حذف ۶۰ هزار تن آزبست وارداتی در دو سال اخیر

فروردین ۱۴۰۳

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دو سال اخیر سازمان محیط زیست موفق شد که با همکاری گمرک و وزارت صنعت ، معدن و تجارت ۶۰ هزار تن آزبست وارداتی را حذف کند .

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،علی محمد شاعری افزود: اکنون واردات آزبست به داخل کشور ممنوع شده است و هیچ کارخانه ای هم نباید در داخل کشور آزبست تولید کند.
وی اظهار داشت: قانون منع استفاده از آزبست توسط هیات دولت تصویب و سپس این قانون به تمام کارخانه ها و صنایع تولیدی اعلام شد .پیش از این آزبست در صنایع مختلف از جمله لوله های سیمانی، لنت ترمز، صفحه کلاج، صنایع نساجی و پلاستیک کاربرد داشته است که در حال حاضر قانون منع استفاده از آن به تمام این صنایع ابلاغ شده است .
آزبست که از کلمه یونانی Asbestos به معنی حل نشدنی گرفته شده به پنبه کوهی یا پنبه نسوز هم معروف است. این ماده یکی از خطرناک‌ ترین مواد معدنی است که از الیافی بلند و بدون شکل تشکیل شده و مانند پشم یا ابریشم قابل ریسیدن است.
ماده معدنی آزبست در صنعت، موارد استفاده متعددی دارد که از جمله آن می‌توان به تهیه محصولات نساجی نسوز، لباس‌های محافظ و مقاوم در برابر آتش ‌سوزی، تولید ایرانیت و سقف‌ های پیش‌ساخته از نوع الیاف بلند آن اشاره کرد.
گزارش سازمان بین‌المللی کار نیز حکایت از این دارد که مواد خطرناک سالانه سبب مرگ ??? هزار کارگر می ‌شود که در این میان فقط آزبست عامل از دست رفتن جان حدود ???هزار کارگر در سطح جهان است.
انحلال در نسوج بدن از مهمترین قابلیت ‌های مضر آزبست محسوب می ‌شود. علاوه بر این به عقیده کارشناسان استنشاق ماده آزبست سبب بروز و تشدید بیماری‌ های ریوی به‌ خصوص سرطان در انسان می‌ شود.
آزمایش ها نشان داده است برای دستیابی به الیاف جایگزین می توان از نی هندی، تفاله نیشکر، برگ موز، پوست فندق و گردو، ضایعات کارخانه چوب بری، سبوس برنج، الیاف شیشه، سرامیک، فولاد، پلی پروپلین، چوب، اکرولیک، کربن، الیاف سلولزی، پشم و کرک استفاده کرد./


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. Davood chamani:

    احتراما با عرض سلام
    خبر فوق در رابطه با جایکزینی مواد مانند نئ هندی، تفاله ویشکرونه ، الیاف بلی بروبیلن ویا آلیاف شیشه اشتباه است ، تولید محصول بدون ازبست نیاز به فن اوری دارد که البته محققان داخلی می توانید أنجام دهند،
    حذف ازبست و دستور خواباندن تولید ازبستی در کشور ایتالیا با برداخت کمک های مالی از طرف دولت به کارخانجات بوده است ، أیا با دستور توقف تولید با ازبست، أیا برای آدامه تولید و اشتغال کمکی به کارخانجات فوق أنجام شده است؟

  2. nadim:

    salm besyar alii bod

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.