حضرت محمد (ص) بهترین سمبل انسانیت است

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

شاهین فرهت در گفت و گو با هنرآنلاین/

سمفونی پیامبر اعظم (ص) دربارهٔ شخصیت والا و برجسته این حضرت ساخته شده است و این سمفونی بیانگر بزرگی و انسانیت پیامبر اسلام است زیرا حضرت محمد (ص) بهترین سمبل انسانیت است.

شاهین فرهت، آهنگساز و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ممتاز نیوز دربارهٔ سفونی پیامبر اعظم (ص) گفت: سمفونی پیامبر اعظم (ص) دربارهٔ شخصیت والا و برجسته این حضرت ساخته شده است زیرا همان طور که می دانیم تا به امروز فقط یک فیلم دربارهٔ این شخصیت گران بها ساخته شده است در نتیجه تصمیم گرفتم دربارهٔ حضرت محمد (ص) یک سمفونی بسازم که این سمفونی همزمان با سال پیامبر اعظم (ص) ساخته شد. همچنین این سمفونی بیانگر بزرگی و انسانیت پیامبر اسلام است.

این آهنگساز در ادامه بیان کرد: با اینکه در موسیقی فیلم حضرت محمد (ص) شخصیت این حضرت به خوبی بیان شده بود اما من دوست داشتم از تمامی زوایا دربارهٔ حضرت محمد (ص) صحبت کنم و بیشتر شخصیت ایشان را به زبان موسیقی بیان کنم.
فرهت خاطرنشان کرد: همچنین زمانی که مرکز موسیقی رادیو و تلویزیون این کار را به من پیشنهاد کرد من مدت ها بر روی این سمفونی فکر کردم و سرانجام تمی را که در شان پیامبر اعظم (ص) بود ساختم که این سمفونی در چهار موومان است.

شاهین فرهت در ادامه تاکید کرد: من نزدیک به دو سال بر روی این سمفونی کار کردم و کار کردن بر روی این سمفونی بسیار سخت بود زیرا حضرت محمد (ص) بهترین سمبل انسانیت است در نتیجه باید این سمفونی در شان پیامبر اعظم (ص) ساخته می شد.

این مدرس دانشگاه افزود: تم اصلی این سمفونی حضرت محمد (ص) است و از ابتدا دربارهٔ شخصیت ایشان صحبت می گردد، همچنین این سمفونی شرح حال مو به موی پیامبر اسلام(ص) نیست، بلکه در وهله اول یک بزرگداشت محسوب شده و بعداز آن به ابعاد مختلف شخصیت ایشان مانند انسانیت، عرفان، اخلاق و درام زندگی خود حضرت به عنوان سمبل می پردازد.

فرهت در ادامه گفت: سمفونی پیامبر اعظم(ص) از ۴ قسمت تشکیل شده که برای نوشتن آن از دو تم به عنوان ایده پایدار و فیکس استفاده کرده ام که درهر ۴ قسمت شنیده می گردد. یکی از تم ها نشانگر وحدانیت خدا و دیگری به پیامبر ارتباط دارد که در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

شاهین فرهت خاطرنشان کرد: قسمت اول سمفونی را در فرم سونات پیاده کردم و با حالت اعلامی که مبین ندایی از جانب حضرت حق است آغاز می گردد. دراین قسمت به زندگی حضرت محمد(ص) و بیان تفکرات عالی و شخصیت ایشان پرداخته شده. قسمت دوم مقداری توصیفی تر شد.

این آهنگساز در ادامه گفت: من فکر می کردم حضرت مدام با خدا در راز و نیاز بوده. به همین سبب سعی ام براین بود تا نجوا و راز و نیاز پیامبر با خدا را به شکل قطعه ای ملودیک نمایش دهم. در پایان قسمت دوم لحظه ای است که حضرت محمد(ص) به پیامبری مبعوث می گردد. قسمت سوم همراه با دکلمه و آوازی است که شعر توسط آقای ساعد باقری در مدح حضرت محمد(ص) سروده شده است. همچنین دراین قسمت تم هایی را که در اول سمفونی به تم پیامبر معروف بود دوباره اما به شکل فاتحانه می شنویم.

شاهین فرهت بیان کرد: استفاده از یک روش پولی فونیک (چند صدایی) به نام فوگ که در آن چندین صدا همراه هم حرکت می کنند و هر کدام به بیان موضوع مشخصی می پردازند از ویژگی های بخش پایانی و چهارم سمفونی است که به صورت پیروزمندانه به نشانه ماندگاری تفکر عالی پیامبر شنیده می گردد.

پایان پیام/۴۶الف/
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.