حرف‌های سه چهره‌ ادبی دربارهٔ رپ ایرانی/ بعضی از این گروه‌ها هم می‌توانند مجوز بگیرند

۲۱اردیبهشت،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدعلی بهمنی به همراه محمد صالح‌علا و عبدالجبار کاکایی مهمان کافه خبر شدند و دربارهٔ ترانه امروز حرف زدند. آن‌ها در بخشی از این نشست دربارهٔ موسیقی رپ نیز صحبت کردند. 

صالح‌علا بر این باور بود کسانی که رپ می‌خوانند به خوبی موسیقی را می‌شناسند. او همچنین گفت: «خیلی دوست دارم شعر رپ بگویم، ولی کسی سراغ من نمی‌آید و فکر می‌کنند که من کارهای جدی می‌کنم.»

صالح علا تاکید کرد:«کسانی که دارند در این حوزه کار می‌کنند شناخت موسیقایی دارند. نمی‌توانیم چشم‌هایمان را به روی این نحله ببندیم.»

محمدعلی بهمنی نیز یادآور شد: «من فکر می‌کنم ترانه رپ یک حضوری دارد. حضورها گاهی موقت است، ولی گاهی هر قدر زمان بگذرد درخشان‌تر و شکوفاتر می‌شود، الان کار رپ چنین وضعیتی دارد، به این موضوع باید مدیریت فرهنگی کشور بیندیشد. در این کار، گاهی، اتفاق‌هایی می‌افتد که شنیدنی است و لذت هم می‌بریم. ولی وقتی آزاد نیست یا مورد قبول نیست یا مکثی بر آن نشده، ممکن است زیرزمینی‌تر شود. چرا نباید کارهای خوب این حوزه را بپذیریم.»

این شاعر متذکر شد:«این اتفاق که می‌افتد به این سبب است که دارد زیرزمینی انجام می‌شود، ولی ما باید به عنوان یک کار مدیریت فرهنگی رویش فکر کنیم و نمی‌توان ردش کرد.  اول باید دربارهٔ‌اش صحبت کرد که این‌ها حضور دارند و نمی‌شود ندیده‌شان گرفت. هر قدر حرف نزینم این‌ها زیرمینی‌تر می‌شوند و رنج خودمان بیشتر می‌شود. چرا ما مجوز ندهیم؟ کلام خوب کم کم از ریتم و ملودی استفاده می‌کند. موسیقی پاپی که از آن رنج می‌بریم، اکثر ریتم است ملودی نیستند.»

از سوی دیگر عبدالجبار کاکایی اعتقاد دارد: «اگر رپ را به همین تکست‌ها و نوع ارایه کلام و ضرباهنگ الفاظ اطلاق کنیم، اعتقاد دارم رپ یک مطالبه اجتماعی است. بسیار از تکست‌ها اصلا ادبی نیست، مسایل ادبی و اخلاقی و محدویت‌ها است و خاستگاهش فعلا اجتماعی است. من روی ادبیت کلام‌اش مشکل دارم که روی آن ریلی که باید باشد قرار نگرفته است.»

مشروح این نشست به زودی در خبرآنلاین منتشر می‌شود.

۵۷۲۴۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.