“حزب جمهوری اسلامی” تنها حزب فراگیر و موفق تاریخ ایران است/ احزاب باید ظرفیت اعتمادسازی خود را افزایش دهند

اردیبهشت ۱۴۰۳

عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان اینکه “حزب جمهوری اسلامی تنها حزب فراگیر و موفق در تاریخ ایران است، گفت: جلب اعتماد مردم به احزاب و تأثیرگذاری آن‌ها در مسائل فرهنگی و اجتماعی مقدم بر تشکیل حزب فراگیر بوده و این کار بدون توجه به مبانی و ارزش‌های دینی، ملی و ساختارهای مختلف جامعه امکان‌پذیر نیست.

“عشرت شایق” در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف احزاب عملکرد صرفا سیاسی در طول تاریخ کشور است، اظهارداشت: با وجود ده‌ها سال سابقه تحزب در ایران، در حال حاضر احزاب تأثیر چندانی روی افکار عمومی مردم و مسائل اساسی کشور ندارند و دلیل آن، نداشتن برنامه جامع از سوی احزاب است.

وی “حزب جمهوری اسلامی” را تنها حزب فراگیر و موفق تاریخ ایران اعلام کرد و افزود: اکثر احزابی که تاکنون در ایران شکل گرفته‌‌اند دارای اهداف مقطعی و عمدتا سیاسی بوده‌اند که در این میان، حزب جمهوری اسلامی با دبیر کلی شخصیت‌های برجسته‌ای مانند شهیدان “بهشتی” و “باهنر”، همچنین “مقام معظم رهبری”، دارای برنامه‌ای جامع و همه جانبه بود که به فراگیر شدن این حزب در سطح کشور انجامید.

شایق دلیل موفقیت حزب جمهوری اسلامی در مقطع حساس سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی را داشتن برنامه مدون در حوزه‌های مختلف اعتقادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی دانست و گفت: آینده‌نگری و برنامه‌ریزی حزب جمهوری اسلامی برای ادامه حرکت توفنده انقلاب اسلامی، آثار و برکات زیادی برای کشور داشت که با گذشت بیش از ۲۵ سال از انحلال آن حزب، هنوز برخی از آن‌ها در جامعه باقی مانده است.

نماینده سابق مجلس اظهارداشت: بعضی از احزاب موجود به صورت محدود فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی را در دستور کار خود قرار داده‌اند ولی تعداد این احزاب و حجم برنامه‌های اجرا شده در مقایسه با حجم کارهای سیاسی صورت گرفته، بسیار قلیل بوده و نتوانسته‌ زمینه فراگیر شدن احزاب را فراهم سازد.

وی یکی دیگر از علل کمرنگ‌بودن تاثیر احزاب در جامعه را عدم‌وجود رابطه مستمر میان مردم و احزاب دانست و تصریح کرد: با توجه به نوع نگرش احزاب به مقوله تحزب و فلسفه وجودی آن در جامعه، تنها بخشی از مردم ترجیح داده‌اند که نیم‌نگاهی به مواضع احزاب در مورد مسائل مهم اجتماعی و سیاسی کشور داشته باشند اما همین عده نیز اکثرا به صورت انفرادی تصمیم‌گیری نموده‌اند و احزاب توفیق چندانی برای ایجاد اجماع نداشته‌ است.

 شایق تاکید کرد: در حال حاضر ده‌ها حزب و گروه سیاسی در کشور مجوز فعالیت دارند که اگر موفق عمل می‌کردند قطعا می‌توانستند در ساماندهی و هدایت افکار جامعه نقش ارزشمند و تاثیرگذاری داشته باشند اما واقعیت این است که خیلی از این احزاب و تشکلها چنین ظرفیتی ندارند چه رسد به اینکه بخواهند در ایجاد یک حزب فراگیر نقش اساسی ایفا کنند.

عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی راه‌اندازی تشکل‌های سیاسی بدون داشتن پشتوانه قوی، فکری و تشکیلاتی را از آسیب‌های متداول اغلب احزاب در ایران دانست وخاطرنشان کرد: مطرح شدن مباحث نظری برای تشکیل احزاب فراگیر در جامعه برای فعالیت‌های گروهی و تصمیم‌گیری‌های کلان مفید است و باید از تجربیات قبل و نقطه نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران در این مورد استفاده شود و با آسیب شناسی احزاب در ایران، زمینه موفقیت این حرکت فراهم شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.