حراج تهران، نقطه عطفی برای هنر ایران

شنبه ۳ تیر – ۰۱:۰۱:۱۹ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- «حراج تهران» با فروش دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومانی، دوم تیر را در حافظه جامعه هنری ایران و به خصوص جامعه هنرهای تجسمی ایران ماندگار کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، «نخستین حراج تهران»، عصر جمعه دوم تیر حد فاصل ساعت های ۷ تا ۹ بعد از ظهر در هتل پارسیان آزادی برپا شد و با فروشی خیره کننده که بیانگر عطش رو به تزاید جامعه ایرانی برای خرید آثار هنری ست، به انتظارات برای برپایی یک حراج تمام عیار و استاندارد در بازار داخلی هنر پایان داد. چکش سیاه رنگ «حراج تهران» را «رضا کیانیان» بازیگر و عکاس بر ۷۳ نقاشی، مجسمه و عکس از ۷۰ هنرمند ایرانی زد که در یک شب به یاد ماندنی و خاطره انگیز همه آثار به فروش رسیدند.
این حراج که در حضور نزدیک به یک هزار تماشاگر و ۳۰۰ خریدار برپا شد، تابلوی بدون عنوان سهراب سپهری که در سال ۱۳۴۶ در ابعاد ۱۰۰×۷۰  سانتی متر و با اکرلیک و رنگ روغن روی بوم خلق شده است با فروش ۱۹۰ میلیون تومانی به عنوان گران ترین اثر به فروش رسیده در اولین حراج تهران را از آن خود نمود.
«ذکر تصویری الله» تابلویی بزرگ از سیدمحمد احصایی در اندازه ۱۴۲× ۱۹۳ سانتی متر که در سال گذشته و با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شد با فروش ۱۲۰ میلیون تومانی حائز رتبه دوم شد و مجسمه ای کوچک از پرویز تناولی، رکورددار خاورمیانه، با عنوان «دیوار و سه هیچ» در ابعاد ۱۱×۲۵×۵۲ با فروش ۱۱۶ میلیون تومانی در جای سوم ایستاد. جایگاه چهارم نیز از آن پیشکسوت صاحب نامی دیگر شد. «مسعود عربشاهی» با تابلویی بزرگ دو لته ای که هرکدام ۱۷۶×۱۸۶ سانتی متر بودند ۱۱۰ میلیون تومان به فروش رسیدند.
در نخستین حراج تهران، هفت اثر دیگرهم به رکود بالای ۵۰ میلیون تومان دست یافتند، مجسمه کوچک «شاعر و استخوان شیر» پرویز تناولی ۹۰ میلیون تومان فروخته شد که ابعادش ۱۷×۱۹×۳۸ سانتی متر بود. تابلویی بزرگ از «صداقت جباری» با عنوان «راز نهان» که در ابعاد ۲۰۰×۱۵۰ سانتی متر در سال ۱۳۸۹ خلق شد ۸۵ میلیون تومان چکش خورد و تابلوی «پر» نصرالله افجه ای که با اکرلیک روی بوم ۱۵۰×۱۵۰ سانتی متر خلق شد ۸۰ میلیون تومان به فروش رسید این درحالی ست که تابلوی «فیگور» کوروش شیشه گران در ابعاد ۱۳۵×۱۸۰ با مبلغ ۷۰ میلیون تومان فروخته شد. رکورد بعدی از آن جوان رکورد ساز ایرانی در حراج های معتبر بین المللی شد: «افشین پیرهاشمی» ۳۷ ساله با فروش ۶۵ میلیون تومانی تابلوی «پایان زمان» که در ۱۵۰×۲۰۰ سانتی متر با رنگ روغن روی بوم خلق شده بود، تنها چهره زیر ۴۰ سال بود که در فهرستگان رکوردداران حراج تهران قرار گرفت.
رضا درخشانی نیز با فروش ۶۰ میلیون تومانی درخت زندگی (طلا) و سومین اثر پرویز تناولی در این حراجی، «عشاق هیچ» سبز رنگ با فروش ۵۷ میلیون تومانی رتبه های بعدی این فهرست را از آن خود نمودند. در میان دیگر پیشکسوتان حاضر در این حراج تابلوهایی از سیراک ملکونیان ومنوچهر یکتایی هر یک۴۰ میلیون تومان و اثری از حسین زنده رودی ۳۸ میلیون تومان فروخته شد، تابلویی از مجموعه کاهگل های پرویز کلانتری که در ابعاد ۲۵۰×۱۳۰ سانتی متر در سال ۱۳۸۶ خلق شده بود، تقریباً دو و نیم برابر قیمت اولیه ۳۶ میلیون تومان چکش خورد ،تابلوی آیدین آغداشلو ۳۴ میلیون تومان، اثری از غلامحسین نامی ۲۵ میلیون، ناصر اویسی ۱۹ میلیون تومان، یعقوب امدادیان ۱۸ میلیون تومان، محسن وزیری مقدم ۱۲ میلیون تومان و جلال شباهنگی ۱۰ میلیون تومان به فروش رسید.
در ۷۳ اثر حاضر در نخستین حراج تهران، رقابت شدیدی میان آثار هنرمندان نقاشی خط بود که غیر از نام هایی که رفت، علی شیرازی با تابلوی متفاوت «سوره حمد» که همنشینی خط و اکشن پنتنیگ (action pantting) در ابعاد ۱۵۰×۱۵۰ سانتی متر بود ۲۲ میلیون تومان چکش خوردو ۹ تابلوی عذرا عقیق بخشایشی ۱۳ میلیون تومان، فریدون امیدی ۱۲ میلیون تومان، عین الدین صادق زاده یازده میلیون تومان، هادی روشن ضمیر ۱۰ میلیون تومان …. به فروش رسیدند.
در بخش عکس همچنانکه انتظار می رفت اثر سه تکه ای عباس کیارستمی پیشتاز شد این اثر از مجموعه تازه این فیلمساز جهانی ایرانی با عنوان «سفید برفی» تصویر یک گاو را در ابعاد ۲۷۰×۱۸۲ سانتی متر به قاب کشیده است که ۳۶ میلیون تومان به فروش رسید. دومین فروش عکس را «رضا کیانیان» به نام خود ثبت کرد. این عکس که در سال ۱۳۸۷ خلق شد، آخرین کاری بود که به روی میز حراج رفت و کیانیان عواید حاصل از فروش آن را به «فصلنامه تخصصی هنر فردا» و نیز جبران هزینه های «حراج تهران» اهدا کرد، کیانیان خود اثر خود را چکش زد و در میان تشویق ممتد مردم، عکس او که پنج میلیون تومان قیمت پیشنهادی خورده بود ۱۳ میلیون تومان به فروش رسید. از میان عکس ها آثار آرمان استپانیان و بیژن سیفوری هریک ۷ میلیون تومان، علیرضا فانی و شادی قدیریان هریک ۵/۶ میلیون تومان، مجید کورنگ بهشتی ۶ میلیون تومان، امیرحسین حشتمی ۵/۴ میلیون تومان و کوروش ادیم ۳ میلیون تومان به فروش رسیدند.
سهم جوانان در نخستین حراج تهران بسیار پررنگ و تعیین کننده بود که با فروش قابل ملاحظه هم همراه شد، در این میان تابلویی دیگر از «افشین پیرهاشمی» با عنوان «معشوقه به سامان شد» با فروش ۴۶ میلیون تومانی طلایه داری کرد، در میان جوانان زیر ۴۰ سال تابلویی از پویا آریان پور ۴۲ میلیون تومان، «احمد مرشدلو» ۳۶ میلیون تومان، شهریار احمدی ۲۹ میلیون تومان، بیتا وکیلی ۱۸ میلیون تومان، طاهره صمدی طاری ۱۶ میلیون تومان، گلناز فتحی ۱۵ میلیون تومان، وحید چمانی ۱۴ میلیون تومان، مجتبی تاجیک ۱۲ میلیون تومان، دانا نهداران ۵/۷ میلیون تومان، داریوش قره زاد ۷ میلیون تومان … چکش خورد. در این حراجی آثار قابل توجهی از هنرمندانی که در قید حیات نیستند هم به روی میز حراج رفت که رکوردهای قابل ملاحظه ای به جای گذاشتند: آثار زنده یادان رضا مافی و فرامرز پیلارام هریک به مبلغ ۴۶ میلیون تومان، حسین کاظمی و جعفر روحبخش هریک ۴۴ میلیون تومان و اثری دیگر از پیلارام ۳۰ میلیون تومان چکش خوردند.
در میان مجسمه هایی که در حراج تهران عرضه شدند، غیر از سه مجسمه پرویز تناولی، اثر حامد رشتیان ۱۳ میلیون تومان، بهروز دارش ۱۱ میلیون تومان، کامبیز صبری ۹ میلیون تومان و … فروخته شدند.
در نخستین حراج تهران نام های معتبر و شاخص دیگری هم حضور داشتند که آثارشان به فروش رسید: تابلوی «نفت» مهرداد محب علی ۲۲ میلیون تومان، اثری از مجموعه «حافظ» فرح اصولی ۱۹ میلیون تومان، نصرت الله مسلمیان ۱۹ میلیون تومان، ناصر پلنگی ۱۷ میلیون تومان، واحد خاکدان ۱۶ میلیون تومان، سالار احمدیان ۵/۹ میلیون تومان، قاسم حاجی زاده ۹ میلیون تومان، سمیرا علیخان زاده ۸ میلیون تومان، امیر صادق تهرانی ۸ میلیون تومان، صادق تبریزی ۵/۷ میلیون تومان، عادل یونسی ۵/۷ میلیون تومان، مونا پاد ۷ میلیون تومان، صادق تیرافکن ۷ میلیون تومان، حبیب صادقی ۷ میلیون تومان،رضا یحیایی ۵/۶ میلیون تومان،رکسانا منوچهرهی ۵/۶ میلیون تومان،سهند حسامیان ۵/۵ میلیون تومان و سارا آریان پور ۳ میلیون تومان.
«حراج تهران» ابتکاری در پاسخ به علایق فزاینده به آفرینش های هنری و تلاشی برای دستیابی به شاخص ترین آثار هنر مدرن و معاصر ایران همزمان با عید مبعث دوشنبه ۲۹ خرداد بخش نمایشگاهی خود را در هتل پارسیان آزادی برپا نمود.
و بعد از پنج روز، عصر جمعه دوم تیر با برپایی حراجی و به جای گذاشتن فروش دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومانی که رکوردی تاریخی برای هنر ایران محسوب می شود به کار خود پایان داد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۲۳۱۳۰۱۱۹۹۸۲


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.