حسگر اثرانگشت آیفون؛ به‌نام امنیت به کام سازمان‌های اطلاعاتی؟

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

چندی پیش بود که شرکت اپل از گوشی‌های تازه خود رونمایی کرد که به حسگر تشخیص اثر انگشت مجهز می باشند و همین موضوع سبب ایجاد نگرانی‌هایی در زمینه امکان لو رفتن اطلاعات کاربران و همچنین شناسایی آن‌ها توسط سازمان‌های اطلاعاتی شد.
 
تمام اتفاقات زمانی آغاز شد که اپل برروی آیفون تازه خود از حسگرهای اثرانگشت استفاده کرد و این موضوع نگرانی‌هایی را به دنبال داشت. اسکنر اثرانگشت اپل که به کاربران امکان تایید هویت دیجیتال از طریق این مشخصه منحصربه‌فرد را می‌دهد٬ بسیار زود به موضوعی بحث برانگیز در رابطه با حریم خصوصی و مخاطرات پیرامونش تبدیل شد.
 
در زمان معرفی این گوشی تازه شرکت اپل از کد شدن اطلاعات کاربران توسط پردازشگر تازه A7 خبر داد و سعی کرد با این کار نگرانی‌ها در رابطه با بحث حریم خصوصی را کاهش دهد. اما بعد از گذشت مدت زمانی بسیار کوتاه سخنگوی باشگاه کامپیوتر Chaos آلمان گفت که این گروه با استفاده از یک پرینتر خانگی و چسب چوب موفق شده است تا حسگر اثر انگشت آیفون تازه شرکت اپل را هک کند.
 
حال فروش این محصول تازه شرکت اپل آغاز شده است و در این رابطه یک کارشناس مسائل موبایل معتقد است: معرفی این تکنولوژی تازه برروی آیفون‌ها نه تنها کاربران این شرکت بزرگ را راضی نکرد، بلکه با کاهش فروش سهام اپل در روزهای بعد از معرفی، بازار جهانی و سهامدارانش را نیز کمی ناامید کرد.
 
افراسیابی در ادامه به حسگرهای اثر انگشت گوشی‌های تازه شرکت اپل اشاره کرد و افزود: در ابتدا طرح تشخیص اثر انگشت توسط آیفون‌های تازه به عنوان طرحی انقلابی مطرح شد، اما بعد از مدتی کوتاه نگرانی‌های امنیتی خود را به دنبال داشت و دامنه آن از ثبت ساده اثرانگشت برای باز کردن قفل صفحه‌نمایش، به استفاده غیر‌مجاز از آثار انگشت کاربران و انتقال این اطلاعات به اشخاص و شرکت‌های دیگر گسترش پیدا کرد.
 
این کارشناس در ادامه به دفاع اپل در رابطه با این حسگرها اشاره کرد و گفت: این شرکت در زمان معرفی این فناوری به ثبت نشدن اطلاعات کاربران در شبکه‌های کلان این شرکت اشاره کرد و نگرانی‌‍‌ها در این رابطه را امری بیهوده تلقی کرد و استدلالش کد شدن اطلاعات توسط پردازشگر تازه A7 بود. با این حال این موضوع با وجود تردیدهای فراوان خیال کاربران را راحت نخواهد کرد چراکه قبل از مسائل نفوذ هکرها که در این زمینه ایجاد می‌شود، کد شدن اطلاعات نیز نمی‌تواند مانعی جدی برای سرویس‌های امنیتی در راه دسترسی به اطلاعات مورد نظر ایجاد کند.
 
افراسیابی در پایان صحبت‌هایش مطرح کرد: در این رابطه می‌توان به هزینه سالیانه ۲۵۰ میلیون دلاری آژانس امنیت ملی آمریکا یا همان NSA برای شکستن کدهای اینترنتی اشاره کنیم. به این ترتیب حتی درصورت کد شدن اطلاعات اثر انگشت، خطر بالقوه‌ای برای دسترسی غیرمجاز به اطلاعات وجود دارد.
 
بهتر است شرکت اپل در این مورد بتواند کاربران خود را به خوبی متقاعد کند البته با این وجود سیب گاز زده شرکت اپل با تمام این مباحث طرفداران پروپاقرص خود را از دست نخواهد داد.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.