هم با آن موافق نبود، می گوید: اجرای این طرح نیازمند کار کارشناسی بیشتر است، البته پیش از اجرای این طرح باید همه مقاطع را iبه‌صورت جامع مورد بررسی و کار کارشناسی قرار دهیم. درصورت اجرای قانون حذف کنکور برای پذیرش دانشجو در بعضی رشته‌ها دچار مشکل می‌شویم‌ چرا که تعداد داوطلبان با شرایط معدلی یکسان در بسیاری از این رشته‌ها چند برابر ظرفیت رشته محل مذکور است، بنابراین لحاظ تنها سوابق تحصیلی برای پذیرش کافی نیست.

فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره حذف کنکور در سال ۹۳گفت: iبه طور حتم حذف کنکور نیاز iبه سازو کار دقیق‌تری دارد و نباید بدون کار کارشناسی دست iبه چنین کار بزرگی زد.

***گزینش دانشجو کار آسانی نیست
 
وی در ادامه داد: گزینش دانشجو کار سهلی نیست که یک شبه انجام گیرد بلکه نیاز iبه تفکر و تدبر بیشتری دارد.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه حذف کنکور نیاز iبه اجماع همگانی دارد، تصریح کرد: شرط معدل iبه عنوان رکن اصلی در حذف کنکور،  برای دانش‌آموزانی که نمرات بالایی را در طول سال تحصیلی کسب کرده‌اند فاکتور قابل قبولی نبوده زیرا تعداد دانش‌اموزان حاوی معدل بالا از ظرفیت دانشگاه‌ها بیشتر است.
 
وی تاکید کرد: در شرایط کنونی حذف کنکور iبه صلاح نبوده و نیاز دارد تا تمهیدات iبهتری دراین زمینه اتخاذ شود.
 
بشیری با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان بر اساس توانمندی‌های خود باید در دانشگاه‌ها پذیرش شود، افزود: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وجود نشست‌های مختلف با وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش، نسبت iبه حذف کنکور قانع نشدند و درتلاشند تا اشخاص بر اساس تدابیر iبهتری وارد دانشگاه شوند.
 
عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره جلسات کمیسیون با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: هم اکنون کمیسیون آموزش و تحقیقات iبه این نتیجه رسیده که حذف کنکور در سال ۹۳ iبه صلاح جامعه و دانشجویان نبوده و باید بیشتر روی آن برنامه‌ریزی کرد.

با این تفاسیر آیا کنکور در سال ۹۳ بالاخره حذف خواهد شده؟این سوالی است که همچنان بی جواب مانده ./ع


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.