حرف‌های‌ جواد شمقدری در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

۱۱ام بهمن ،

به گزارش خبرآنلاین جواد شمقدری که عصر امروز در تالار وحدت سخن می‌گفت ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و ایام دهه فجر به حاضران در این مراسم، گفت: «خوشحالم که اکنون همزمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) و در آستانه سی‌وچهارمین سالگرد دهه فجر، سینمای ایران وارد دهه چهارم فعالیتش می‌شود. در دهه چهارم باید آینده سینمای ایران پایه‌ریزی شود و فارغ ازاینکه نسبت به این سه دهه قبل و افت و خیزهای آن چه ارزیابی داریم به چند ویژگی شاخص سینمای ایران توجه کنیم.»

گزیده‌ای از صحبت‌های شمقدری در مراسم افتتاحیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به نقل از ایسنا بدین شرح است:

– سینمای ایران یک پدیده شگفت‌انگیز است که در عرصه داخلی و خارجی جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. ویژگی سینمای ایران ظرفیت، توان فکری، محتوایی و هنری است که در اختیار آن است.

– ویژگی که باید ما در دهه چهارم فعالیت سینمای ایران به آن توجه کنیم، این است که ایران پذیرفته در پرتوی آرمان‌های انقلاب اسلامی و برای حضور در رقابت‌های جهانی و همچنین تاثیرگذاری در آنها و افکار مختلف، به شدت محتاج به یک سینمای پرشور و موثر است. اما معتقدم برای داشتن چنین سینمایی، نیازمند شناخت از وضعیت کنونی سینمای ایران هستیم تا بتوانیم برای دهه چهارم فعالیتش برنامه‌ریزی کنیم.

– اولین اقتضای امروز سینمای ایران این است که ما شاهد اهتمام مدیریت جهانی برای حذف فرهنگ‌های مستقل هستیم. آنها سعی به حذف فرهنگ‌های مستقلی مانند ایران اسلامی و جریان مقاومت اسلامی دارند و ما اکنون در معرض چنین تهاجمی هستیم.

– دومین اقتضای امروز، دانش و تکنولوژی سینماست که آنقدر پیشرفته شده که با بن‌مایه قبلی دیگر نمی‌توان طی طریق کرد.

– سومین اقتضای امروز سینما، توجه به ماهیت تحمیلی سینماست که باید به جای انکارش، آن را شناخت و به کار گرفت.

-چه بخواهیم و چه نخواهیم، ماهیت سینما در دنیا سرگرمی است و به سرمایه‌گذاری‌های بسیار بسیار نیاز دارد، این سینما می‌تواند با برنامه‌ریزی درست هم قالب هنری و هم پیام‌های متعددی داشته باشد، یادمان باشد که سینما به شدت اثرگذار است.

– آنچه که امروز به عنوان اختلافات صنفی یا اجرای مطرح می‌شود، ناشی از ضعفی است که به عدم توجه به ماهیت سینما بازمی‌گردد. معتقدم بقای سینمای ایران در گروی شناخت درست این ماهیت و بهره‌گیری مناسب از آن است.

– جشنواره امسال نشانه‌ای از فصل تازه سینمای ایران است. نسل چهارم زنگ خطر را برای نسل‌های قبل به صدا در آورده و از حضور جدی خود در عرصه سینما خبر می‌دهد. نسل دوم و سوم نیز که در جشنواره حضور دارند و من نیز از این نسل هستم، در جست‌وجوی مسیرهای طی نشده و در حسرت فرصت‌های از دست رفته است. همچنین تلاش‌های نسل اول نیز نشان می‌دهد که سینما چقدر بی‌رحم است و در عرصه تجربه روز به روز سخت‌تر و مهارنشده‌تر می‌شود. خوشحالم که جشنواره سی‌ویکم شاهد حضور نمایندگانی از همه نسل‌های سینمای ایران است.

– جشنواره فیلم فجر متعلق به همه سینماگران است، همانطور که در هفته‌های اخیر بعضی از رسانه‌ها جشنواره را محلی برای همدلی سینماگران می‌دانستند، امیدوارم که این انتظار در جشنواره سی‌ویکم عملی شود.

– مدیریت و دبیر جشنواره موظف شده بودند که مشی همدلی را در روش‌ها و انتخاب‌های خود لحاظ کنند. علاوه بر این موضوع امیدوار هستم همانطور که سیمرغ بعد از سه دهه از سطح عبور کرد و در فضا بال می‌گشاید، سینمای ایران هم در فضای عاطفه و اندیشه‌های متعالی بال بگشاید.

۵۷۵۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.