حرکتی ابتکاری در صنعت برق این بار در زنجان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک متخصص جوان در توزیع برق زنجان موفق به طراحی سیستم ارت جدیدی شد که برای اولین بار نیز در برقرسانی به یکی از مناطق برق این شهر مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران احسان اسماعیلی یکی از کارشناسان معاونت برنامه ریزی ومهندسی شرکت توزیع نیروی برق زنجان با طراحی سیستم ارتینگ جدید، از میلگردپایه ها برای این کار استفاده کرد و در آن بوسیله یک عدد کابل شو ومهره،ازمحل راس پایه توسط سیم آلومینیومی به طول ۰٫۸متربه سیم نول کابل خودنگهدار توسط یک کلمپ ارتباط وصل می شود.

براین اساس با وصل کردن نول شبکه به میلگرد پایه ها وموازی نمودن مقاومت هریک از پایه ها با یکدیگر مقاومتی سرتاسری در شبکه بوجود خواهد آمد و مقدار این مقاومت پایین و در حد استاندارد سیستم ارتینگ قرار می گیرد.

استفاده از تجهیزات موجود شبکه، تسریع در روند اجرا واتمام پروژه ها، پاسخگوی نیاز شبکه وایمنی وپایداری بالا، طول عمر بالا نسبت به روش سنتی، کاهش افت ولتاژهای سرگردان به میزان قابل توجه،غیرقابل سرقت و عدم انگیزش برای سرقت به جهت ارزش پایین اقتصادی اقلام استفاده شده،عدم نیاز به حفاری چاه ، کانال ارت ومشکلات ناشی از آن دربرخی مناطق شهری، برخوردار بودن با ضریب اطمینان بالا با توجه به تعداد پایه ها درشبکه، باقی بودن سیستم ارت سراسری شبکه باوجود قطعی اتصال هر قسمت، هزینه پایین برای نگهداری از تجهیزات وقابلیت اجرا با هزینه بسیار کمتر از سیستم ارتینگ سنتی با توجه به شرایط اقتصادی کنونی از جمله مزایای سیستم ارتینگ جدید طراحی شده توسط متخصصان جوان زنجانی به شمار می رود.

در همین خصوص  سهیل معاون برنامه ریزی ومهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان نیز با تایید این موفقیت گفت: موضوع اتصال زمین در صنعت برق وبخصوص شبکه های توزیع جهت ایمنی مشترکان برق و افزایش کیفیت برق تحویلی به مشترکان حساس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سهیل در خصوص مزایای اقتصادی و فنی این طرح گفت: با محاسبه نسبت هزینه روش سنتی که حداقل برای ۳۵ اصله پایه شبکه های توزیع بایستی ۶حلقه چاه ارت در نظر گرفته می شد، با هزینه ارتینگ جدید می توان نتیجه گرفت که روش سنتی ۷برابر روش جدید هزینه در بردارد.

معاون برنامه ریزی و مهندسی توزیع برق زنجان خاطرنشان کرد: در این پروژه روش صحیح بهبود سیستم زمین شبکه توزیع برق(ارت شبکه) طراحی واجرا شده است به طوری که با استفاده از میلگرد پایه های بتنی شبکه های فشار ضعیف به جای حفاری و تجهیز چاه ارت مجزا، علاوه بر اینکه هزینه ها را کاهش می دهد مزایای دیگری نیز چون افزایش ایمنی و کاهش سرقت سیم ها دارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.