حزب لیبرال در انتخابات هلند پیروز شد

جهان > اروپا– ممتازنیوز:
حزب لیبرال هلند به رهبری مارک روته پیروز انتخابات پارلمانی این کشور شد. حزب راست میانه هلند ۴۱ کرسی از مجموع ۱۵۰ کرسی مجلس عوام را از آن خود کرده است.

به گزارش یورونیوز؛ مارک روته، نخست وزیر کنونی و به احتمال زیاد، رییس دولت آینده هلند از مدافعان جدی اروپای واحد است. او در سخنانی با تبریک این پیروزی به هوادارانش تاکید کرد: «در طول تاریخ، هیچگاه حزب لیبرال به بزرگی و قدرتمندی امشب نبوده است.»

حزب کارگر نیز ۳۹ کرسی بدست آورد و در جایگاه دوم قرار گرفت. دیدریک سامسوم، رهبر حزب، در تماس تلفنی با رقیب اصلی مارک روته، شکست را پذیرفت و سپس خطاب به هوادارانش گفت: «هلند به یک دولت قوی و با ثبات نیازمند است. حزب کارگر برای رسیدن به این هدف آماده همکاری است.»

بازنده بزرگ انتخابات روز چهارشنبه خیرت ویلدرس، رهبر حزب آزادی است. حزب راستگرای او، تنها موفق به کسب ۱۳ کرسی مجلس عوام شد، در حالی که در انتخابات دو سال پیش، ۲۴ کرسی را در اختیار داشت.

به این ترتیب و با تضعیف هر چه بیشتر احزاب افراطی، به احتمال قوی بزودی مذاکرات برای تشکیل یک دولت ائتلافی بین دو حزب بر‌تر یعنی حزب لیبرال و کارگر آغاز خواهد شد.

اولاف برونز، خبرنگار اعزامی یورونیوز می‌گوید: «دست کم ده سالی است که هلند‌ی‌ها بین مخالفان سرسخت اروپای واحد از احزاب راست و ناباوران به این ایده از احزاب چپ در کشاکشند اما نتیجه این انتخابات حاکی از این است که آنها به رغم بحران اروپا، حامیان اروپای واحد را برگزیده‌اند.»


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.